Un ghid complet despre automatizarea campaniilor de email, rezultatul unei experiențe de 20 ani în domeniu!
Toți competitorii tăi folosesc folosesc automatizarea companiilor de marketing prin email pentru a-și crește afacerile.
Email-urile sunt necesare pentru orice tip de afacere online, în special în ecommerce. Este ceea ce numim campanii de marketing prin email.
Dacă tocmai ți-ai creat un magazin online (sau îl ai de ceva timp), înseamnă că știi importanța campaniilor de marketing prin email! Sunt atât de importante încât de Black Friday au cea mai mare rată de conversie!
Un magazin online trebuie să trimită e-mailuri pentru a confirma comenzile, pentru a trimite detaliile de livrare și pentru a mulțumi clienților pentru comanda plasată. Așa că utilizezi deja email-uri pentru magazinul tău online (sau cel puțin le primești de la magazinele de unde faci cumpărături online).
În acest ghid vom trata subiectul automatizării campaniilor de marketing prin email, pentru un magazin online de succes!
{{TOC}}
Ce sunt campaniile de marketing prin email?
Marketingul prin email intră în joc atunci când începi să trimiți email-uri cu scopul de a-i determina pe clienții (sau potențialii tăi clienți) să întreprindă o acțiune precum:
- cumpărarea unui produs
- oferte promoționale
- oferte speciale de zile precum Black Friday sau Ziua oamenilor singuri
- finalizarea unei comenzi
- recuperarea unui coș de cumpărături abandonat
- cererea unui feedback
- rugămintea de a scrie un review la produsele cumpărate
- recomandarea produselor
- descărcarea unui ghid
- utilizarea unui instrument
- notificare pentru articole/ghid-uri noi în blog-ul magazinului
- ... etc
După cum observi, automatizarea email-urilor este absolut necesară! Timpul este limitat!
Dacă ar trebui să trimiți un email de fiecare dată când ai un nou client (sau abonat), ar fi extrem de ineficient, chiar imposibil.
În același mod în care un magazin online trimite automat detaliile de livrare atunci când o comandă a fost plasată, se pot trimite email-uri de marketing când potențialii clienți au anumite comportamente, precum abandonarea unui coș de cumpărături, salvarea unor produse în lista de favorite, etc.
Ce este un flux de email-uri?
Un flux de email-uri este de fapt o serie de email-uri automate cu scopuri de marketing, trimise abonaților atunci când efectuează anumite acțiuni. Secretul este să nu fie nici prea multe, nici prea puține!
Email-uile se trimit la o anumită frecvență (zilnic, săptămânal, etc). Acestea sunt programate în funcție de anumite condiții.
Spre exemplu, dacă scrii un articol pe zi în blogul magazinului tău, cu siguranță nu ai vrea ca toți clienții tăi să fie zilnic bombardați cu notificare pentru articol nou în blog! Însă ar fi excelent ca o dată pe lună să trimiți un sumar cu cele mai utile articole pe care le-ai scris (top 10 articole sau ceva similar).
Așadar, automatizarea email-urilor de marketing este mult prea utilă să nu fie folosită! Poate crește vânzările fără ca tu să faci ceva, fără să pierzi zilnic timp!
Beneficiile sunt increibil de mari:
- Marketingul prin email oferă cel mai mare ROI dintre toate canalele de tip email.
- Pentru că email-urile automate au scopul de a crește vânzările, te poți focusa pe alte lucruri importante din afacerea ta, care nu pot fi automatizate
- Permite segmentarea publicului
- Poți încuraja clienții să răspundă la email-urile primite, să interacționeze cu tine și să obțină date valoroase care ar putea duce la mai multe vânzări
- Ține publicul "încălzit" chiar și atunci când tu ești în vacanță
Vezi tu, toți competitorii tăi se folosesc de companiile de marketing prin email pentru a-și crește afacerile. Unii le aplică cu succes iar alții sunt abuzivi, mai mult pierzând clienți decât să câștige!
Secretul este să găsești un echilibru, astfel încât clienții tăi să nu perceapă aceste campanii de email ca fiind abuzive! Poți fi ocazional abuziv, doar atunci când oferi calitate dusă către extrem - calitate reală pentru clienții tăi, nu ceea ce consideri tu că ar fi calitativ!
Părerile, opiniile și conculziile nu au ce căuta aici - oricât de atașat ai fi de propria afacere - atașametele întotdeauna te determină să vezi realitatea distorsionată!
Cu cât ești mai atașat de propria afacere, cu atât eșecul afacerii este mai aproape. Atașamentele întotdeauna îngustează percepția! Inteligența și creativitatea nu poate lucra cu o percepție îngustă!
→ Rată conversie: Cum optimizezi rata de conversie în 2024
Cum a fost distrus marketing-ul prin email?
