Google Ads: tot ce trebuie să știi în 2024

  • 36 minute citit
curs google ads

Acesta este un curs Google Ads gratuit, pentru anul 2024.

Conform statisticilor, Google are zilnic peste 63.000 de căutări pe secundă și peste 5.6 miliarde de interacțiuni zilnice.

Asta înseamnă, aproximativ, 2 trilioane de căutări pe an! Media este de aproximativ 3 căutări pe zi pentru o singură persoană. Este publicul la care și tu poți ajunge!

Google Ads a fost inițial lansat în Octombrie 2000 sub denumirea Google Adwords. Începând cu anul 2018 a fost redenumit în Google Ads (s-a făcut rebranding).

Având în vedere acoperirea extinsă pe care o are Google, sunt șanse să fi văzut (și probabil să fi dat click) pe un anunț promovat.

Pentru a ajunge pe prima pagină din Google (chiar primele locuri) cu ajutorul tehnicilor SEO (optimizare pentru motoarele de căutare), durează luni de zile, chiar ani (depinzând de competiție) și asta după o strategie foarte bine pusă la punct, urmând anumite cuvinte cheie foarte bine studiate și structurate în conținut.

Google Ads îți oferă posibilitatea de a "trișa". Pentru o mică sumă să ajungi instant pe primul loc în căutări! Este ceea ce numim promovare Google, reclame Google, anunțuri Google, marketing și așa mai departe.

Pentru o afacere, promovarea cu Google are un ROI (Return On Investment) colosal, ajungând în unele cazuri chiar și la 900%. Asta înseamnă că pentru 100 lei investiți poți primi înapoi până la 900 lei (în funcție de ceea ce vinzi, în funcție de cum ai ales publicul țintă, etc). Sau poți pierde tot, dacă nu știi ce faci! Le vom lua împreună pe rând, parcurcând acest ghid. Este un ghid complet având menirea să ne ajute să aflăm ce este Google Ads și cum îl putem implementa în propria noastră afacere. O vom face împreună, nu ești singur!

Probabil vei spune că există oameni care urăsc Ads-urile Google și le vor evita! Ei bine, nu ne adresăm acestor oameni! Ne adresăm celor care dau click, de ei avem nevoie! Bene? Capito?

Să trecem la treabă, să înțelegem elementele de bază în mai puțin de 20 de minute.

Dacă ai citit și alte articole din blog, probabil ești familiar cu faptul că Sellfy pune constant accent pe SEO. Sellfy va fi unicul loc unde vei întâlni informații de primă mână în acest sens deoarece este calea prin care chiar Sellfy se promovează! Conținutul de calitate este cel mai important factor! Marketing-ul organic este gratuit, nu scoți bani din buzunar pentru a scrie conținut de calitate pe care potențialii clienți să-l găsească apoi în rezultatele Google și astfel, să-ți acceseze site-ul.

Problema este că indiferent de tehnicile SEO aplicate, oricât de corecte și agresive ar fi ele, rezultatele vizibile pentru un magazin online deschis recent poate să dureze luni sau chiar ani (când competiția este colosală - spre exemplu în Fashion). Optimizarea pentru motoarele de căutare este strategia numărul #1 la care nu ar trebui să renunți niciodată dar nici nu trebuie să fie unica strategie pentru o afacere la început de drum decât dacă situația extremă o cere (afacerea chiar nu-și permite, nu are de unde scoate buget de promovare ads plătită).

SEO + conținut calitativ este extrem de puternic pe termen lung, este cel mai profitabil mod de a crește o afacere (un website precum un magazin online), este strategia numărul #1. Promovarea plătită (indiferent că este Google Ads și/sau Facebook Ads) nu te poate ajuta pe termen lung deoarece totul moare exact în secunda în care nu mai bagi bani (la fel de rapid precum ai pronunța "Avada Kedavra").

avada-kedavra

Cu SEO nu este această problemă! După ce te-ai oprit, mai funcționează luni sau chiar ani de zile, generând vânzări din inerție (depinzând de calitatea SEO). Nimic nu este sigur nici cu SEO, de fapt nimic nu este sigur în acest univers! Este totuși o soluție viabilă, atâta timp cât există Google. Dar asta se întâmplă în timp, nu de la început!

Dar cum procedezi să ai vânzări chiar acum, să nu aștepți luni de zile?

Google Ads este ceea ce dorești să faci chiar acum, pentru a obține rezultate aproape pe loc! După parcurgerea acestui ghid, poți seta primele tale reclame Google într-o oră și să ai primele tale vânzări chiar în aceeași zi! Este un fapt, nu o idee, o fantezie sau imaginație!

