Dacă este pentru prima dată când dorești să deschizi un magazin online, acest articol este cu siguranță pentru tine.
Realitatea este că atunci când se dorește pentru prima dată crearea unui magazin online (numit și ecommerce sau magazin virtual - este același lucru), este precum ai încerca să ajungi la destinație pe întuneric.
Detaliile deschiderii unui magazin online nu sunt tocmai puține. Evident, totul pleacă de la forma legală până la alegerea platformei iar într-un final adăugarea produselor pentru a fi comercializate.
Hai să le luăm pe rând de la A la Z și să vedem care sunt pașii pe care ar trebui să-i urmăm.
Nișa
Dacă nu ai stabilit încă o nișă, probabil nu ești hotărât ce să vinzi!
Nișa este foarte importantă deoarece acest domeniu al vânzărilor online a devenit foarte aglomerat - de unde rezultă și competiție mare, evident.
Indiferent ce înțelege fiecare prin acest cuvând "competiție", în realitate folosește violența și plăcerea absurdă de al vedea pe altul pierzând iar dacă tu ești cel care pierde, stresul, axietatea, depresia vor deveni acute foarte rapid (dacă vei fi conștient în mod constant de acest fapt, vei avea mereu două picioare drepte).
Nișele competitive sunt în regulă dacă ai experiență în domeniul respectiv sau cel puțin vei colabora cu agenții specializate în vederea promovării. Un exemplu de nișă competitivă este cel de Fashion - nu doar că este competiție mare însă are și o rată de retururi mai ridicată decât alte nișe.
Forma legală
Nu sunt prea multe de spus, probabil știi ce trebuie făcut însă ar fi de preferat să apelezi la o agenție de înființări firme - vor umbla ei pentru tine și vor face exact ceea ce trebuie făcut pentru tine.
→ Costuri magazin online în 2024
Alegerea platformei pentru magazinul tău online
Aici începe adevărata distracție. În mod “clasic”, se procedează în felul următor:
- alegi o platformă gratuită pentru magazinul tău online (opencart, wordpress, magento, etc)
- cumperi un hosting (sau un VPS (virtual private server)) în funcție de platforma pe care ai ales-o (deoarece viteza contează pentru client, inclusiv pentru google)
- angajezi un designer să facă design-ul site-ului tău (sau cumperi o temă de pe internet)
- angajezi un programator să integreze design-ul (sau tema, eventual s-o modifice) în platforma aleasă.
După aceea, cât timp cât vei avea acel magazin online (afacerea), cineva trebuie să se ocupe constant (măcar o dată pe lună) de mentanță deoarece nu îți dorești sa vezi brusc în locul magazinului un mesaj de genul: “hacked”.
În plus, nici nu ai dori ca alții să aibă acces la baza de date (comenzi, clienți, etc). Vei avea din când în când de implementat diverse lucruri (spre exemplu un chat sau modificări de lege cum s-a întâmplat cu GDPR iar agențiile cereau sute de euro pentru implementare/modificare).
Și nu în cele din urmă, de o agenție SEO (Search Engine Optimization) care să modifice site-ul pentru a fi indexat de către google (cu siguranță îți dorești ca magazinul tău să apară în google, nu-i așa?).
Acest lucru durează săptămâi sau chiar luni și, evident, nu doar că plătești lunar dar vei avea de plătit și programatorii care fac modificările (dacă este nevoie de modificări în structură).
Partea tehnică este problematică pentru un începător (în special viteza magazinului fiind foarte importantă) și de cele mai multe ori, aruncă foarte, foarte mulți bani la agenții.
Toate aceste lucruri legate de crearea magazinului online le rezolva platforma Sellfy din start fără niciun cost suplimentar și cel mai important - fără să pierzi timp:
- hostingul este inclus (implicit viteza pentru clienti/google)
- design adaptat constant în funcție de trend ce poate fi editat/modificat in câteva secunde cu câteva click-uri de mouse. Nu trebuie niciodată să cumperi teme deoarece sunt incluse (elemente interschimbabile - ceea ce nu vei găsi la nicio altă platformă (momentan - copiuțele vor apare cu siguranță)).
