Creare logo: cum fac un logo în 2024?

  • 35 minute citit
creare logo

Creare logo: vrei nu vrei, tot la el ajungi!

Ți-ai creat un magazin online (sau urmează să-ți creezi unul), motiv pentru care acum dorești crearea unui logo, nu-i așa? Este valabil pentru orice tip de website, nu doar pentru magazine online.

Deoarece Sellfy este o platformă ecommerce, este motivul pentru care facem referire la magazine online dar acest articol este valabil pentru orice tip de afacere sau website.

Mulți spun că un logo creat bine este memorabil.

Ei bine, încearcă să te gândești la un logo prost - probabil va fi un șoc faptul că nu-ți vine nimic în minte! Nu pentru că logo-urile proaste nu sunt memorate (ca și cum creierul nostru ar fi certat cu ele), ci din cu totul alte motive: nu există logo prost, în ciuda a ceea ce spun "marketerii de renume" - indiferent ce-o însemna asta!

Hai să vedem împreună ce este un "logo creat bine", un logo cu impact pentru magazinul tău online! Oare există așa ceva?

Ce este un logo?

Un logo este un simbol, exact la fel cum cuvântul "copac" este un simbol pentru copacul din grădină! Când îți spui în minte cuvântul "copac", vine instant întreaga încărcătură pe care o ai cu privire la un copac.

Pentru creier nu are importanță dacă un simbol este imagine sau text, este important ceea ce se află în spatele simbolului: memoria cu toată încărcătura sa emoțională.

De fapt, memoria a căpătat o așa importanță încât nici nu mai admirăm copacii - ai observat vreodată acest fapt? Când trecem pe lângă un copac, spunem "meh, e doar un copac", în ciuda faptului că nu există doi copaci identici!

Exact la fel, când vezi un logo, vine instant întrega încărcătură a memoriei pe care o ai legată de brand-ul respectiv (în funcție de experiența comenzilor/produselor, cum oamenii companiei au comunicat cu tine, etc - niciodată nu vei judeca logo-ul în sine - vom vedea de ce).

Deși cuvintele au fost inventate de către noi cu scopul de a comunica eficient (cuvintele sunt inveția noastră iar creierul este creația naturii), creierul nostru este acum complet prins într-o rețea de cuvinte. Creierul nostru este prins în propria noastră invenție! Nu crezi?

  1. încearcă să stai 3 secunde fără niciun gând
  2. încearcă să gândești ceva fără cuvinte
  3. uită-te pe rând la 2-3 obiecte din jurul tău (exemple: telefon, ceas, scaun) fără să-ți spui în minte cuvântul obiectului - doar să observi, fără niciun cuvânt. Uită-te la telefon fără să-ți spui în minte cuvântul telefon (sau alt cuvânt). Exact la fel, pune mâna pe ceva rece fără să-ți spui în minte cuvântul "rece". Va fi un șoc faptul că pare imposibil - toate simțurile noastre sunt controlate de cuvinte (cum este posibil?)!

Felicitări, tocmai ți-ai observat subconștientul - acestea rulează continuu fără ca tu să fii conștient de ele!

Așadar, când vezi logo-ul Nike, îți spui în minte cuvântul "Nike" - instant vine întreaga încărcătură pe care o ai legată de acest cuvânt (cuvânt, nu logo): sportivi și atleți purtând produsele Nike (iar tu, instinctiv, ai vrea să fii ca ei). Acum ai înțeles de ce Steve Jobs a spus că "Nike este cea mai buna companie de marketing din univers"? Ceea ce tocmai ai citit nu se află în cărțile de marketing sau psihologie!

De ce nu reținem un logo creat prost?

Pentru că nu există logo prost!

După cum am văzut, un logo este de fapt un simplu simbol! Nu are importanță dacă un logo este creat la mare artă sau este o simplă linie curbată, așa cum este logo-ul Nike!

Oamenii niciodată nu condamnă un logo (ar fi stupid să condamni o imagine - se numește nebunie), oamenii judecă ceea ce este în spatele logo-ului (simbolului): oamenii, serviciile, etc. Adică ceea ce poate fi luat personal (indiferent că este de bine sau de rău).

Motivul este foarte banal (oricine poate observa mecanismul în propria minte): imaginea de sine! Imaginea de sine este unicul lucru care poate fi rănit sau complementat!

Un serviciu prost va răni imaginea de sine (imaginea spune "nu merit să fiu tratat astfel"), motiv pentru care o va lua personal și va judeca oamenii din spatele unui logo. Aceeași imagine de sine, acum rănită, te va împinge să întri pe internet și să-i faci pe respectivii troacă de porci pe facebook, în review-uri, etc (asta înseamnă o imagine de sine foarte rănită care va declanșa dorința de răzbunare).

Unde greșesc marketerii?