Asta nu înseamnă că vei renunța la SEO! Vei merge cu el în paralel, în mod special dacă afacerea ta este la început de drum (este absolut imperativ să reții acest lucru).

Google este foarte diferit de alte modele de promovare deoarece plătești doar pentru rezultate! Nu a dat nimeni click pe reclama ta din Google chiar dacă a fost văzută? Ei bine, nu vei plăti doar pentru că a fost văzută!

Dar cu Google mai avem un foarte mare beneficiu: oamenii folosesc Google pentru a căuta cât mai specific iar rezultatele sunt la fel de specifice (precizia în rezultate este imperativă pentru Google, motiv pentru care este ceea ce este).

Oamenii caută cu o intenție foarte precisă iar reclama ta apare exact acestor oameni care caută ceea ce tu oferi! Asta înseamnă că vor să cumpere ceea ce ei caută, este intenția lor de căutare! Înțelegi frumusețea? Ești văzut de către cei care sunt setați să cumpere exact ceea ce tu oferi!

Ai doar de câștigat atâta timp cât nu o dai în bară cu magazinul tău online care-i poate face pe potențialii clienți să se îndoiască și să nu aibă încredere. Am discutat deja într-un ghid dedicat optimizării ratei de conversie.

Google Ads funcționează ca o licitație. Se licitează în bani pentru click-uri dar oferta cea mai mare nu este întotdeauna câștigătoare! Este o combinație de factori!

Google combină factorul bani cu un factor de calitate (pe care-l vom aborda curând), pentru a crea cea mai bună experiență pentru utilizator.

Google este foarte conștient de faptul că dacă experiența este una proastă/slabă, potențialii clienți vor înceta să mai dea click pe link-urile plătite. Dacă s-ar întâmpla acest lucru, Google s-ar prăbuși deoarece principala sursă de venit (peste 90%) este chiar din aceste link-uri plătite! Așadar, clienții sunt înaintea profitului Google deoarece nu are de ales, ceea ce este un lucru extraordinar pentru tine, pentru afacerea ta. Calitatea aduce beneficii tuturor: clienților, afacerilor, Google.

Anunț de calitate + suma licitată => câștig!

Este o industrie masivă și dacă nu ai profitat de potențialul ei până acum, sunt șanse foarte mari să-ți placă. Este imperativ să nu uiți niciodată: Google Ads este simplu dar nu ușor.

Este nevoie de timp pentru a stăpâni la modul serios și majoritatea companiilor pierd bani din această cauză. Este nevoie de răbdare pentru a obține rezultate din publicitatea cu plata pe click. Lăcomia este dușmanul de care trebuie să te ferești ca de un urs cu pui în mijlocul pădurii!

Prin acest ghid vom face totul simplu și inteligent, fără lăcomie! Lăcomia este opusul inteligenței, este o reacție ca urmare a condiționarii societății!

Inteligența nu este o reacție! Inteligența înseamnă să fii 100% lucid și ancorat în realitate, să vezi lucrurile exact așa cum sunt (fără nici cea mai mică deformare) și să acționezi în funcție de cum sunt lucrurile în realitate! Nu cu emoție, nu cu sentiment, nu cu romantism!

Lăcomia doar calcă inteligența în picioare suprimând-o deoarece este o reacție "vreau, vreau, vreau", precum un copil răsfățat care se dă cu fundul de pământ!

Acum că am înțeles asta, să trecem la treabă folosind inteligența!

Regulile de bază fără de care nu ar trebui să continuăm!

  1. Buget fix! Începem cu un buget fix. Cel mult 100 lei este suficient pentru a porni!
  2. Nu complicăm! Interfața Google Ads este complexă, motiv pentru care ne putem pierde ușor în detalii. Este ușor să ne complicăm prin a crea zeci de anunțuri variate. Nu facem asta! Nu ne complicăm! Vom face minimul pe care platforma ni-l permite!
  3. Răbdare!

    Răbdarea nu este o virtute! Răbdarea este inteligență! Este o stare naturală a minții, atunci când nu este prezentă "nerăbdărea" (stare nevrotică creată de gânduri).

    99% dintre cei care pierd bani sunt cei care renunță devreme sau au cheltuit prea mult într-un timp scurt. Nerăbdarea te va determina, inevitabil, să te afli printre ei!

Nerăbdarea (fiind o stare nevrotică) te va împinge să complici lucrurile pentru a obține rezultate cât mai repede, ceea ce te duce la punctul 2 care, paradoxal, spune să nu complici lucrurile! Complicând lucrurile, va trebui să încalci și punctul 1 deoarece vei avea nevoie de mai mulți bani!