- de programatori nu vei avea nevoie
- tot ce ține de SEO este testat și actualizat constant de către echipa Sellfy.
Mai simplu spus: nu vei avea cheltuieli neprevăzute pe partea tehnică a magazinului tău (ceea ce este foarte important, mai ales la început de drum).
Cu platforma Sellfy poți începe să vinzi din prima zi dacă ai totul pregătit precum domeniu și produse (la propriu, nu este o teorie, idee sau fantezie). Este un fel de a spune "magazin la cheie", un magazin gata creat pentru nevoile tale.
Realitatea este că platforma perfectă pentru a crea un magazin online nu există. Trebuie totuși să te orientezi către acea platformă care îți oferă ceea ce ai nevoie pentru propria ta afacere.
Sellfy oferă necesarul tehnic care să te ajute nu doar să vinzi ci să și crești. Este o platformă scalabilă gândită internațional pentru a suporta miliarde de produse fără a afecta performanțele.
Cu Sellfy plătești doar cât folosești. Dacă vinzi doar 100 produse, plătești doar pentru 100 produse, fără abonament lunar fix sau alte obligații. Poți adăuga oricând noi produse sau poți șterge din cele existente.
Numele domeniului și logo-ul
În ciuda a ceea ce mulțimea crede, numele domeniului nu este foarte important însă ar fi de preferat să fie ușor de ținut minte, ușor de recunoscut. În plus, dacă vinzi produsele doar în țară (te adresezi clienților locali), ar fi indicat ca domeniul să fie .ro
Domeniul îl poți achiziționa de unde le achiziționăm și noi pe ale noastre (nu avem nicio legătură cu ei) de la www.rotld.ro.
Logo-ul trebuie să fie și el simplu și sugestiv. Decât un logo încărcat, mai bine un simplu text! Clienților le pasă de ceea ce vor să cumpere, nu de cum arată un logo!
Conținutul produselor (SEO)
Este cel mai important aspect pe care îl poți folosi în totalitate în afantajul tău. Poate fi asul tău din mânecă dacă asculți!
Este un lucru pe care foarte rar o să-l vezi la peste 95% din magazinele online - este de fapt motivul pentru care acestea supraviețuiesc doar cu ADS-uri (reclame plătite pe google si facebook).
Majoritatea procedează în felul următor: copiază specificațiile produselor de pe alte site-uri (sau de la producător) iar uneori inclusiv pozele produselor.
Același tipar o să-l observi la majoritatea magazinelor încă din primul minut de cercetare.
De ce este un lucru rău?
Google penalizeaza conținutul duplicat! Cu alte cuvinte: produsele tale au același conținut pe care-l au și alte site-uri iar pagina ta nu va fi afișată în rezultatele google deoarece consideră că l-ai copiat (ceea ce este adevărat, nu-i așa?).
Am spus de multe ori că cea mai importantă tehnică în domeniul SEO este să se facă conținut unic și calitativ. Este aceeași tehnică aplicată de cei care fac zeci de mii, chiar sute de mii de dolari pe lună din marketing afiliat. Și o fac doar cu ajutorul conținutului.
De ce funcționează? Deoarece conținutul unic și calitativ este apreciat nu doar de Google însă și de clienți. Tu când intri pe site web, dorești de acolo informații de calitate, nu bizibiuri de umplutură, corect?
Exact același lucru îl dorește toată lumea iar Google luptă în acest sens.
Deci ce este de făcut?
1. Niciodată nu copiezi conținutului produselor de pe alte site-uri. Poți copia specificațiile date de producător (nu ai cum să nu le afișezi deoarece sunt necesare) dar niciodată să nu fie unicul conținut al produsului. Ar trebui să reprezinte maxim 10% din întregul conținut de pe pagina prodului!
2. Construiește o descriere a produsului unică de minim 1000 cuvinte (sau sub formă de review). Pare mult dar nu este - acest blog nu va avea niciodată articole conținând sub 1000 cuvinte (poate doar în cazuri foarte speciale, dar sib nicio formă ca regulă de bază). Evident, dacă ai mii de produse este imposibil să faci asta pentru toate.