Așadar, acum știi de ce oamenii nu judecă niciodată logo-ul magazinului tău online - indiferent că ai un logo creat la mare artă sau o linie banală precum Nike. Oamenii judecă ceea ce este în spatele lui (care, oricum, este doar în mintea noastră - o imagine despre brand-ul repsectiv)!

Logo-ul este folosit de către creier ca simbol, pentru a identifica compania/brand-ul respectiv. Mai departe apare circul atașând emoțiile de rigoare.

Aici greșesc marketerii: ei cred că aceste emoții sunt declanșate de către logo! Există companii care plătesc milioane de dolari pentru un simplu logo (paradoxal, cam toate eșuează - pentru că logo-ul este vid, fără valoare - o banală imagine, oricât de "inteligent" a fost creată).

Emoțiile nu sunt declanșate de către logo în sine - motiv pentru care când vezi pentru prima dată un logo, nu ai nici măcar o umbră de emoție! Probabil vei avea o reacție individuală cu privire la design (foarte subiectivă, în funcție de propriile condiționări), dar nimic mai mult - și cu siguranță nu o să te îndemne să plasezi comenzi doar pentru că logo-ul respectiv pare cool la prima vedere! Sună stupid pentru că este stupid!

Orice individ de pe suprafața pământului poate observa aceste lucruri în propria minte! Marketerii nu o fac, deoarece ei citesc în cărți despre propria lor minte!

Nu-i judec pe marketeri (ar fi prostesc), eu doar punctez un simplu fapt: toți fac exact aceleași lucruri - deci toți au exact aceeași sursă! Rata lor de conversie este mediocră dintr-un motiv foarte întemeiat! Dar am discutat despre asta în alte articole.

→   Rată conversie: Cum optimizezi rata de conversie în 2024

Cum creezi un logo (pas cu pas)?

Un logo poate fi creat în diverse moduri:

  • îl creezi chiar tu folosind unelte precum Photoshop
  • îl crează o agenție sau un freelancer
  • folosești unelte gratuite de pe internet, special concepute în acest sens

Indiferent de modalitatea aleasă, crearea unui logo implică aceeași pași:

  1. Dezvoltare identitate
  2. Inspirație design
  3. Culori care să reflecte afacerea ta
  4. Alegerea unui font
  5. Crearea variațiilor (mai multe versiuni de logo)
  6. Obținere feedback (părerea altora)
  7. Perfecționarea logo-ului ales

1. Dezvoltare identitate

"Dezvoltarea identității" par a fi cuvinte pompoase folosite de agențiile de marketing, cuvinte care în realitate fac referire la identitatea afacerii tale! De exemplu, numele "Dorel" este exact asta - știi tot ce trebuie știut când auzi acest cuvânt!

"Identitatea afacerii" sunt termeni generali pentru elementele vizuale care identifică o afacere. Facem referire la absolut tot: culori, logo, psihologia din spate care determină cum va fi conceput un logo (adică întreaga afacere din spate). Toate aceste elemente vizuale lucrează împreună pentru a distinge și identifica afacerea ta în mintea clienților.

"Identificare afacere", "brand" sau "marcă" - sunt același lucru. Așadar, niciodată să nu lași cuvintele să te direcționeze (să pară complex, greu, că nu stăpânești, etc - toate acestea le pui deoparte). Acum că am stabilit, să mergem mai departe.

Înainte de a începe să schițezi modele pentru logo, probabil ai dori să ai o idee cu privire la identitatea afacerii tale.

Astfel de întrebări te-ar putea ajuta, spune majoritatea (eu doar le voi comenta):

  • Care este motivul înființării afacerii? Al doilea motiv, pentru că știm cu toții care este primul: profitul/banii. Sinceritatea este absolut necesară - dacă te minți singur de la început, ai și eșuat!
  • Ce valori sunt importante pentru tine dar și pentru afacere? Mare grijă: vorbim despte concepte, concluzii, păreri și opinii - nu au legătură cu realitatea! Chiar dacă le vei formula, niciodată să nu uiți că sunt pe tărâmul fanteziei! În plus, dacă ele te vor motiva/stimula, la un moment dat dispar și vor fi înlocuite cu stări de anxietate, burn-out, depresie!
  • Ce te diferențiază de concurență? Mare gijă să nu joci cum cântă concurența sau să cânți cum joacă concurența. Extrem de multe afaceri eșuează din acest motiv (chiar și unele cu fonduri de milioane de euro)! Este imposibil să fii creativ atunci când te ghidezi după alții (pentru că de fapt, ei te ghidează dar nu realizezi - ești mereu în umbra lor - în realitate ei sunt cei creativi)!

Personal, aș spune că aceste întrebări sunt stupide, luate din cărți. Dar nu o voi spune deoarece unii s-ar simți lezați. Mulți trăiesc după "așa se face".

Le-am scris deoarece sunt arhi-cunoscute și majoritatea afacerilor (care eșuează, oricum) pleacă cu aceste întrebări! Totuși, am încercat să adaug avertismentele reale pe care, aparent, nimeni nu le vede (pentru mine este un mister și horor în același timp)!

