Cât costă să încep o afacere online?

  • 13 minute citit
costuri pornire afacere

Mulți antreprenori încep o afacere cu puțin mai mult decât un vis și un buget foarte mic.

De fapt, unele modele de afaceri necesită foarte puține costuri inițiale, iar platforma ecommerce Sellfy este martora succesului a unor antreprenori cu începuturi modeste care au plecat la drum cu simple idei de afaceri.

Dar, printre micile afaceri care pornesc la drum și nu rezistă, mai mult de o treime citează lipsa de bani ca motiv.

Am vrut să înțelegem cu claritate: cât costă să conduci cu adevărat o afacere și dacă antreprenorii aspiranți au concepții greșite despre cum vor arăta aceste costuri în primul lor an de activitate.

Au fost intervievați 150 de antreprenori aspiraționali și 300 proprietari de afaceri mici pentru a afla exact acest lucru.

Cât costă să conduci o afacere?

Depinde de nișă! Conform cercetărilor, proprietarii de afaceri mici cheltuiesc în medie 10.000 - 25.000 de euro în primul an de activitate. Depinde foarte mult dacă au nevoie de stocuri și de costurile acestora (unele produse costă mai mult - depinde de nișa magazinului online).

Asta nu înseamnă că ai nevoie de 10.000 - 25.000 euro bani cash pentru a începe o afacere.

De fapt, pentru mulți fondatori, costurile din primul an sunt suportate chiar de către afacere - veniturile sunt reinvestite pentru a acoperi cheltuielile.

Ca să nu mai vorbim de faptul că afacerile cu angajați cheltuiesc mult mai mult decât cei care lucrează singuri, ceea ce denaturează acest număr mai mult. Dar vom vorbi despre asta mai târziu.

Pentru a simplifica lucrurile, am împărțit următoarele funcții de afaceri și categorii de costuri:

  • Produs (31,6%): materii prime, inventar, furnizor, producție, etc.
  • Funcționare (11%): taxe juridice, software suplimentar, contabilitate etc.
  • Magazin online (9%): costuri pentru site/platformă și nume de domeniu, eventual contract de dezvoltator/designer, etc.
  • Expediere (8,7): ambalare, etichetare, etc.
  • Offline (10,5%): taxe de tarabă/masă, chirie, benzină, etc.
  • Echipă/Staff (18,8%): salarii, beneficii, avantaje, etc.
  • Marketing (10,3%): logo, branding, reclame, materiale tipărite, etc.

În primul lor an, afacerile mici cheltuiesc în medie:

  • 31,6% costuri produse
  • 11% costuri funcționare
  • 9% costuri online
  • 8,7 costuri expediere
  • 10,5% costuri offline
  • 18,8% costuri echipă/staff
  • 10,3% costuri marketing

Suma cheltuită de afaceri în primul an variază semnificativ, în funcție de factori precum sectorul de activitate (nișa afacerii, mai exact) și modelul de afacere.

Depinde dacă afacerea a fost cu normă întreagă, cu jumătate de normă sau ca hobby și dacă afacerea a avut sau nu angajați.

→   Optimizare SEO pentru motoare căutare în 2024

Surse de finanțare pentru fondatorii aflați la început de drum

În timp ce noii antreprenori se bazează adesea pe economiile personale pentru a-și menține afacerea pe linia de plutire în primele săptămâni, o treime dintre ei declară că au reinvestit veniturile obținute din vânzări pentru a-și acoperi costurile afacerii în primul an.

  • Economii personale (66%)
  • Reinvestirea veniturilor din vânzări (30%)
  • Sprijin financiar din partea prietenilor și a familiei (23%)
  • Împrumut personal (21%)

Acceptarea faptului că este posibil ca primul an de activitate să nu fie foarte profitabil este importantă pentru planificarea financiară și pentru pregătirea mentală.

În multe cazuri, fondatorii sunt ultimii care sunt plătiți în primul an, deoarece toate veniturile companiei se întorc în afacere. Și acest lucru este perfect normal.