A fost o perioadă de câțiva ani buni în care campaniile de email au adus multor indivizi milioane de euro! Doar din email-uri de tip marketing afiliat!
Am prieteni care au făcut asta, nu sunt vorbe auzite sau citite!
În acea periodă, rata de conversie prin email era foarte ridicată! Asta implică o rată ridicată de deschidere și citire a email-urilor (de peste 30%). Azi este undeva la 1%.
Acolo unde există piață, "experții în marketing" dau buzna, intră cu tot cu picioare, aducându-și tot arborele genealogic până la șopârlă (maimuțele sunt ceva mai inteligente). Marketerii distrug absolut tot ce ating! Inteligența lor este la `acel nivel` încât se sabotează singuri fără să fie conștienți că fac asta (condiționare)! Prostul nu știe că este prost deoarece este prost! Încearcă să-i explici că este prost - o să-ți umfle ochii!
Marketerii fac lucrurile în felul următor: când au găsit o oportunitate, o storc totul până la ultima picătură! Fac un abuz atât de prostesc încât nu dorm nopțile gândindu-se cum să stoarcă și mai mult din această "oportunitate". După ce au distrus-o complet, iar nu vor dormi nopțile, căutând alte oportunități pentru a repeta exact aceeași imbecilitate!
Așadar, azi mai avem o rată de conversie a companiilor prin email de aprximativ 1% (în cazuri fericite).
De Black Friday avem o rată de aprox. 4-5%, ceea ce considerăm a fi "excelent"! În realitate este tragic: oamenii ignoră instictiv campaniile prin email deoarece s-au săturat de abuz!
Ce vreau să spun cu asta?
Să ai mare grijă când dai ascultare acestor "guru în business" care te sfătuiesc să profiți de clienții tăi existenți deoarece este mai ieftin decât să obții clienți noi! Observi? Este exact același tipar stupid: stoarce la maxim!
Pe termen lung o să-ți pierzi clienții existenți și te trezești că nici nu ai făcut mare lucru să câștigi alții noi! Este un sfat atât de imbecil - să-ți storci clienții curenți!
Ce de amuzant este să-i asculți pe acești "guruleți în marketing" spunându-ți cum clienții existenți pot fi clienții tăi pe viață!
Au trăit ei mai multe vieți să știe asta!
Nu există "clienți pe viață" nici măcar pentru eMag, Amazon, etc! Punct!
Toți repetă ce au auzit la alții, ce au citit prin cărți (iar cei care au scris în cărți, au auit și ei la alții)! Suntem cu toții oameni la mâna a doua, nu mai avem nimic original în noi - căutăm să ne spună alții ce să facem, cum să facem, cum să ne spălăm corect pe mâini, cum să avem sex de calitate - și tot felul de maimuțăreli de genul!
Doin moment ce noi așteptăn să ne spună alții ce să facem, există piață/oportunitate, așa că este exact același tipar: vor exista acești oameni care storc totul din oamenii disperați care doresc să facă o afacere!
Societatea va ajunge la un moment dat în acel punct în care nimeni nu mai are încredere în nimeni, toată lumea se sfâșie strict pentru propriul interes!
Un bun exemplu sunt "Cursurile Amazon"
Tiparul este același peste tot: după ce marketerii au distrus oportunitatea, caută în continuare să stoarcă din ea! Îți vor vinde cursuri - cum să faci același lucru pe care l-au făcut ei, în schimbul unei sume "modice" de sute sau chiar mii de euro! Dar oportunitatea a fost distrusă chiar de către ei - tu vei mai prinde firmituri!
Problema este că suntem atât de creduli, încât înghițim povestea cu tot cu povestitor!
Nimeni nu-ți vinde cloșca de aur decât când a ajuns la menopauză!
Acum că ne-am lămurit, putem trece mai departe! Este alegerea ta dacă faci abuz!
Configurarea email-urilor, pas cu pas
Crearea unui flux de email-uri este un proces relativ simplu, pe care oricine îl poate învăța. Cu toate acestea, crearea celor mai eficiente pentru afacerea ta este punctul în care acest proces se poate complica - trebuie să existe un proces.
1. Softul potrivit pentru trimiterea campaniilor de email
Platformele ecommerce nu pot oferi acest serviciu din multe motive tehnice și restricții pe care le aplică Gmail, Yahoo, Outlook, etc. Trimiterea email-urilor în ziua de azi este un proces extrem de complex din punct de vedere tehnic (contează autoritatea/credibilitatea unei adrese IP).
Filtrele antispam aplicate de serviile precum Gmail, Yahoo, Outlook, etc sunt atât de stricte încât orice abuz subtil poate face ca email-urile să ajungă la "Spam" și nu în "Inbox". Este motivul pentru care nici Sellfy nu a implementat servicii proprii de a trimite email-urile (newsletter) direct din panoul de admin!