Nu m-aș orienta niciodată după concurență deoarece ar însemna să joc cum cântă concurența sau să cânt cum joacă concurența! Este un mod neinteligent de a trăi! Dar fiecare trăiește cum dorește.

Caracteristicile distinctive ale afacerii tale - ceea ce este cel mai important și ceea ce va fi cel mai ușor de recunoscut de către clienți - s-ar putea află în răspunsurile acestor întrebări.

Înainte de a pune pe hârtie, înainte de a alege culorile și estetica, întreabă-te cine ești. Nu aștepta ca propria minte să-ți ofere răspunsul deparece este exact aceeași "entitate" care pune întrebarea! Dorința de a avea o afacere de succes, o să-ți spună exact ceea ce ai vrea să auzi! Mintea umană este extrem de perversă.

Nu-ți face griji dacă nu poți răspunde imediat la aceste întrebări. Ele sunt doar un punct de plecare, eventual ai putea medita asupra lor, fără să te grăbești. Odată ce te-ai gândit la ele, vei fi într-o poziție mai bună pentru a crea un logo care să te diferențieze în mod eficient.

2. Inspirație design

Începutul este cel mai greu, indiferent că vorbim de creare logo, creare plan afaceri, deschidere magazin online, creare articole în blog - practic orice!

Asta demonstrează că ne mințim singuri când spunem "fac din pasiune, nu pentru bani". Dacă ar fi din pasiune, am face fără măcar să ne gândim! Dar nu o facem din pasiune, noi de fapt ne împingem de la spate - asta facem întreaga noastră viață!

Chiar dacă începem să facem ceva, fără să ne împingem de la spate, o facem deoarece suntem împinși de dorință (de a avea succes, de a face profit, de a deveni cineva, etc). Nici dorința nu este pasiune! Măcar ne împinge să facem ceva dar problema este că dorința ne bombardează cu o mulțime de idei, devenind astfel confuzi! Și începem să analizăm fiecare idee, ajungând să fim paralizați.

Prea multe idei duc la blocaj

Atunci când avem prea multe idei, devenim la scurt timp paralizați deoarece le analizăm către extrem. Devenim incapabili de a lua o decizie finală!

Pentru a evita astfel de situații, trebuie doar să realizezi că scopul unui logo este de fapt crearea unui simbol pentru afacere! Trebuie să fie un simbol simplu. Dacă lași dorința și atașamentul să intervină, va fi imposibil să fii o persoană obiectivă!

De unde mă pot inspira pentru a crea un logo?

Înainte de toate, inspirație nu înseamnă să copiezi. Nu înseamnă nici creativitate/originalitate (cum ar putea, din moment ce ești influenat - asta înseamnă inspirație: să te lași influențat).

Totuși logo-urile au devenit simboluri datorită condiționării în masă! Așadar, va trebui să te cultivi înainte de a crea un logo. Asta nu înseamnă că trebuie să devii expert în crearea logo-urilor! Înseamnă să prinzi ideea de bază: ce este de fapt un logo.

Este chiar simplu, creierul este deja în totalitate condiționat, tu trebuie să te uiți la logo-uri (fără a critica/judeca, etc) iar creierul va face totul. Vei prinde "ideea" fără să depui tu efort!

Încearcă să observi diverse logo-uri și să-ți dai seama ce servicii/produse sunt în spatele lor. Chiar dacă ai intuit eronat, fii doar conștient de asta (are o importanță colosală), fără să te judeci - contează enorm pentru creier să realizezi cît de precis ești, pentru a se auto-corecta (pentru a prinde tiparul). Creierul va lucra apoi să creeze un tipar (fie în vise (unul din motivele pentru care visăm), fie a doua zi - nu are importanță când).

World Vector Logo
Dacă ai nevoie de logo-uri (brand-uri precum nike adidas, etc) pentru magazinul tău online, aici este unul din principalele locuri unde probabil ai vrea să te uiți! Găsești cam toate logo-urile brand-urilor - motiv pentru care le poi studia chiar aici - alfabetic sau cele mai des descărcate.

Logged
O coleție de logo-uri, puse într-o singură pagină - nu este nevoie să cauți anumite logo-uri deoarece pagina merge continuu la scroll (ca în facebook).

Logospire
O altă colecție de logo-uri pentru inspirație - de fapt este chiar motivul pentru care există acest site web.

Poți găsi nenumărate surse pe internet, nu trebuie să te limitezi la acestea. De exemplu, poți urmări #hashtag-urile de pe instagram: #logo, #logodesigns, #graphicdesign.

3. Culori care să reflecte afacerea ta

Dacă nu ai citit încă despre psihologia culorilor în marketing, poate vei dori s-o faci după ce vei citi acest articol!

Mulți marketeri consideră că, culoarea are o foarte mare importanță în marketing.