În acest punct ai deja un serviciu sau un produs pe care dorești să-l vinzi.

Este foarte ușor să pierzi o grămadă de bani, așadar va trebui să avem mare grijă! De exemplu, dacă ai o singură campanie de $10 pe zi, vei ajunge la finalul lunii să plătești $300. Așadar, ai grijă să nu uiți o campanie pornită (în caz că te-ai jucat și ai renunțat, sau ceva de genul).

Ideea de a folosi Google Ads este destul de simplă: promovezi un seriviu sau un produs pentru a face profit dar în același timp să fie acoperite și cheltuielile de promovare (evident, nu vrei să fii pe minus). În acest mod ai putea rula continuu campanii de promovare. Așadar, marginea de profit a produsului vândut trebuie să acopere și cheltuielile pe care le ai cu promovarea pe Google.

Quality Score (calitatea anunțului)

Anunț de calitate + suma licitată => câștig!.

După cum deja am spus, calitatea anunțurilor contează, nu doar suma licitată! Calitatea este un factor cheie pentru Google (pentru absolut orice).

Când se promovează un produs sau un serviciu, promovarea se face în funcție de cuvinte cheie!

De exemplu, dacă vinzi jante auto, anunțurile tale apar celor care caută jante auto (jante aliaj, jante offroad, etc - în funcție de cuvintele cheie pe care tu le stabilești, de preferat cele mai căutate + care aduc cel mai mare profit).

Fiecare cuvânt cheie va primi propriul scor de calitate. Chiar și de sunt două cuvinte cheie diferite ce fac parte din același grup de anunțuri, ele pot avea scoruri diferite. Ceea ce spunem noi aici: relevanța este foarte importantă!

De exemplu, cineva caută "jante logan". Care din acestea crezi că vor avea relevanță mai mare?

  • jante dacia logan
  • jante pentru dacie

Ar trebui să fie simplu, nu? Chiar dacă sunt înrudite, una se potrivește mult mai bine, evident. Același lucru se întâmplă într-o campanie când folosim cuvinte cheie precum:

  • jante logan
  • jante dacia logan
  • jante aliaj logan

În acest caz, toate sunt destul de relevante. Dar în funcție de popularitatea fiecăruia, ar fi ideal să fii cât mai specific posibil. Asta ar însemna crearea de anunțuri individuale, poate chiar noi campanii, pentru fiecare din aceste cuvinte cheie.

Aici apare problema multora: frica că vor pierde anumite cuvinte cheie profitabile! Această frică o să-i determine să se complice prin a crea anunțuri pentru toate variantele, pentru a nu pierde oportuntăți. Și astfel se încalcă regula numărul #2 care duce automat la încălcarea regulii cu numărul #1 (depășirea bugetului)!

CTR (Rata de click)

Google ia în calcul și CTR (click-through rate), adică rata de click. Anunțurile primesc constant impressions (adică vizualizări) și click-uri.

Rata de clic (CTR) este calculul click-urilor din vizualizări. După cum am spus, nu vei plăti la vizualizări ci numai când se dă click pe reclama.

Este totuși important de câte ori a fost afișat un anunț și de câte ori s-a dat click pe el. Dacă anunțul apare la multe persoane dar mai nimeni nu dă click pe el, înseamnă un CTR mic, ceea ce duce la o calitate slabă a anunțului.

Un anunț calitativ care stârnește interesul va obține mai multe click-uri.

Un CTR mai mare înseamnă, în general, că relevanța anunțului și a cuvintelor cheie este mai bună decât altele cu un CTR mai mic.

Prin urmare, Google va analiza CTR-ul mai vechi și, de asemenea, le va prognoza pe cele viitoare pentru a determina cât de bine se potrivește anunțul cu căutarea cuiva.

Istoricul contului

Nu este un factor foarte important dar contează (mai mult sau mai puțin).

Gândește-te că ai concurență care există pe piață de ani de zile, și au folosit Google Ads în tot acest timp. Google le va oferi un plus de credibilitate deoarece sunt vechi. Nu este un factor la fel de important precum CTR-ul, dar este un factor pe care ar fi bine să-l știi!

Bounce (vizitatorul pleacă rapid de pe pagina ta)

Până acum, factorii de sus au fost strict legați de click-urile vizitatorilor! Este doar o parte a mondei!

Cealaltă parte a monedei este ceea ce găsește de fapt vizitatorul imediat cum a intrat pe pagina ta (imediat cum a dat click pe reclama promovată).