Pur și simplu, oamenii nu sunt serioși! Vor doar să profite și să facă abuz pentru profit! Astfel de oameni vor dilua autoritatea unei adrese IP iar la un moment dat, Gmail, Yahoo, etc - nu vor mai accepta email-uri venite de la adresa IP cu pricina. Credibilitatea unei adrese IP se câștigă în timp, primele email-uri intră direct în Spam dacă sunt prea multe, etc! Este un real iad!
Softul potrivit pentru campanii de email, newslettere
Soluția este să apalezi la servicii dedicate care fac strict acest lucru: să-ți trimită campaniile de email! Cu ele ai garanția că email-urile de marketing pe care le trimiți chiar ajung la destinație și nu sunt filtrate pentru abuz/antispam!
Iată câteva solții dedicate pentru campaniile tale de email:
- Mailchimp
Probabil cel mai popular serviciu de marketing prin email. Nu este cea mai ieftină soluție dar este populară! - Constantcontact
Probabil cel mai bun serviciu de marketing prin email pentru întreprinderile mici și organizațiile non-profit. - Sendinblue
Un serviciu puternic de marketing prin email și SMS-uri pentru companii. Folosit și de către platforma eCommerce Sellfy.ro - Convertkit
Un software popular de marketing prin email pentru bloggeri, autori și creatori. - Aweber
Soluție excelentă de marketing prin email pentru a te conecta cu clienții tăi și pentru a accelera creșterea afacerii. - Drip
Un serviciu popular de automatizare a marketingului prin email pentru magazinele de comerț electronic. - Mailerlite
Un alt serviciu robust de marketing prin email și o alternativă excelentă pentru Mailchimp. Vine cu un editor de e-mail prietenos pentru începători și șabloane de email prefabricate pentru diferite campanii.
Softul potrivit pentru automatizare
Trucul este să găsești un instrument care să ofere exact ceea ce ai nevoie, să fie creat pentru nevoile afacerii tale.
Iată, mai mult sau mai puțin, ceea ce ai dori să cauți:
- Un plan care gestionează abonații într-un mod care funcționează pentru tine
- Automatizare
- Segmentarea publicului
- Etichetarea
- Analize/grafice eficiente
- Testare A/B
- Condiții de comportament
- Șabloane utilizabile
- Compatibilitate cu alte instrumente pe care le utilizezi
- Preț decent
- Klaviyo
Plata se face la numărul de contacte, atât cât folosești - fără obligații de genul "abonament fix lunar". - Smartrmail
Automatizare pentru coșurile abandonate, email-uri de bun venit, vânzări Cross-Sell, vânzări Up-Sell și multe altele. - Omnisend
Automatizare pentru ecommerce, la fel ca Smartmail.
2. Declanșatorul principal
Acum trebuie să configurezi motivul pentru care se trimite un email (sau cel puțin primul email unui nou abonat, unui client care a finalizat o comandă, etc).
Odată ce ai ales softul/serviciul preferat de email și ai urmat procesul de configurare (fiecare platformă are propriul mod de configurare - mai mult sau mai puțin simplu), este timpul să începi să stabilești modul în care sunt trimise email-urile (fluxul de email-uri).
În funcție de platforma aleasă, este posibil să găsești șabloane care se potrivesc afacerii tale și au nevoie doar de câteva modificări pentru a deveni utilizabile.
Pe de altă parte, s-ar putea să fii nevoit să creezi unele de la zero. Depinde de nișa afacerii, de tipul campaniei, etc.
Factorul principal pe care trebuie să-l determini pentru campania ta de e-mail este "declanșatorul". Noi acum vorbim despre o serie de email-uri automate ce vor fi trimise în funcție de acțiunile unui client/abonat - așadar, primul email din această serie îl vom numi "declanșator".
Cel mai probabil că primul email este cel de bun venit - un email trimis când cineva se abonează.
Majoritatea interfețelor din ziua de azi pentru crearea unei campanii este în mare parte precum un joc de tipul drag-n-drop. Nu ar trebui să întâmpini dificultăți precum programarea!
Dacă ești nevoit să cunoști programare, ar trebui să schimbi platforma de trimitere a email-urilor deoarece este dedicată programatorilor. O astfel de platformă este Mailgun.
3. Scrierea și inserarea email-urilor
După ce ai selectat declanșatorul principal, este timpul să introduci ordinea în care email-urile sunt trimise în mod automat.
Poți începe să alegeți numărul de e-mailuri pe care le vei trimite în campanie și să începi de acolo.