Eu spun altceva (nu trebuie să crezi, trebuie să testezi): suntem condiționați în funcție de regiune/tradiție, la fel cum este gustul sau orice alt simț. Culorile pot influența într-o oarecare masură dar impactul este diferit în funcție de locația geografică.

De exemplu, un american va fi influențat la culoarea albastru iar un român va avea aceleași reacții la culoarea roșu. Studiile au sugerat că, culoarea poate afecta starea de spirit a utilizatorilor, ceea ce o face crucială pentru decizia lor de cumpărare.

Sunt studii care au sugerat (nu demonstrat) că o culoare poate modifica chiar și starea de spirit. Ei bine, orice poate modifica starea de spirit dar depinde enorm de starea mentală curentă a individului.

Că să înțelegem mai exact, la fel se întâmplă cu ploaia: uneori îți vine să alergi prin ploaie cu bucurie, alteori o detești, chiar te enervezi. Depinde enorm de starea mentală actuală (majoritatea suintem foarte instabili).

Un alt exemplu: în ziua de salariu, oamenii au o stare mentală aparte și se poate profita de asta - pot fi accesate triggere pentru a determina un individ să cumpere! Dar nu va funcționa dacă se aplică între zilele de salariu (chiar dacă oamenii au bani).

Acum că am înțeles, exact la fel se întâmplă în cazul culorilor! Orice studiu cu privire la psihologia culorilor este aproape inutil. Culorile pot influența dar numai în anumite cazuri.

Culorile unui logo trebuie alese cu scopul de a transmite, nu să influențeze!

Ai vrea să influențezi pentru a face mai mulți bani! Probabil râzi pe sub mustață când te gândești la asta!

Ei bine, șterge acel zâmbet (eventual rade și mustața) deoarece exact același lucru încearcă să-l facă restul lumii cu tine! Doar nu credeai că tu ești cel care scapă de manipulări!

Asta nu înseamnă că trebuie să manipulezi și tu! Ochi pentru ochi - lasă lumea oarbă (a devenit clișeu).

Dacă vrei să faci o diferență în societatea asta complet nebună, este clar că trebuie să faci lucrurile altfel de cum le face turma! Chiar dacă sunt companii care plătesc milioane de dolari pentru un logo (creat cu subînțelesuri, cu scopul de a manipula), partea bună este că nu au efect (poate doar dacă ești deja un brand foarte cunoscut).

Așadar, culoare principală a unui logo (poate avea mai mult culori, evident) ar trebui să transmită ce se află în spate.

De exemplu, dacă vinzi produse bio, culoarea verde este una foarte potrivită, eventual aleasă o anumită nunață de verde.

Ce cred marketerii că reprezintă culorile?

Maro este o culoare adesea asociată cu ingredientele naturale, produse de casă și bunătăți proaspăt coapte. Având în vedere că este culoarea scoarței de copac, a bețelor, a frunzelor de toamnă și a solului bogat, maro poate conferi, de asemenea, o aură de exterior brandului.

Portocaliu este o culoare care radiază căldură, energie și pasiune. Mulți fabulează pe marginea acestei culori spunând că este culoarea apusurilor de soare, că invocă vara - mai ales atunci când este asociat cu albastru mai deschis și verde moale.

Galben este o culoare care radiază lumină, energie și căldură. Similar cu portocaliul! Mulți fabulează pe marginea acestei culori spunând că este căldura intensă a soarelui de la amiază care radiază peste deșertul baronilor. Puțin galben poate adăuga o notă de optimism unui brand de încredere, dar mult galben poate fi maniacal.

Verde este o culoare cu două personalități, verdele poate invoca o aură organică care aduce în minte pădurile tropicale luxuriante, conștiința ecologică și un sentiment de calm. Verdele devine la fel de ușor culoarea banilor, a lăcomiei și a invidiei.

Roz este o culoare blândă și delicată, rozul a fost considerat, în diferite momente ale istoriei, atât masculin, cât și feminin. Deși clienții contemporani vor asocia probabil rozul cu feminitatea, acesta aduce în mod mai larg în minte bunătatea, romantismul și dragostea.

Roșu este o culoare îndrăzneață și neiertătoare care tinde să iasă în evidență, motiv pentru care a devenit o culoare atât de fiabilă în branding. Ca și rozul, roșul tinde să invoce romantismul. Dar în timp ce romantismul rozului este tandru și grațios, romantismul roșu este pasional, zgomotos și carnal.

Mov este un fel de rasputin al culorilor, este un străin misterios cu un magnetism aproape magic. Având în vedere că din punct de vedere istoric coloranții mov au avut reputația de a fi rari și scumpi, nu este un mister cum a ajuns movul să fie asociat cu bogăția, excesul, misticismul, magia și indulgența.

Albastru fiind culoarea cerului senin, albastrul tinde să invoce sentimente de încredere, ușurință și pace. "S-a demonstrat" că albastrul este și culoarea cea mai puțin apetisantă. Încearcă să o eviți dacă vinzi mâncare.