Dacă a dat click pe o reclamă ce avea cuvintele cheie "jante dacia logan", ar fi bine să găsească exact jante pentru Dacia Logan! Daacă găsește altceva, vizitatorul va ieși imediat (se numește Bounce) iar Google observă acest lucru, fiind un aspect negativ.

Înseamnă că, indiferent de motiv, pagina ta este inutilă pentru vizitator. Prin urmare, "scorul" tău va primi o bulină neagră și vei coborî sub cei care au pagini de destinație mai bune (sau trebuie să plătești mai mult). Înseamnă că anunțul tău are o calitate inferioară, evident!

Asta este partea cea mai amuzantă la Google Ads: este o licitație, foarte adevărat! Dar uneori ajungi să fii primul, plătind mai puțin decât toți ceilalți competitori ai tăi, pentru exact aceleași cuvinte cheie!

Totul ține de calitate și de Google Ad Rank (folosit pentru a determina poziția unui anunț).

Ad Rank = (Quality Score) * (Maximum Bid).
Ad Rank = (Calitate Scor) * (Maximum Licitat).

Teoretic, această formulă va dicta ce poziție vei ocupa. În realitate, sunt multe alte variabile care vor influența rezultatul final al ecuației!

Apoi, costul efectiv pe click este adesea determinat de aceste scoruri față de concurenții tăi. Google Ads va evalua suma maximă licitată + scorul de calitate + clasarea anunțurilor și le va compara cu ceea ce au concurenții tăi. Totul în fracțiuni de secundă, pentru a determina ce vei plăti.

Iată o imagine a celor de la WordStream care ilustrează cum funcționează:

cpc-example

Costul pe click într-o nișă poate varia considerabil în funcție de:

  1. cererea persoanelor care caută
  2. cât cheltuiește concurența

De exemplu, costul per click în nișa auto (jantele auto din exemplul nostru) este de câțiva cenți în comparație cu costul per click pentru cuvintele cheie "casino online" care pleacă de la $30 (ai citit bine, 30 dolari pe un singur click).

cpc-casino

Whatsmyserp

Aici folosesc un plugin pentru Google Chrome care arată costul estimativ al cuvintelor cheie direct în Google (plus sugestii, combinații de cuvinte asemănătoare). Îl găsești pe pagina lor oficială whatsmyserp. Este gratuit, foarte util!

Ajuns în acest punct, este clar că ai ales "promovare Google" sau "promovare Google Ads"! Indiferent care au fost cuvintele cheie care te-au adus în acest ghid, ideea este că vrei să-ți promovezi afacerea cu ajutorul Google Ads (sau vrei să promovezi afacerile altora).

Vom începe cu contul Google Ads, evident. De preferat să folosim Gmail pentru serviciile Google (nu este obligatoriu, doar recomandat)!

Ești pregătit? O vom face acum, împreună!

Important! Dacă folosești AdBlock (acel plugin pentru browser care blochează reclamele pe youtube și alte site-uri), va trebui să-l dezactivezi pentru Google (și pentru magazinul tău, de preferat).

Mai întâi trebuie să creăm un cont Google Ads.

Indiferent cum va arăta interața pentru tine (Google o schimbă periodic), vei avea butonul Începeți acum sau Start now (dacă va fi în limba engleză)!

După crearea contului (dacă ai deja cont, doar autentifică-te) alege opțiunea NEW GOOGLE ADS ACCOUNT.

Aici completează pașii - sunt niște întrebări simple pentru a crea prima campanie. Așadar, nu are importanță ce completezi pentru că o vei pune pe pauză imediat cum vei intra în cont! Eu am lăsat totul așa cum era completat!

Pentru a finaliza, Google îți va cere un card bancar valid. Așadar, va trebui să introduci datele unui card bancar valid, poate chiar unul doar pentru astfel de situații. În niciun caz nu recomand un card bancar principal, să te trezești cu sacul gol peste noapte! Nu există perfecțiune, și Google face greșeli, chiar s-au întâmplat cazuri! Google nu-ți ia acum niciun leu de pe card, este nevoie pentru verificare!

După ce ai introdus datele cardului cu succes, vei intra în cont! Aici click pe butonul gri Pending și pune pauză pe această prima campanie pe care ai creat-o până acum. Campania mea se numește "Beneficii online excelente", exact așa cum a fdost autocompletată de Google. Apoi poți da click pe butonul de editare (acel creion) și poți șterge această campanie: Remove Campaign.

panel

Acum vom da click sus pe opțiunea Settings și vom alege Switch to expert mode. De acum începe distracția!

panel

Acum, că ai pus pe pauză și ai șters campania creată la crearea contului (nu ai vrea să fii taxat pentru ea), avem un cont Google Ads complet curat! Zero campanii!