Când proiectezi ordinea/secvența de email-uri, trebuie să te întrebi:
- Care este scopul email-urilor mele?
- Ce acțiune vreau ca un client să facă la citirea acestui email?
- Ce ar trebui un client să gândească și să simtă pentru a face următorul pas?
- Cât de mult afectez pozitiv un client prin acest email?
- Cât de mult afectez negativ un client prin acest email?
- Contribuie acest email la o relație de lungă durată cu clientul?
- Consideră clientul acest email abuziv?
- Va dori clientul să se dezaboneze datorită acestui email?
Campaniile trebuie proiectate cu atenție, nu mecanic, așa cum citești în cărți! Va trebui să încetezi să mai aplici copy/paste metode auzite pe internet sau citite în cărți!
Clienții tăi sunt oameni exact la fel ca tine, nu aplica metode găsite în cărți, ca și cum clienții tăi sunt roboți! Nici într-un milion de vieți nu vei avea succes cu o astfel de mentalitate! De-asta majoritatea eșuează, în ciuda faptului că au citit zeci, chiar sute de cărți! Cu cât citești mai multe cărți, cu atât mai mecanic vei deveni - citești multe cărți deoarece consideri că alții pot fi creativi iar tu nu! Cum ai ajuns la o astfel de concluzie? Ah, condiționare!
Va trebui să construiești o serie de e-mailuri care au sens și să te asiguri într-un mod inteligent (nu că ai citit în cărți) că fiecare email este necesar și mai presus de toate: util clienților. Clienții tăi sunt oameni, vor simți când te adresezi lor pentru profit! Așadar, urmărește să le oferi calitate, utilitate! Profitul vine când clienții prind încredere în tine (încrederea se câștigă în timp - este fapt, nu clișeu).
4. Setarea regulilor
Să spunem că un client a primit comanda plasată în magazinul tău iar după câteva zile, i se trimite automat un email prin care i se cere o părere cu privire la produsele achiziționate! Recenziile/review-urile sunt importante!
Ce se întâmplă când email-ul este ignorat - clientul nu reacționează?
Aproape toată puterea automatizării se află în regulile comportamentale. Poți decide ce tip de email să trimiți (în funcție de situație) și să personalizezi mesajul pentru a maximiza rezultatele.
Să presupunem că faci o campanie prin email pentru o ofertă promoțională - poate o lichidare de stoc, nu are importanță. Unii vor da click pe oferta ta din email dar cei mai mulți nu!
Poți urmări performanța campaniei (fiind rata de conversie) - adică cine a dat click pe ofertă.
Poți seta o regulă care să trimită un nou email persoanelor care nu au dat inițial click (se mai numește retargetare), iar prin intermediul acestui nou email să-i stimulezi. O poți face prin nenumărate feluri și depinde de nișa afacerii tale.
În orice caz, o să-ți cunoști clienții în timp iar asta nu poate să-ți săpună nicio carte din acest univers (sau din afara lui). Cine se aseamnănă e adună - iar clienții tăi au devenit clienții tăi datorită unor motive foarte specifice de care nici măcar tu nu ești conștient! Însă dacă observi tiparul de reacție, vei afla care sunt motivele, cum pot fi tentați, etc!
Este motivuil pentru care s-au făcut nenumărate studii/teste, chiar și cu magazine fizice, plasate unul lângă altul - întotdeauna, dar întodeauna: unul avea succes iar altul nu (sau avea mult sub 50% în comparație cu celălalt).
Nu există secret, o formulă a succesului! Succesul vine observându-ți clienții și încercând să fii pe aceeași lungime de undă cu ei! Asta nu poți învăța din nicio carte deoarece oamenii sunt ființe vii (nu moarte, nu sunt ceva static) iar tu trebuie să fii fluid, să te adaptezi lor în mod constant - în funcție de trendul psihologic, care nu este altceva decât o ajustare constantă a condiționării societății!
Așadar, setarea regulilor pentru retargetare prin intermediul email-urilor trebuie să fie ca rezultat al observării propriilor tăi clienți (nu clienții altora).
În interfața de creare a campaniei, poți include orice condiție de care ai nevoie și poți determina ce vei trimite în funcție de aceasta.
Iată un exemplu, cum arată o secvență de bun venit, dacă dorești ca noii abonați să facă click pe un link:
Dar ce vei trimite după aceea, dacă noii tăi abonați interacționează cu toate email-urile tale? Siur nu ai pus această întrebare deoarece vrei să faci abuz?
În funcție de modul în care clienții reacționează la email-urile primite, poți trimite diferite noi campanii.
Poți crea diferite profile în funcție de rata de interes la anumite ccampanii și să creezi profile pentru anumite grupuri de clienți. Asta înseamnă optimizare și o rată de conversie mult mai mare.