Negru, gri, alb uneori, cea mai bună culoare pentru brandul tău nu este o culoare. Nuanțele de negru, alb și gri au tendința de a invoca un sentiment de calm, echilibru sau claritate.

Asta cred marketerii că reprezintă culorile (le-am luat chiar de la ei)! Poate ar fi bine să citești ca amuzament, nu să-ți contruiești afacerea pe baza acestor fantezii! Faci cum crezi!

Așadar, există persoane care și-au creat logo după aceste filozofii ale culorilor. Nu este rău s-o faci, este rău să crezi că vor contribui la succesul afacerii tale.

Într-o afacere nu trebuie să crezi absolut nimic - credința o bagi în coșul de gunoi! O afacere funcționează cu cifre, nu cu credințe!

Combinații de culori pentru logo

Majoritatea logo-urilor sunt monocrome. Culorile unice sunt mai ușor de coordonat, iar utilizarea unei singure culori va simplifica celelalte elemente de design grafic. De asemenea, logo-urile monocrome pot fi reimaginate în culori diferite pentru scopuri diferite.

Dacă alegi un logo multicolor, este important să fii conștient de culorile pe care le folosești împreună. În timp ce teoria culorilor poate fi destul de complexă, există o mulțime de instrumente online care ajută să urmărești o schemă de culori:

  • Paletton este un configurator de culori gratuit, care permite crearea schemelor de culori folosind cursoare interactive și simple.
  • Coolors permite generarea de armonii aleatorii, eliminarea anumitor culori și să ajustarea culorilor în mod colectiv cu scopul de a crea o paletă complet personalizată.
  • Colormind este un generator de scheme de culori care utilizează învățarea profundă (deep learning). Poate învăța stiluri de culori din fotografii, filme și artă.
  • ColorSpace poate fi ideal pentru dezvoltatori web deoarece generează automat codul CSS pentru a include paleta de culori în pagina web.
  • Canva generează scheme de culori, aleatoriu sau din imagini. Ceea ce face să fie unic este capacitatea sa de a căuta palete de culori prin intermediul unor cuvinte cheie.

4. Alegerea unui font

Este foarte posibil ca logo-ul tău să conțină textul în imagine (majoritatea logo-urilor sunt astfel) și să nu fie nevoie de instalarea font-ului în magazinul tău online, pentru a insera text-ul manual în codul html.

De exemplu, logo-ul Sellfy este o imagine de tip SVG (chiar nu are importanță formatul- poate fi JPG, PNG, WEBP). După cum se observă, este folosit un font aparte - se vede după litere că nu este un font standard. A fost folosit Adobe Illustrator pentru a fi creat iar la export, font-ul a fost integrat în imagine.

Typeface -vs- Font

Există o diferență între acești termeni, chiar dacă nu are importanță în cazul nostru.

Atunci când vorbim despre tipografie (typography în engleză), termenii Font și Typeface tind să fie amestecați și folosiți ca sinonime.

De cele mai multe ori, cele două cuvinte sunt folosite interschimbabil, iar acest lucru nu prezintă o problemă. Cu toate acestea, atunci când le analizăm la nivel tehnic, descoperim că acești termeni au, de fapt, definiții distincte. În cele din urmă, trebuie să ne întrebăm dacă distincția contează cu adevărat în ziua de azi.

Stilurile tipografice de bază și când le folosim

Există multe modele de sortare a fonturilor. Cel mai comun sistem sortează fonturile în patru tipuri de bază.

Unele se concentrează pe stil, altele pe semnificația istorică, iar altele pe subcategorii divizate (la nesfârșit).

Font: Serif

Cuvântul "serif" descrie o linie mică sau o trăsătură atașată la capătul unei trăsături mai lungi într-o literă sau alt caracter. Este cel mai vechi stil de caractere și își are rădăcinile în scrisul inscripțional folosit în alfabetul latin.

Caracteristici: sunt adesea asociate cu istoria, tradiția și antichitatea și sunt folosite pentru a invoca bogăția, eleganța și autoritatea.

Folosire: pot fi atractive pentru afișare și, în mod tradițional, sunt folosite pentru corpul textului în materiale tipărite, cum ar fi ziare, cărți și reviste. Mărcile de lux folosesc în mod obișnuit acest stil.

Branding: Serif-urile de stil vechi și de tranziție tind să dea o senzație mai "clasică". Serif-urile moderne (fonturi cu o linie de serif mai groasă) par a fi mai contemporane, inovatoare și creative.

Credit imagine: Campaigns of the World.

Font: Sans-serif

Sunt numite uneori gotice, nu au serif-uri la sfârșitul caracterelor. Caracterele sans-serif au o variație mai mică a lățimii și tind să fie mai ușor de citit atunci când sunt iluminate, ceea ce face ca acestea să fie utilizate cu precădere în textul de pe ecranele de calculator. În mediile tipărite, sunt utilizate cel mai frecvent în titluri (designur, pot fi folosite și în conținut.)