Pentru companiile care se străduiesc să facă vânzări în primul an, crearea unui plan financiar cuprinzător, care să descrie cât de mult vei avea nevoie și la ce vi folosi acești bani, îți va ușura munca atunci când vi solicita un împrumut bancar sau vi strânge bani.

Nu te gândi la acest lucru ca și cum ți-ai asuma o datorie! Cheltuielile sunt suportate pentru a genera venituri, astfel încât randamentul investiției va fi probabil mai mare decât costurile inițiale.

→   Cat costa un magazin online la cheie

Cât cheltuiesc afacerile în primul an depinde de mărimea echipei lor?

Poate că nu este surprinzător faptul că numărul de angajați crește dramatic cheltuielile totale.

Dacă alegi să mergi pe ruta "solopreneur" (adică fără angajați), poți cheltui mai puțin de o treime din ceea ce cheltuiesc afacerile cu angajați.

  • Proprietarii de afaceri cu zero angajați au cheltuit ~10.000 euro în primul an.
  • Proprietarii de afaceri cu patru angajați au cheltuit ~30.000 euro în primul an.

Plățile totale pentru un angajat sunt calculate la aproximativ 3000 lei pe lună (cu foarte puțin peste salatiul minim pe economie, în 2022).

Asta înseamnă aprox. 7500 euro pentru întregul an, pentru un singur anagajat.

→   Creează un plan de marketing eficient pentru succesul afacerii tale

Costuri neașteptate în primul an al afacerii

Dincolo de costurile fixe, proprietarii de afaceri au remarcat, de asemenea, costurile unice comune care au apărut în primul an și au avertizat asupra cheltuielilor ascunse la care trebuie să fie atenți.

Cele mai des menționate costuri neprevăzute ale gestionării unei afaceri au fost:

  • Transportul (34%): costurile de ambalare, articolele deteriorate sau returnate și taxele generale de expediere. Acest lucru a fost deosebit de dureros pentru afacerile cu volume de expediere scăzute în primele etape.
  • Cheltuieli juridice 23%: costurile de pornire unice, cum ar fi asigurarea, licențele și permisele, ca fiind neașteptat de costisitoare. Desigur, depinde de nișa afacerii.
  • Inventar și produse (21%): costurile asociate cu inventarul, cum ar fi testarea produselor, primirea și returnarea produselor defecte, precum și a stocurilor excedentare, ar putea acumula rapid facturi.
  • Impozite și contabilitate: taxele și contabilitatea pot fi costisitoare însa rareori din primul an de activitate. Totuși, un contabil bun este absolut necesar pentru a te ghida - costul unui contabil nu variază prea mult.

Cu cât știi mai multe, cu atât mai bine deparece vei știi la ce să te aștepți, nu mergi complet în beznă!

Cheltuielile recurente și costurile fixe reprezintă doar o parte din planul tău financiar. Costurile ascunse, costurile unice și costurile variabile trebuie, de asemenea, planificate în avans.

Ce se întâmplă dacă un eveniment neașteptat (cum ar fi COVID-19), îți dă peste cap proiecțiile? Este întotdeauna o idee bună să faci o planificare pentru situații neprevăzute și să pui deoparte o rezervă "pentru zile negre", pentru orice eventualitate.

Antreprenorii cu aspirații au supraestimat costurile online

Atunci când antreprenorii aspiraționali au fost întrebați cât de mult credeau că îi va costa primul an de activitate, aceștia au supraestimat în totalitate într-un singur domeniu: se așteptau ca, costurile online, să fie mult mai mari decât au raportat proprietarii de afaceri consacrați.

  • Antreprenorii ambițioși se așteptau să cheltuiască 12% din bugetul lor pentru costurile online în primul an.
  • Proprietarii de afaceri au declarat că au cheltuit doar 9% din bugetul lor pentru costurile online în primul an.

