Construirea unui magazin online este absolut necesară pentru a vinde online.
Procesele de dezvoltare și funcționare ale unui magazin online necesită o tehnică specifică care nu este tocmai complicată. Oricine poate porni la drum. Cu toate că cei mai mulți preferă asistența de specialitate pentru astfel de eforturi, câteva cunoștințe de bază pot fi de un real ajutor pentru a porni cu o afacere online.
Potrivit sondajelor, afacerile online cresc într-un ritm substanțial mai rapid și mai mare decât întreprinderile tradiționale din întreaga lume. Ritmul de creștere al comerțului online este accelerat de pandemia COVID-19! Succesul întreprinderilor de comerț electronic a avut un impact atât de mare încât chiar și întreprinderile consacrate au început să vândă online ca supliment. Așadar, înainte de a porni la drum pentru a vinde online, este nevoie de construirea unui magazin online.
{{TOC}}
Alegerea produselor
Deși pare simplu, alegerea produselor pe care vrei să le vinzi au o foarte mare importantă. Cu cât gama este mai variată, cu atât este mai greu de susținut din punct de vedere SEO (să apară în rezultatele Google). Un magazin online nișat are șanse mari să urce în căutările Google deoarece conținutul este foarte îngustat și nu variat. Când conținutul unui website nou este variat/diluat, oricât de inteligent este Google, va fi în dificultate să poziționeze site-ul într-o nișă precisă iar pentru a ajunge la un rezultat final, va face mai multe teste, înseamând mai multe luni în plus.
Spre exemplu, domeniul auto nu este nișat ci este o categorie foarte mare. Un exemplu de nișă pentru domeniul auto este "jante auto". Construind un magazin online care comercializaeză doar jante auto, la un moment dat vei fi perceput de Google ca având autoritate în acest domeniu (mai mult sau mai puțin, în funcție de calitatea conținutului la produse și blog). Chiar dacă este recomandat să se pornească foarte nișat, trebuie lăsat loc și pentru o eventuală extindere în viitor, o altă ramură strâns legată cu cea inițială, cu care ai pornit (pentru a nu dilua mai târziu conținutul deja stabilit în Google). Diluarea conținutului (atât la produse cât și în articolele blogului) poate fi o problemă la extindere și ar fi bine să nu uiți acest lucru.
Pentru că exemplul nostru de nișă este "jante auto", o altă ramură foarte apropiată pentru viitoarea extindere ar putea fi "anvelope auto". Cu astfel de nișe, diluarea este aproape inexitentă iar pe viitor poți extinde afacerea și mai mult, cu alte nișe secundare. Primele nișe trebuie să fie foarte apropiate pentru a profita la maxim de Google și a te stabili ca autoritate într-o nișă specifică.
Alegerea numelui de domeniu
După ce ai decis gama de produse și modelul de afaceri, următorul pas ar fi să alegi un nume pentru companie și să cumperi un domeniu (www.domeniulmeu.ro).
Numele companiei chiar nu are importanță însă ar putea fi util să aibă legătură cu produsele pe care le comercializezi. Greșeala cea mai comună la construirea unui magazin online este că mulți rămân blocați la numele de domeniu. Realitatea este că numele nu contează exagerat de mult nici pentru vizitator și nici pentru Google (da, ai citit bine). În trecut, numele domeniului era important pentru Google dar pentru că s-a făcut abuz, a fost eliminat (la fel cum s-a întâmplat și cu tag-ul keywords). Dsigur, asta nu înseamnă că Google va ignora dacă tu vinzi jante auto iar numele domenului este www.painecalda.ro
Alegerea platformei
Platformele gratuite sunt doar teoretic gratuite, motiv pentru care este recomandat să citești ceea ce am discutat deja despre alegerea platformei pentru magazinul tău online.
Canale adiționale pentru a vinde
În primul rând, magazinul online propriu este absolut necesar dacă dorești o afacere pe termen lung sau ceva stabil, fără a depinde de alții. După ce ai totul pus la punct, poți vinde și pe alte canale precum Emag Marketplace, etc. Comparatoarele de prețuri precum www.compari.ro pot fi și ele de un mare ajutor.
Metodele de livrare
Desigur, ar fi indicat să ai un contract cu o firmă de curierat, pentru a beneficia de cheltuieli reduse. Acest contract poate fi negociat atât la început cât și mai tărziu, când volumul de comenzi va crește. Ceea ce trebuie totuși să ai în vedere este faptul că acum clienții doresc din ce în ce mai mult transportul gratuit. Mulți renunță să finalizeze comanda dacă au taxă separată pentru transport. O modalitate ar fi să stabilești un prag peste care oferi transportul gratuit (o practică foarte comună).
Metodele de plată
Desigur, nu poți construi un magazin online fără metode de plată. Plata ramburs este, probabil, cea mai cunoscută metodă de plată în România și orice platformă existentă o are deja implementată ca opțiune implicită. Totuși unii clienți (chiar dacă nu mulți) doresc plata cu card online. Cardul online ar trebui să fie de preferat pentru antreprenor deoarece clienții nu se mai pot răzgândi (cel puțin nu până vor primi comanda de la curier). Clienții care plătesc ramburs se pot răzgândi, chiar să nu ridice comenzile (chiar să nu răspundă curierului). În orice caz, plata cu cardul poate fi implementată mai târziu, nu este nevoie chiar de la început.
Promovarea magazinului
Acest domeniu este foarte complex, motiv pentru care vom avea multe articole pe această temă. În principiu, nu există afacere fără promovare. Nu are importanță cât de bun ești în ceea ce faci, sau ce calitate excepțuinală oferi, dacă nu știe nimeni despre tine. Toată fanfara cu privire la promovare nu este altceva decât să afle oamenii despre tine. Pare simplu însă este o problemă complexă deoarece pe internet este foarte mult zgomot, toată lumea zbiară peste tot, exact ca în piață! Pentru a ajunge la urechea oamenilor, trebuie să te perceapă diferit iar aici trebuie aplicată psihologia. Desigur, vom discuta în diverse articole viitoare.