Caracteristici: sunt frecvent asociate cu simplitatea, modernitatea și minimalismul. Din punct de vedere al designului, acestea funcționează bine cu spații generoare și produc o senzație lucioasă și rafinată.

Folosire: pot fi folosite pentru texte pe ecran și titluri. Se folosesc de obicei atunci când se încearcă transmiterea unui sentiment de simplitate contemporană și elegantă.

Branding: tind să fie mai ușor de citit pe ecran decât în print, așa că sunt mai des folosite în conținut pe site-urile web, rar în reviste și ziare. În general, fonturile sans-serif sunt folosite mai des de brandurile care încearcă să transmită un sentiment de inovație și modernitate.

Credit imagine: creativereview.

Font: Script

Caracterele de tip script sunt derivate din scrisul de mână sau caligrafie. Sunt mai fluide decât stilurile sans sau serif și sunt adesea folosite în contexte mai capricioase. Sunt versatile și pot fi folosite atât de brandurile formale dar și de cele casual.

Caracteristici: fiind derivate din scrisul de mână, au tendința de a "umaniza" textul. Fonturile de tip script au adesea multă personalitate, așa că sunt deosebit de bune pentru a modifica starea de spirit a textului.

Folosire: ar trebui utilizate cu moderație. Ele nu sunt potrivite pentru un text lung și extins, deoarece sunt în general mai puțin lizibile (sun greu de citit). Cu toate acestea, atunci când sunt asociate cu un font cu serife sau fără serife, scripturile pot fi un instrument foarte eficient de accentuare.

Branding: emană un sentiment de lux, romantism și pasiune. Pot conferi afacerii tale o atmosferă mai familiară și mai nepretențioasă. Pot fi bune pentru a sublinia cuvinte și fraze scurte, mai ales dacă este vorba de un cuvânt la care dorești ca un client să se oprească (sau să-i atragi atenția).

Credit imagine: Campaigns of the World.

Font: Decorative

Fonturile decorative (sau de afișare) sunt oarecum dificil de clasificat, deoarece caracteristica lor definitorie este că renunță la convențiile tipografice. Aceste font-uri pot transmite o mare varietate de stări de spirit, dar, în general, se concentrează pe o anumită temă, motiv sau estetică. Fonturile dezvoltate recent tind să fie decorative, adesea dezvoltate special pentru o anumită marcă.

Caracteristici: pot fi foarte dificile deoarece sunt variate din punct de vedere stilistic, dar în general mai greu de citit, ceea ce le face să nu fie potrivite pentru conținut (nu ai vrea să citești acest articol având un astfel de font). Ar putea arăta mai bine cu un stil de font decorativ, dar chiar și aici designerii trebuie să fie atenți: utilizarea excesivă a unui font decorativ are tendința de a arăta de prost gust. De asemenea, fonturile decorative devin repede depășite - tind să se agațe de tendințele estetice.

Folosire: ar fi o idee bună să eviți utilizarea intensă a fonturilor decorative. Caracterele unice pot fi bune pentru un logo, dar astfel de font-uri vin de obicei cu licență, așa că ai vrea să te asiguri că ai licența pentru a folosi un astfel de font în propriul tău logo.

Branding: sunt atât de diverse încât ar fi aproape imposibil să le restrângem la o singură utilizare. În general, sunt folosite în logo-uri și este obișnuit ca brand-urile cunboscute să aibă seturi întregi de fonturi create doar pentru propria utilizare (Coca Cola, de exemplu). Caracterele care nu sunt tocmai caractere (precum emoji) sunt, de asemenea, utilizate în mod obișnuit pentru a atrage clienții tineri.

Credit imagine: adsoftheworld.

5. Crearea variațiilor (mai multe versiuni de logo)

Nu cred că există o firmă serioasă care să creeze un singur logo - adică să-l creeze din prima încercare. De obicei se fac minim două variante iar apoi se prezintă clientului.

Alegerea finală este oricum condiționată de plăcere iar pe parcurs, multe firme schimbă logo-ul. Cu siguranță ai auzit de "rebranding". Exact asta înseamnă!

Personal, când am început să fac logo-ul Sellfy, am știut că vreau să fie simplu (în principiu text) dar aveam nevoie de un font aparte. Am testat peste 30 font-uri, cele pe care le-am folosit frecvent în proiecte, de-a lungul celor 20 ani.

Nimic nu mi-a dat acea senzație de "wow" - pentru că eram obișnuit cu toate font-urile, evident (condiționare). Așa că am căutat font-uri noi, unele pe care nu le-am mai folosit niciodată!

Cel care este acum l-am descoperit accidental. Nimic din ceea ce încercasem cu intenție nu se potrivea (nu că ar fi avut la ce să se potrivească, voiam doar să fie "diferit" fără a știi exact unde mă îndrept).

