Cu siguranță ești familiarizat cu aceste coduri QR deoarece le-am văzut cu toții în diferite ocazii: produse în magain, meniurile restaurantelor, etc.
Așadar, ce sunt mai exact aceste Coduri QR și cum te pot ajuta pe tine ca antreprenor care tocmai și-a creat un magazin online (sau probabil urmează)?
{{TOC}}
Codurile QR și cum să le folosești într-o afacere e-commerce
Codurile QR reprezintă viitorul industriei online, iar comerțul electronic nu face excepție.
Aceste coduri au potențialul de a revoluționa modul în care facem cumpărături sau, cel puțin, de a face procesul mult mai convenabil pentru toți cei implicați. Iată un ghid rapid despre ce sunt aceste coduri și cum pot contribui magazinului tău online.
Ce este un cod QR?
O abreviere de la "Quick Response Code" (cod de răspuns rapid), codurile QR sunt imagini 2D formate din linii, puncte sau alte formate care pot fi citite de smartphone-uri și alte dispozitive.
Poți să le scanezi chiar și în magazin cu ajutorul mobilului și să fii conectat direct la un site web, să ți se furnizeze anumite informații, să fii conectat la un număr de telefon sau la un text și să ai diverse alte funcții.
Codurile QR au avut un succes masiv în Asia de Sud-Est și în Japonia, unde au fost folosite inițial de producătorul Denso Wave ca o versiune mai elaborată a codului de bare tradițional.
Acestea au prins bine în regiune, în parte datorită faptului că pot conține mult mai multe informații decât predecesorul lor, putând stoca până la 7089 de numere, spre deosebire de capacitatea de 30 a unui cod de bare 1D.
Acest lucru le-a permis să se conecteze la date precum postări în rețelele de socializare, videoclipuri, magazine online (pagini web în general), ceea ce a dus la răspândirea lor în restul lumii.
Ar trebui să-mi pese de codurile QR?
Ei bine, ar trebui să-ți pese dar nu în sensul de a o lua personal (atașamentele întotdeauna suprimă inteligența).
Realitatea este că la un moment dat toată lumea le va folosi și probabil ai dori să fii pregătit atunci când acest lucru se va întâmpla (nu este ca și cum ar fi o dată anume, precum un eveniment). Dacă ai deja un magazin online, probabil te-ai gândit la modalități de a folosi aceste coduri!
Numărul posesorilor de smartphone-uri este la cel mai ridicat nivel înregistrat vreodată și continuă să crească. În prezent, majoritatea adulților dețin un smartphone, pocentul lor aproape că s-a dublat în ultimii patru ani.
Cifrele celor care dețin un smartphone sunt depășite de cifrele de utilizare și de cumpărare. Smartphone-urile sunt verificate miliarde de ori pe zi, iar peste jumătate dintre utilizatori le privesc în primele cinci minute după ce s-au trezit. Milioane de telefoane noi sunt cumpărate în fiecare an.
Codurile QR au un potențial enorm de a schimba modul în care funcționează marketingul, publicitatea, serviciile pentru clienți și multe alte industrii, toate acestea putând fi utilizate sau ilustrate de industria comerțului electronic.
→ Rată conversie: Cum optimizezi rata de conversie în 2024
Cum pot crea un cod QR?
Din fericire, nu trebuie să fii un geniu al informaticii pentru a crea un cod QR deoarece există deja site-uri web special concepute pentru a le genera. Deși ar trebui să testezi înainte de a decide care funcționează cel mai bine pentru tine.
Iată câteva pentru a te ajuta să începi:
Unde pot folosi codurile QR?
Codurile QR pot fi utilizate pe suprafețe tipărite sau pe formate similare ca mijloc de conectare la magazinul tău online.
De exemplu, poți pune un cod QR pe o etichetă a unui costum barbătesc și acesta vă va conecta la un videoclip care prezintă un grup de persoane care poartă costumul respectiv.
Așadar, unde poți folosi codurile QR?
Reviste și ziare
Este o reală provocare să încurajezi pe cineva să treacă de la citirea unui anunț tipărit în revistă/ziar la căutarea fizică a acestuia pe internet. Rata de conversie este undeva la 0.1%. Posibilitatea de a include un cod QR în anunțul publicat în ziar/revistă face acest proces mult mai simplu și mai rapid, ceea ce face ca publicitatea în presa scrisă să fie o perspectivă mai promițătoare decât până acum.