Email-uri esențiale pentru magazinul tău online
Avem 7 tipuri de fluxuri prin e-mail care sunt esențiale pentru aproape orice magazin de comerț electronic, inclusiv e-mailuri de Up-Selling, Cross-Selling, coșuri abandonate, etc.
Fiecare email are un scop de îndeplinit.
1. Prima impresie contează
Prima impresie este de durată atât în viața reală cât și în mediul online. Creierul crează o imagine în care caută siguranță - se bazează pe imaginea creată, chiar dacă este ilogică, distorsionată, iluzorie! Exact precum imaginea de sine!
Ai vrea ca printre primele email-uri pe care noul client le primește să fie captivante, să facă o impresie în favoarea afacerii tale - adică să ai un client pe termen lung.
"Experții în marketing" (detest acești termeni - nu-mi inspiră absolut nimic pozitiv) consideră foarte valoroase email-urile de bun venit deoarece au o rată de deschidere mult mai mare decât email-urile promoționale! Nu știu de ce trebuie să fii "expert în marketing" să spui că apa este udă! Dar probabil pentru asta au ei salarii!
Indiferent ce spun "experții în marketing", primul email (de bun venit la crearea unui cont, de exemplu) este aproape întotdeauna deschis deoarece suntem obișnuiți ca acolo să găsim un link pentru activarea contului (validarea adresei de email). Așadar, acest email poate fi folosit pentru a face o primă impresie!
2. Email-urile de tip Up-Sell
Avem deja un ghid cu privire la ce înseamnă Up-sell.
Automatizând astfel de email-uri, poși obține automat mai multe vânzări. Astfel de campanii de obicei includ:
- Produse recomandate în funcție de istoricul de cumpărare al clientului sau al comportamentul de navigare.
- Selecții personalizate - două sau trei produse care completează produsele din coșul de cumpărături.
- Notificări pentru a recumpăra produse consumabile (suplimente pentru sănătate, produse alimentare, machiaj etc.) pentru a încuraja comenzile repetate/recurente.
- Notificări pentru schimbul produseloe expirabile precum: coardele de chitară, anvelope de mașină, baterii, etc.
Ideea din spate, pntru client, este de a deveni un obicei de a cumpăra. Este foarte diferit să abordezi un client care a achiziționat un produs de 50 lei de la tine față de unul care cheltuiește sute lunar.
Va trebui să ții cont de toate datele/variabilele pe cre le ai la dispoziție! Date - nu păreri, concluzii, opinii!
3. Susține campaniile de marketing
Nimănui nu-i place să fie muls! Nu poți trimite campanii de marketing prin email tot timpul!
Pe lângă campaniile de marketing, prin care vinzi produse, va trebui să oferi și altceva clienșilor tăi - gratuit dar calitativ - foarte util!
Prin astfel de "campanii" demonstrezi că nu te adresezi lor doar pentru buzunarul lor, ci și pentru a oferi valoare reală. Acest articol pe care-l citești are exact acest scop (pe lângă SEO - potețiali clienți din Goole)! Încerc doar să-ți ofer valoare prin intermediul acestui ghid, fără să-ți cer să încerci platforma Sellfy (deși exact prin acest cuvinte pare că tocmai am făcut-o)!
Email-urile încurajatoare se aplică aproape în fiecare etapă a călătoriei cumpărătorului, iar scopul lor este de a menține publicul cald cu conținut captivant care include adesea:
- articole în blog
- ghiduri utile (articole foarte cumprinzătoare)
- sfaturi utile (articole foarte practice)
- podcast-uri
- video-uri youtube
- cursuri gratuite
- ... etc
Toată ideea din spate trebuie să fie exact ca în viața reală: să construiești încredere! Când există încredere, clienții vor cumpăra mai ușor de la tine, ba chiar poți fi favorit!
În plus, poți folosi aceste lucruri chiar pentru a pregăti clienții pentru o viitoare campanie de marketing!
4. Email-uri pentru coșurile abandonate
Știai că aproximativ 70% dintre cumpărători își abandonează coșurile? Este valabil inclusiv giganților pentru Amazon, eMag, etc.
Motivele pentru abandonul coșului de cumpărături pot fi variate:
- Nu sunt metode suficiente pentru plata online
- Taxele sunt prea mari
- Transportul nu este gratuit
- Experiența nu este una plăcută
- Design-ul magazinului tău nu respectă trendul psihologic (motiv ptr. care nu inspiră încredere)
- Clientul este pe fugă
- Conexiuynea la internet s-a întrerupt
- Clientul vrea să se mai gândească
- Frica că va face o alegere greșită
- ... etc
Este fapt problematic, având în vedere efortul pe care-l depui pentru a-i face pe oameni să se intereseze de produsele tale. Problema este că ei să se răzgândesc în ultimul pas.