Așadar, mai multe variante de logo ar putea ajuta dar în același timp poate crea o confuzie atât de mare încât nu mai știi ce vrei!

Este foarte important ca înainte de a lua o decizie, variantele de logo-uri să le testezi direct în magazinul tău online. De cele mai multe ori, un logo arată foarte bine izolat (doar logo-ul) și să arate foarte diferit când îl vei folosi cu adevărat (magazin, email-uri, etc).

6. Obținere feedback (părerea altora)

Procesul de creație este foarte diferit de la o persoană la alta. Unii încep cu schițe, iar alții sar direct în Adobe Illustrator (eu am sărit direct în Adobe Animate - l-am folosit de 20 ani, de când încă se numea Marcomedia Flash).

Faza de redactare implică o mulțime de încercări și erori, așa că nu te descuraja dacă lucrurile nu funcționează exact cum ți-ai imaginat.

La un moment dat, vei simți că nici măcar nu poți recunoaște literele de forme sau logo-urile bune de cele proaste. Nu este vina ta, problema este că design-ul este subiectiv, niciodată obiectiv!

Când se întâmplă acest lucru, s-ar putea să fie timpul pentru feedback. Feedback-ul este incredibil de important în procesul creativ, deoarece este singura metodă pe care o au creatorii de a-și "testa" ideile.

Feeback-ul este un mod de a pune o persoană distanțată să observe lucrurile - le poate observa obviectiv deoarece o face pentru prima dată, nu are mintea aglomerată de tot procesul de creație prin care tu tocmai ai trecut (nenumărate font-uri, nenumărate forme, etc - care au creat o confuzie uriașă),

Poți obține feedback de la oricine, doar asigură-te că nu te bazați pe o singură persoană. Ajută dacă persoanele care oferă feedback fac parte din grupul demografic țintă al brandului tău. Prietenii foarte greu o să-ți spună că logo-urile create sunt proaste (pentru a nu te răni), așa că poate ai vrea să ceri și părerea unor amici sau chiar unor străini (dacă ai posibilitatea).

Pentru un feedback calitativ, încearcă să pui întrebări specifice cu privire la modul în care fiecare persoană percepe brandul pe baza logo-ului. Să ți se spună că ai un "logo bun" sau un "logo rău" nu va fi de nici cel mai mic ajutor (știu că ego-ul tău vrea să audă asta)! Trebuie să afli cum este perceput brand-ul tău din exterior, nimic altceva.

Iată câteva exemple de întrebări pe care le-ai putea folosi (nu înseamnă să te limitezi la ele):

  • Care este primul lucru care ți-a atras atenția?
  • Cum ai caracteriza brandul reprezentat de logo?
  • Ce-ți aminteși cel mai bine despre logo?
  • Există ceva care te încurcă?
  • Dacă ai putea elimina un aspect al designului, care ar fi acela?

Este greu să fii sigur de modul în care clienții ar reacționa la brandul tău în viața reală, așa că evită întrebările precum "Ai cumpăra asta?" sau "Este interesant?". Întrebările specifice vor obține răspunsuri specifice, de unde rezultă un feedback pe măsură.

7. Perfecționarea logo-ului ales

După ce ai strâns feedback (păreri), poți definitiva logo-ul. Vor fi cazuri în care dorești literele puțin mai rotunjite, puțin mai mari, calitatea ridicată a imaginilor exportate, etc.

Probabil vei dori ca nunanța culorilor să fie puțin mai deschisă sau mai închisă - detaliile pot fi foarte multe, am discuta la nesfârșit pe această temă.

Ceea ce trebuie să reții, este că perfecțiunea nu există - mai ales când vine vorba de lucruri subiective, așa cum este design-ul unui logo (design-ul în general)!

Asta nu înseamnă că logo-ul tău trebuie să fie finisat precum o cărămidă!

Ideea este să nu exagerezi, să cazi în zona perfecționismului! Foarte greu ieși de acolo (vorbesc în cunoștință de cauză - practic te vei sabota fără să știi, chiar dacă recunoști că ești o persoană perfecționstă - pare un paradox).

→   Cât costă să încep o afacere online?

Cât costă un logo?

Acum că am acoperit împreună care este procesul de a creare a unui logo, întrebarea evidentă este: Ar trebui să-mi creez singur logo-ul sau să angajez un designer?

Crearea unui logo unic dar și suficient de simplu care să fie ținut minte cu ușurință, nu este un lucru ocmai simplu pentru designerii amatori. O spun cu rețineri deoarece știu cât de greu este în zilele noastre, ca începător, să pui o pâine pe masă!

Prețul unui logo poate varia semnificativ în funcție de nivelul de experiență al designerului. Logo-urile pot fi extrem de scumpe, incredibil de ieftine sau chiar gratuite.

Poți studia portofoliul unui designer, dar tot nu există o modalitate clară de a cunoaște calitatea unui logo pe care îl vei primi până când acesta nu a fost proiectat.