Ai putea angaja un copyrighter dar probabil costul va fi uriaș. Totuși, este foarte important să o faci pentru produsele cele mai importante (probabil cele la care ai cea mai mare margine de profit sau profit relativ mic dar vânzări foarte multe). Pentru produsele care au compeiție ridicată, scrie minim 2000 cuvinte.
Dacă un concurent are deja 2000 cuvinte, tu va trebui să dublezi. Atenție: nu doar cantitatea contează! Contează foarte mult și calitatea textului! Google înțelege contextual, nu mai poate fi păcălit ca pe vremuri.
Cel mai probabil nu va fi ușor s-o faci pentru primele produse. Dar va fi ca mersul pe bicicletă - odată învățat, va fi instinct. Evident, evită să repeți aceleași lucruri la alte produse - va fi conținut duplicat pe propriul tău site (precum cauciucurile auto - aceeași marcă, dimensiuni diferite). Poți scrie ceva asemănător dar nu tocmai la fel.
Dacă produsele magazinului tău sunt de așa natură, mai bine te focusezi pe câteva principale iar apoi scrii cât mai multe articole pe blog din domeniul tău.
Pentru a înțelege cât de important este conținutul, îți recomand să citești articole despre marketing afiliat. Probabil cel mai bun start pentru a înțelege ar fi reddit - sectiunea /juststart.
Acolo vei găsi studii de caz și sfaturi. Sunt oameni care doar scriind conținut unor produse (ei ci doar fac reclamă cu un simplu link pe propriile blog-uri, nu ei vând produsele respective), încearcă să urce de la sute de dolari la mii de dolari pe lună (și gândește-te că ei iau pentru asta doar un foarte mic procent).
Nicăieri altundeva (în afară de marketing afiliat) nu vei găsi sfaturi mai bune legate de SEO când vine vorba de conținut. Foarte puțini fac asta deoarece propietarii magazinelor online nu știu exact ce înseamnă SEO (sau dacă știu, nu au timp s-o facă).
Conținutul este unicul lucru care mai contează! Profită la maxim deoarece momentan foarte puțini propietari de magazine online o fac!
Rezultatele apar după câteva săptămâni sau luni (depinde de google). Dar dacă vei scrie conținut calitativ (suficient s-o faci la câte un produs pe zi), vei avea suprize foarte plăcute.
Durează până apar rezultatele, dar alternativa este să nu apară niciodată ci doar să supraviețuiești din reclame pe google, facebook, etc.
Desigur, va trebui să ai în vedere că nu merită să faci asta la produsele pe care după 1-2 luni nu le vei mai avea în stoc.
Pentru a scrie conținut, așa cum am specificat deja într-un articol precedent, te poți inspira de pe alte site-uri precum Amazon - secțiunea de review-uri/comentarii este aur curat deoarece sunt clienti care au testat/probat produsul.
Nici nu trebuie ca tu să testezi produsele deoarece te poți inspira de la mulțumirile și nemulțumirile lor pentru conținut, ca și cum tu le-ai fi folosit. Indicat ar fi ca pe lângă acele laude pe care le faci în descrierea produsului tău, să adaugi și 1-2 puncte slabe ale produsului. În caz contrar, potențialul client ar putea crede că este totul superficial, dorința fiind doar să-i vinzi produsul.
Da, ai prins ideea - scrie sincer, ca și cum ar fi fost scris pentru tine.
Marketing
Marketing-ul unui magazin online face referire la promovarea produselor pentru a vinde. Nimic altceva, indiferent cât doresc unii să împodobească aceast concept!
Marketing-ul este foarte important la început de drum până vei începe să ai și comenzi organice (venite din căutările google).
Marketing-ul în ecommerce este relativ simplu! Ceea ce este foarte greu de înțeles este motivul pentru care toți acești "experți/guru" în ecommerce complică lucrurile (probabil să pară că știu despre ceea ce vorbesc).
Aceștia, sunt atât de "experți și de succes" încât ei nu au propriile lor magazine online, ci doar "te învață" pe tine să fii de succes!
Marketing-ul este relativ simplu și constă în a ajunge la potențiali clienți prin mediile online precum facebook ads și google ads. Trebuie să înveți să folosești aceste unelte într-un mod eficient însă o vom face în alte articole deoarece este mult de povestit!