"Experții în marketing" nu au soluție - deoarece tocmai ei au creat această problemă (exact ceea ce deja am spus mai sus). Cum ar putea fi altfel, când tu bombardezi oamenii să cumpere de la tine apelând la frică prin promoții "ce pierzi dacă ratezi această ofertă...".
Un om antrenat prin frică, va reacționa tot din frică! Iar societatea ne condiționează zilnic stimulând frica! Așa au citit marketerii în cărți "că se face".
Exact aceeași frică este activă în coșul de cumpărături - frica de a cheltui fără o necsitate reală! Paradoxal, puțini realizează acest fapt!
Așa se întâmplă când cauți răspuns într-o carte de psihologie (29% din psihologi au gânduri de sinucidere iar 62% stări depresive) cu privire la ceea ce se întâmplă în propria ta minte, în loc să-ți observi propria minte. Este la fel de stupid precum sună!
Așadar, dorința clintului de a achiziționa (fiind o condiționare a societății) este foarte superficială atunci când frica este activă!
Frica de eșec este o condiționare atât de profundă și puternică, încât 95% din ființele umane vor muri în aproximativ aceleași condiții în care s-au născut! Frica de eșec o să-i oprească tot timpul să facă lucrurile diferit! Dacă totuși au făcut ceva diferit pentru că s-au împins de la spate (prin cărți motivționale și alte gunoaie de genul), vor reveni la un moment dat pe aceeași linie - frica adâncă va corecta cursul vieții.
Iar "experții în marketing" apelează tocmai la frică pentru a mă determina să cumpăr!
Nu-ți cer să crezi ce spun, ar fi penibil - sunt doar niște cuvinte!
Spun doar să te observi pe tine însuți - mintea o ai tot timpul cu tine! Ființele umane sunt la fel - nu doar structura biologică (doi ochi, două mâini, etc) ci și structura psihologică (frică, anxietate, dorință, gelozie, invidie, etc). Când te vei cunoaște cu adevărat pe tine însuți, cunoști întreaga umanitate! Este atât de simplu, sub nasul tuturor! Dar toți caută să afle despre ei înșiși în cărți, la psihologi, la guru, etc!
Așadar, email-urile pentru recuperarea coșurilor de cumpărături abandonate pot fi eficiente în proporți de... 1-3%. Problema este că poți ajunge la foarte puțini deoarece ~99% din viztatorii care au adăugat produse în coș nu au fost autentificați - motiv pentru care nu ai o adresă de email cui să trimiți campania de recuperare!
Așadar, eficiența de 1-3% este de fapt din procentul de 1% din totalul vizitatorilor care au adăugat produse în coșul de cumpărături și apoi au renunțat!
Procentul este mic, dar contează și valoarea unei comenzii, nu doar numărul comenzilor! Așadar, o singură comandă ar putea fi simțită dacă este una serioasă.
5. Campanie de retargetare (sau reimplicare)
Cu timpul, vei observa că oamenii deschid tot mai rar email-urile pe care tu le trimiți!
Dacă ar fi să credem statisticile, rata de interes scade cu aproximativ 22% pe an. Desigur, depinde de nișă și multe altele dar în părincipiu, interesul scade - indiferent de procent.
Uneori poate fi eficient să trimiți campanii de retargetare/reimplicare (numește cum dorești) pentru a reaprinde interesul clienților!
Personal, aș face-o prin ghiduri (precum acesta) sau tutoriale practice, unice - cât mai creative, dacă se poate (în funcție de nișa afacerii tale). Sub nicio formă nu aș face-o prin campanii de marketing prin email!
Dacă ai obiceiul să trimiți astfel de campanii informative clienților, înseamnă că deja o faci în mod natural (ceea ce ar fi ideal).
Când vei crea o campanie dedicată de reimplicare, va trebui să țintești persoanele care nu au deschis mail-urile trimise de tine în ultimele 3-6 luni.
Va trebui să găsești o modalitate de a le atrage atenția instant, chiar prin subiectul email-ului! Deci asigură-te că ai ceva convingător de spus sau de oferit, precum:
- Un cod de reducere
- Lucuri foarte noi și interesante - care ar putea stârni interesul
- O "amenințare" în sensul că este o verificare iar cine nu face click pentru confirmare, va fi șters din lista de email-uri
Desigur, majoritatea va continua să ignore email-urile primite iar mulți se vor dezabona. Poate fi un lucru extraordinar deoarece râmân în listă strict cei interesați! De ce ai face colecție de oameni neintersați de tine? Ar fi inutil!