În general, logo-urile scumpe create de către agențiile specializate sunt realizate de către profesioniști, dar nu toate logo-urile realizate de profesioniști sunt neapărat bune.

Prețul unui logo pentru un startup

Un logo pentru un startup din România nu ar trebui să depășească 100 euro. Media este de 30-50 euro pentru două versiuni, depinde cine crează logo-ul!

Prețul unui logo poate crește în cazul în care ești o persoană pretențioasă și ceri modificări, versini noi! Cineva trebuie să muncească pentru ele!

Font-urile sunt în general luate de pe internet, în mod gratuit (de exemplu, Sellfy folosește font gratuit). Dacă font-ul nu este gratuit, atunci se adaugă separat prețul lui.

Logo-ul Sellfy nu a costat nimic deoarece l-am creat personal. Pur și simplu m-am jucat căutând un font elegant - nu am ținut cont de nici cea mai mică regulă stupidă despre care tocmai am discutat în acest articol. La final am adăugat în față o iconiță cu un coș de cumpărături (cea pe care o vezi) - iconiță gratuită de pe internet, găsită în câteva minute.

Poți face și tu la fel. Nu ai nevoie de abilități de designer! Joacă-te! Dacă iese ceva bun, folosește! Viața ar trebui să fie o joacă, oricum!

Prețul unui logo în funcție de importanță

De exemplu, acest logo turistic al României (comandat de către Udrea în anul 2010), a costat 850.000 euro. Este o supiditate dar atât a fost prețul acestui logo!

Este un simplu text cu o frunză care în mod normal nu ar fi depășit 500 euro pentru un startup - calculând, prin absurd, conceperea unui font unic (se vede clar că este un font folosit, nu știu exact care, așa că am presupus că este creat special pentru logo (știu că nu este așa dar să presupunem)).

Adăugând și faptul că acest logo a fost creat pentru o instituție importantă, acest logo ar fi costat în mod normal maxim 10.000 euro (ducând totul la extrem, cu o maximă nesimțire, ca și cum ar fi lucrat la el o șleahtă de hoți).

Prețul a fost 850.000 euro deoarece "s-a băgat mâna" - cum face orice politican, din orice colț al lumii. Suntem furați în stil de gherilă dar nu este locul pentru a ne plânge! Nu avem un loc special pentru a ne plânge că guvernul ne fură!

Acest exemplu este nesimțire dar există companii gigant care plătesc chiar milioane pentru un logo. Sunt o cu totul altă ligă (chiar dacă aproape inutile) așa că nu prea avem ce discuta despre ele.

Dacă ai o firmă cunoscută, prețul unui logo nu va fi ca pentru un startup, asta este clar! Nici corect nu este dar dacă vrei să te plângi - nimeni nu te oprește! :)

Creare logo: simplu sau complex?

Depinde ce înseamnă pentru tine "simplu". Dacă vei crea un logo folosind artă abstractă, foarte probabil că va fi greu de reținut. Chiar dacă va fi reținut, o va fi uitat la scurt timp (în cazul în care nu ești deja un brand popular).

Atunci când vorbim despre creare logo, trebuie să reținem cel mai important aspect, fără să ne implicăm emoțional sau să ne atașăm: logo-ul este un simplu simbol pentru ceea ce se află în spatele lui! Din păcate, cei mai mulți dintre noi ne ideintificăm cu propriul logo, propria afacere, etc!

Logo-ul va fi vizibil în magazinul tău online, în campanile de marketing, pe rețelele de socializare - practic peste tot unde afacerea ta va fi vizibilă.

Deși un logo este doar un simplu simbol pentru afacerea ta, fiind un element vizual, poate ajuta în identificarea afacerii tale. Dar pentru identificare, trebuie mai întăi să ai campanii de tip "brand awarness" - așa că doar logo-ul în sine este complet inutil, indiferent că este unul simplu sau complex (la mare artă).

Așadar, un logo cât mai simplu și sugestiv este de preferat.

Concluzie

Un logo este un simbol care reprezintă brandul și personalitatea acestuia. Un logo este simbolul afacerii tale în mintea clienților.

  • Oamenii percep vizual: dacă există ceva despre brandul tău pe care dorești să îl comunici clienților, știința spune că imaginile sunt mai eficiente decât cuvintele pentru a comunica acest lucru.
  • Un logo permite transmitere vizuală: poate fi folosit la expoziții, campanii de marketing, social media, etc.
  • Deoarece logo-ul este un simbol, te ajută să te diferențiezi de concurență! Fac referire la identificarea afacerii, nu competiție între logo-uri: care are logo-ul mai cool! Ar fi prostesc!

Un logo oferă multe avantaje, motiv pentru care nu este greu de înțeles de ce aproape fiecare afacere are unul. Lipsa unui logo poate părea neprofesionist (99% din clienți nu vor fi conștienți dar concurența poate observa și apoi să folosească împotriva ta).

Spune și prietenilor tăi despre articol

Articole similare

Ghiduri