Dincolo de bugetarea ineficientă, antreprenorii care se așteaptă să cheltuiască mai mult pot ajunge să plătească mai mult decât trebuie.

Raționamentul este simplu: dacă antreprenorii se lansează în afaceri așteptându-se să cheltuiască mai mult pentru un serviciu, ceea ce sunt dispuși să plătească pentru serviciul respectiv crește în consecință.

Este important ca antreprenorii să se documenteze atunci când aleg să angajeze designeri sau dezvoltatori pentru a evita să fie suprataxați. De când cu pandemia, au apărut nenumărate agenții care vor profita de tine dacă nu știi cât costă un magazin online.

Costul și complexitatea percepută a lansării unei afaceri online continuă să reprezinte o barieră importantă pentru mulți antreprenori cu aspirații.

Dar este în mare parte nefondată.

În ceea ce privește Sellfy, ethosul nostru de bază este de a permite tocmai acelor antreprenori care nu au abilități de codare sau de design să creeze un magazin online. Și să facă acest lucru la un preț accesibil - un magazin online creat de către seniori cu 20 ani experiență, de calitate premium!

Cu Sellfy plătești doar pentru cât folosești - fără abonament lunar sau alte obligații. Ai 100 produse în magazin, plătești doar pentru 100 produse, nimic în plus! Fără taxe ascunse precum costuri adiționale pentru numărul de comenzi!


Modele de cheltuieli în rândul afacerilor cu venituri mari

Doar pentru că proprietarii de afaceri și-au gestionat bugetul într-un anumit mod în primul an, nu înseamnă că acesta a fost cel mai bun mod.

Pentru a oferi îndrumări mai bune pentru antreprenorii cu aspirații, am decis să analizăm mai atent datele celor care au raportat venituri mai mari în primul an, pentru a vedea ce decizii bugetare au contribuit la succesul financiar, dacă au existat.

Iată ce am descoperit.

Afacerile cu venituri mari cheltuiesc mai mult pentru costurile echipei

Afacerile care au raportat venituri mai mari în primul an au cheltuit mult mai mult pentru costurile echipei - aproape o treime din bugetul total.

  • Afacerile cu un venit anual mai mic de 10.000 de euro au cheltuit 8% din bugetul lor pentru costurile echipei.
  • Afacerile cu venituri anuale cuprinse între 10.000 și 100.000 de euro au cheltuit 23% din bugetul lor pentru costurile echipei.
  • Afacerile cu venituri anuale de peste 100.000 de euro au cheltuit 32% din bugetul lor pentru costurile echipei.

Relația dintre venituri și costurile echipei poate părea una evidentă - cu alte cuvinte, dacă faci mai mulți bani, îți permiți să te plătești și să angajezi angajați.

Dar relația merge în ambele sensuri: adăugarea de membri în echipă poate duce la creșterea veniturilor.

Și, în timp ce a merge pe cont propriu este un bun simț al afacerilor la început, merită menționat faptul că există un plafon cu această abordare.

Fără angajați (Solopreneur)

Când ești solopreneur, ai resurse limitate: acestea încep și se termină cu tine. Ești limitat la abilitățile pe care le deții și la cele pe care ești dispus să le înveți. În plus, atunci când pornești la drum cu o afacere, timpul tău va fi foarte limitat pentru a învăța noi abilități - va trebui să-ți gestionezi timpul cu mare atenție.

Mulți proprietari de afaceri ajung la o etapă importantă în cariera lor în care trebuie să pună în balanță costurile financiare ale angajării de ajutor cu costurile de timp pentru a face totul de unul singur.

Este important ca antreprenorii să știe la ce semnale de alarmă trebuie să fie atenți, semnale care indică faptul că este timpul să angajeze ajutor.

Printre semnalele de alarmă se numără refuzul de a lucra pentru că nu poți ține pasul, faptul că vezi cum calitatea produsului sau serviciului suferă sau că vezi cum calitatea somnului sau sănătatea ta mentală suferă.