6. Solicitare feedback
Avem deja un articol dedicat recenziilor pentru produsele magazinului tău online! Oamenii se consideră inteligenți dar în realitate sunt conduși de spiritul de turmă și de obiceiuri (cu cât mai multe obiceiuri bune, cu atât mai bine - spune ei)!
Ei bine, faptul că majoritatea oamenilor au viața condusă de spiritul de turmă, va trebui să hrănești turma cu ceea ce dorește: părerea altora! Aici vorbim de recenzii (adică părerea clienților despre produsul pe care l-au cumpărat)!
Părerile clienților sunt întotdeauna subiective deoarece sunt fie ca reacție a entuziasmului, fie ca reacție a urii. Sau ego - pe eMag sunt oameni care lasă review deși au cumpărat produsele din altă parte!
Așadar, ai vrea să te adresezi clienților printr-un email, atunci când percepția lor este caldă, în special când sunt entuziasmați de ceea ce tocmai au achiziționat: la câteva zile după achiziție! Probabil ești familiarizat cu această tehnică deoarece eMag o folosește!
Mai poți interacționa cu clienții tăi pe rețelele sociale, adunând astfel conținut generat de utilizatori și de a implementa recenziile clienților în magazinul tău.
Pentru e-mailuri cu feedback - lasă clienții să spună orice vor. Și dacă ai nevoie de feedback cu privire la unele funcții, poți oricând să efectuezi un sondaj pentru a pune întrebări specifice.
7. Evenimente
Evenimentele speciale precum webinariile, podcasturi, festivaluri sau chiar povești live instagram pot fi o modalitate excelentă de a obține mai mulți abonați. Dar este și o oportunitate uriașă prin folosirea email-ului.
Să presupunem că găzduiești un webinar despre nutriție. Dacă doreti să generezi reacții pozitive cu privire la acest eveniment, poți trimite conținut prin email cu privire la subiectele pe care le vei aborda sau referitoare la poveștile de succes ale persoanelor care ți-au urmat sfaturile.
Oamenii vor fi probabil entuziasmați iar numărul de participanți să crească (uneori chiar să explodeze).
Cu toate acestea, chiar și după eveniment, poți configura email-urile pentru:
- Trimite email persoanelor care nu au participat la eveniment
- După eveniment, trimiteți email-uri de încurajare care sunt relevante pentru subiectul webinarului. S-ar putea ca aici să poți promova unele produse.
- Încurajează participanții să pună întrebări, să consume conținutul pe care-l oferi și să vă ofere feedback.
- Poți vinde o ofertă irezistibilă pe care nu o pot respinge (doar pentru participanți).
Sfaturi utile pentru automatizarea campaniilor de email
Pentru a evita greșelile de început, iată câteva practici esențiale pentru automatizarea campaniilor de email.
1. Segmentează lista de email
Experiențele personalizate generează mai multă implicare. Este foarte natural să se întâmple astfel, exact ca în viața reală!
Atunci când încerci să optimizezi performanța marketingului prin e-mail, probabil ai dori să segmentezi publicul - adică să grupezi clienții în funcție de reacția lor la campaniile anterioare, etc.
Unele statistici spun că email-urile personalizate vând de șase ori mai mult decât promoțiile nepersonalizate. Poți reuși acest lucru doar prin segmentare.
Dar cum îți segmentezi publicul?
Software-ul de e-mail pe care-l folosești poate fi de mare ajutor penrtu a seegmenta lista de e-mail în funcție de comportamentul, etichetele sau orice condiții pe care tu le stabilești. De asemenea, puteți trimite ocazional campanii cu scopul de a segmenta lista.
Această segmentare îți va permite să trimiți conținut/promoții legate strict de interesul clienților.
2. Evită bombardamentul cu email-uri
Atunci când te consideri serios cu privire la marketingul prin e-mail, vei fi tentat să trimiți multe campanii - atât informative cât și comerciale.
Va trebui să existe o monitorizare a email-urilor primite și deschise (în sensul că s-a dat click pe liunk-urile din email), astfel încât un client să nu primească email-uri care se suprapun!
De exemplu, am unele adrese de email pe care le verific săptămânal! Nu aș vrea să am 5 mail-uri de la tine unul după altul! Dau direct subscribe și apoi delete la ce mi-ai trimis!
Ar fi ideal să stabilești zile specifice pentru promoții (de exemplu ziua de marți) și zile pentru email-uri informative (să zicem, joi)!
Unele unelte de marketing prin email permit setarea de limite de trimitere cu un număr maxim de email-uri pe zi sau săptămână. Acesta va întârzia automat un email în funcție de diverse condiții setate.
Așadar, cheia este să faci totul organizat! Unde nu există organizare, este doar o stare nevrotică! Nu contează ceea ce faci ci modul în care faci ceea ce faci!