Pliante și fluturași
Presa scrisă nu a fost o perspectivă tocmai profitabilă pentru a vinde online dar posibilitatea de a scana codurile QR ar putea aduce un mic avantaj. Este o metodă pe care ar trebui să o testezi deoarece depinde foarte mult de nișa magazinului tău online!
Ambalaje
Arunci când un client lansează o comandă în magazinul tău online, poți atașa un cod QR chiar pe ambalajele produselor. Ce să facă acest cod? Depinde de produs - pot fi pur și simplu instrucțiuni de folosire - ceea ce te scutește să printezi un manual de utilizare fizic, dacă produsul este creat de către tine. Sau poți oferi pur și simplu un cupon de reducere!
Broșuri
Multe magazine online adaugă o broșură care conține principalele produse (eventual și seviciile oferite, dacă este cazul).
Capătă o cu totul altă dimensiune în ceea ce privește serviciile pentru clienți atunci când adaugi coduri QR la unele sau la toate produsele. Acest lucru permite clienților să găsească instant în magazinul tău produsul achiziționat, deoarece codul QR poate conține un link direct către produsul din magazinul tău.
Cupoane reducere
Ei bine, poți trimite cupoanele de reducere prin email dar rata de conversie este de până în 5% (depinde de nișă și sezon). În plus, nu toată lumea deschide email-ul!
Pe de altă parte, atunci când trimiți clientului produsele comandate, acesta sigur o să-și deschidă cutia (cu mici excepții - unii nu ridică deloc comanda). Clientul trebuie să-și despacheteze produsele comandate, nu?
Atunci când trimiți comanda, poți introduce și un cod QR care să-l ducă către o pagină unde primește un cod de reducere pentru următoarea lui comandă!
Cum folosești codurile QR în marketing?
Înainte de a da buzna și de a plasa coduri QR peste tot, trebuie să ții cont de modul în care publicul continuă să privească această nouă "invenție". Este adevărat, avem chiar și restaurante care folosesc codurile QR pentru un meniu detaliat (unele mâncăruri/băuturi nu se află pe varianta tipărită) - personal am văzut prima dată în 2021, într-un restaurant din Brașov.
Codurile QR sunt încă văzute de către români ca fiind "coduri de bare speciale", legături către produse și conținuturi alternative.
Cu toate acestea, dacă dorești să riști și să le folosești pentru orice, atunci mult succes - nu dăunează iar costurile nu sunt tocmai mari.
La urma urmei, codurile QR sunt un concept relativ nou și, ca toate ideile noi, au nevoie din când în când de un pionier ciudat pentru a fi duse la un alt nivel. Societatea funcționează în spirit de turmă, prin condiționare - nu este absolut nimic inteligent în asta (dimpotrivă) dar așa stau lucrurile.
Este important de reținut că acestea nu sunt încă foarte răspândite și, prin urmare, nu toată lumea știe ce sunt sau cum să le folosească. Poate ar fi util să furnizezi instrucțiuni alături de orice cod QR (o vei face oricum natural, în cazul adăugării unui fluturaș la comanda clientului).
Ar fi recomandat să incluzi linkuri către site-uri sau aplicații de unde utilizatorul poate descărca și instala aplicația în sine: scanner de coduri QR.
Majoritatea smartphone-urilor au deja incorporat direct în camera video această funcționalitate - nu necesită aplicație. Dar există excepții, modele vechi de smartphone fără această funcționalitate!
Download on the App Store Download on the Play Store
Utilizate eficient, o campanie folosind coduri QR bine coordonată ar putea contribui la creșterea gradului de conștientizare a brandului tău (brand awarness), deoarece acestea pot face legătura cu o varietate de platforme - precum pagina Facebook, contul Instagram, etc.
Aceste coduri QR ar putea ajuta să te ferești de concurență și/sau falsuri, asigurându-i pe clienți că produsele tale sunt autentice.
Concluzie
Îmi amintesc o emisiune Shark Tank în care spuneau că acest coduri QR sunt o inutilitate și că vor dispărea curând! Ei bine, indiferent câte milioane (sau miliarde) euro ai avea în cont, utilitatea nu ține cont de asta! Codurile QR nu au dispărut, dimpotrivă!
Utilitate înseamnă să te scutească de a tasta manual - de a pierde timp, în general. Indiferent despre ce este vorba, dacă este o scurtătură spre a face un anumit lucru, înseamnă că este util!
Unicul lucru inteligent într-o societate complet nebună (din multe puncte de vedere) este să mergi pe val (precum surfing-ul, nu să-i reziști) - adică să folosești ceea ce deja există la îndemâna oamenilor, indiferent că-ți plac codurile QR sau nu. Asta dacă vrei să vinzi!