Nu încerca să te împrăștii în prea multe direcții deoarece ai putea ajunge în situația de a nu putea conduce afacerea într-un mod sustenabil.

Afacerile care au făcut mai puțin în primul an au cheltuit mai mult pe marketing

Când proprietarii de afaceri sunt întrebați "cât a reprezentat marketingul ca procent din bugetul total?", se constată o relație semnificativă între cheltuielile de marketing și venituri.

Cu cât o afacere câștiga mai puțini bani în general, cu atât cheltuie mai mult pe marketing.

Și invers: cu cât o afacere câștiga mai mulți bani, cu atât cheltuie mai puțin pentru marketing.

  • Întreprinderile cu un venit anual mai mic de 10.000 euro au cheltuit 13% din bugetul lor pentru marketing.
  • Întreprinderile cu venituri anuale cuprinse între 10.000 și 100.000 euro au cheltuit 7% din bugetul lor pentru marketing.
  • Întreprinderile cu venituri anuale de peste 100.000 euro au cheltuit 7% din buget pentru marketing.

În cazul în care întreprinderile cheltuiesc prea mult pe marketing fără un randament clar al investiției, acesta ar putea fi un semn timpuriu al unor probleme mai mari, cum ar fi un magazin online care nu convertește (majoritatea din România sunt astfel - motiv pentru care există Sellfy) sau, mai rău, o potrivire slabă între produs și piață (motiv pentru care am discutat despre studiul de piață și cum atragi clienți în magazin).

Prin urmare, este imperativ ca proprietarii de afaceri să urmărească, să raporteze și să își revizuiască în mod obsesiv și regulat eforturile de marketing. Din păcate, nu există scurtături pentru asta!

Cu toate acestea, marketingul este mai mult o artă decât o știință, iar stabilirea bugetului exact la început este dificilă.

Cheltuiești prea puțin și nu îți faci cunoscut numele, cheltuiți prea mult și nu vei vedea un randament profitabil. Trebuie găsită o blanață!

Bugetul de marketing pentru o afacere B2C (un magazin online este o afacere de tip B2C - Business to Customer) aflată la început de drum se situează între 7% și 8% din venituri.

Recomandările noastre bugetare

Costurile de înființare a unei afaceri variază foarte mult și depind de mulți factori cum ar fi: nișa afacerii, modelul de afaceri, mărimea echipei, costul produselor și așa mai departe.

Nu există o sumă corectă sau greșită de bani pe care să o cheltuiești în primul an - este vorba despre modul în care cheltuiești ceea ce ai.

Cu toate acestea, după ce au fost analizate tendințele în rândul întreprinderilor cu venituri mari, se pare că există un interval general pe care este recomandabil să îl cheltuiești în fiecare categorie de costuri în primul an:

  • Produse: 28%-36%.
  • Operațiuni: 10%-15%
  • Online: 9%-10%.
  • Livrare: 8%-12%
  • Echipă: 14%-30%
  • Marketing: 7%-12%

Începerea unei afaceri de succes este un maraton, nu un sprint.

Prin urmare, este esențial să nu măsori succesul afacerii tale în funcție de profitabilitatea din primul an.

Acordă-ți o perioadă de 18-24 de luni pentru ca afacerea ta să pornească de la zero. Petrece-ți primul an testând, ajustând și reinvestind profitul (chiar dacă nu o poți face 100% deoarece trebuie cumva să supraviețuiești).

A fi antreprenor necesită un anumit apetit pentru risc. Dar, cu informațiile corecte și cu un simț clar al obiectivelor tale financiare, poți evita mulți dintre pașii financiari greșiți pe care-i fac majoritatea antreprenorilor la începutul unei afaceri.

Iar cu platforma de comerț electronic potrivită, gestionarea tuturor celorlalte părți în mișcare este mult mai ușoară.

Spune și prietenilor tăi despre articol

Articole similare

Ghiduri