3. Email-uri cu un conținut care aduce rezultate
După cum am spus la începutul articolului, există oameni care au făcut milioane de euro din marketing afiliat prin email! Au făcut-o deoarece au scris ceea ce trebuia, cât să convingă omul să dea click!
Strategiile tale ar putea fi excelente, oferta ta ar putea fi perfectă și chiar și designul tău poate fi de top. Dar dacă nu convinge de la prima vedere, nu va genera rezultate.
1. Dacă subiectul nu atrage atenția, oamenii nici măcar nu vor deschide e-mailul - motiv pentru care nu vor afla niciodată despre oferta ta.
2. Dacă primul paragraf, după deschiderea email-ulrui nu este convingător, cititorul va șterge imediat email-ul. â
3. Dacă email-urile tale nu sunt convingătoare, abonații tăi se vor dezabona, în cele din urmă.
Probabil ai auzit denumirea "copywriting". Exact despre asta vorbim: un conținut efricient care să-ți atingă exact scopul pentru care a fost conceput!
Prin urmare, trebuie să te asigurați că email-ul este convingător și scris strategic pentru a funcționa. Și pentru asta, trebuie să înveți copywriting.
Mulți oferă șabloane de email - se bat cu cărămida după ceafă că oferă rezultate! Este o stupizenie la fel de mare precum "Pământul este plat"!
Folosirea unui șablon poate fi un punct de plecare (mai degrabă pentru design) însă nu va fi suficient deoarece o conținutul trebuie stategic conceput în funcție de produse, nișă, tipul campaniei!
Mai întâi, trebuie să cunoști publicul pentru a le atinge emoțiile. Cu toate acestea, ca soluție minim-viabilă, poți urma această procedură din mers, în timp ce înveți:
- Stailirea scopului. De ce trimiți mail-ul respectiv? Ce vrei să gândească și să facă clientul?
- Crează email-urile de la coadă la cap. Care este ideea pe care vrei să o vinzi? Pornește cu concluzia și apoi crează un email care oferă mai multă rezoluție ideii principale. Include îndemnuri (CTA - Click Through Rate) în conționutul email-ului (început - conținut - încheiere). Fără să pară abuziv!
- Dovadă socială. Cum poți demonstra că ideea ta este legitimă? Cine îți susține opinia? Ce studii de caz sau mărturii arată că oferta ta funcționează? Adaugă-le în onținutul email-ului pentru a-ți valida argumentele. Nu le înșira ca pe cârnați - clienții vor ști că vrei să-i convingi! Introdu-le logic și rațional, acolo unde este necesar - la fel cum vei face cu îndemnurile!
- Testează diverse subiecte. Niciodată să nu folosești în email metode de tip "ClickBait" pe care le întâlnești în titlurile de pe youtube! Testează diverse formate de titlu deoarece unele pot avea un impact mai mare decât altele! Titluri precum "Oferta verii 2022" sunt atât de comune încât clienșii nici nu vor deschide email-urile! Depinde de nișa afacerii tale, de tipul produselor - deci nu există o formulă exactă, trebuie să testezi!
Dacă nu ai timp să scrii un conținut de calitate (chiar este mai complicat decât pare), atunci angajează pe cineva care să o facă. Va trebui să te asiguri că agenția/persoana angajată știe ce face!
4. Îmbunătățește constant
Faptul că mail-urile automate fac treaba ca mai grea pentru tine, nu înseamnă că vei trece pe modul "hibermare". Trebuie să urmărești constant rezultatele campaniilor tale, pentru a le optimiza.
Trebuie să optimizezi campaniile de email, să vii cu idei noi, să înlocuiți ceea ce nu funcționează. Este o oarecare muncă constantă, nu există 100% automatizare.
Află cum poți reproduce succesele anterioare pe care le-ai avut cu unele campanii (uneori nici nu vei cunoaște motivele pentru care avut succes).
Concluzie
Sunt platforme de comerț online care oferă unele automatizări ca parte a platformei (precum recuperările coșurilor de cumpărături).
Totuși campaniile serioase de marketing prin email pot fi realizate cu succes doar cu ajutorul uneltelor dedicate (au fost menționate în acest articol). Aceste unelte pot părea la prima vedere scumpe însă rata de conversie este relativ ridicată - motiv pentru care, într-un final investiția este cel puțin recuperată!
Oberlo spune că pentru $1 cheltuit pe campaniile de email, câștigi înapoi $42. Nu știu pe ce planetă se întâmplă asta dar adevărul este că cel puțin recuperezi banii investiți! Fac referire la România, nu alte țări!
Acest ghid va fi constant îmbunătățit - motiv pentru care dacă vrei să rămâi la curent, abonează-te la newsletter-ul nostru!
Dacă ai întrebări, poți contacta echipa Sellfy!
Mult succes!