Nu este complicat dar trebuie s-o facem!

Deci vinzi jante auto (păstrăm același exemplu pentru consistență). Ai nevoie de două cunoscute pentru a calcula bugetul: profitul și rata de conversie.

1. Profitul este 100 lei pentru o jantă auto vândută.

2. Rata de conversie este 1%, fiind procentul celor care finalizează o comandă, din totalitatea celor care intră pe site! Dacă ai o vânzare la fiecare 100 vizitatori, înseamnă că ai rata medie de conversie de 1%.

3. 30% din profit investim în Google Ads, fiind un procent confortabil.

Acum putem calcula CPC (Cost Per Click).

CPC = (Profit) * (Comision Google) * (Rată Conversie)

Comision Google = 0.3 (30/100 - am stabilit 30% din profit pentru promovare)
Rată Conversie = 0.01 (1/100 - am stabilit 1% rata de conversie)

CPC = (100 lei) * (0.3) * (0.01) = 0.3 lei

Deci putem cheltui 0.3 lei per click și încă să obținem un profit de 70 lei!

Acum poți crea o campanie reală!

Dar nu am date să pot calcula

Nimeni nu are date la început! Totuși, exemplul nostru de calcul este unul real!

Rata de concersie poate varia în funcție de platforma folosită, de design-ul magazinului tău (majoritatea sunt mediocre, prin urmare au o rată de conversie mediocră - motiv pentru care s-a născut Sellfy, prin funcționalități unice) și așa mai departe.

Până vei strânge date pentru a reface calculele, poți folosi fără rețineri o rată de conversie de 1% (multe magazine din România au această rată).

Cu cât ai mai multe date, cu atât acestea vor fi mai semnificative din punct de vedere statistic. Dar, acest volum de date este ceva ce vei obține în timp. Răbdarea, îți amintești?

Chiar și de vei obține doar 10 click-uri pe zi, este în regulă pentru început. Nu te lăcomi!

După ce vei strânge suficiente date, poți reface calculele! Durează câtva zile!

Îmbunătățire performanțe

Acum putem îmbunătăți performanța cu strategiile de licitare.

Google Ads oferă câteva moduri de a gestiona sumele licitate, pentru a ne ajuta să urmărimm mai multe campanii simultan, pe măsură ce acestea fluctuează.

De exemplu, putem păstra CPC pe modul manual pentru a avea control asupra campaniilor. În esență, fiecare cuvânt cheie sau grup de anunțuri vor avea aceeași sumă licitată (atâta timp cât nu modificăm noi manual).

Când bugetul este redus precum în cazul nostru (sau este prima dată când faci asta), păstrează sumele licitate setate pe CPC manual, pentru a te asigura că nu cresc sau scad automat fără să observi.

Automatic CPC

Este o strategie de licitare avansată pentru a reduce timpul cu gestionarea ficărei campanii. De exemplu, sumele licitate pot crește sau pot scădea singure, în funcție de diferiți factori.

Să presupunem că dorești să ajungi la cel mai mare număr posibil de oameni (cine nu vrea?). Dacă afișările anunțului tău scad brusc, sumele licitate pot crește puțin, astfel încât anunțurile să fie vizibile în continuare.

Dezavantajul este că nu poți seta CPC maxim pentru diferite cuvinte cheie, așa cum o poți face în cazul Manual CPC.

Enhanced CPC

Se bazează pe istoricul datelor pentru a te ajuta să estimezi unde și când să ajunstezi sumele licitate pentru a obține cele mai bune rezultate.

De exemplu, dacă performanța unei campanii pare promițătoare, sumele licitate cresc automat pentru a "captura" mai multe rezultate (pentru mai puțini bani). Într-un mod foarte similar, scad și sumele licitate (dacă este necesar) pentru a te ajuta să economisești cheltuielile publicitare risipite dacă performanța începe să scadă.

CPC înseamnă cost pe clic, deja știm asta. CPA (Cost Per Acquisition) este un alt termen reprezentând suma cheltuită pentru un client care a finalizat o comandă!

Licitarea CPA este o altă variantă, așa că plătești în schimb un cost pe acțiune (sau conversie).

Cu alte cuvinte, Google va ajusta sumele licitate pentru a obține cel mai bun cost posibil per conversie într-o campanie (chiar dacă asta înseamnă ca în unele cazuri, costul să crească).

CPM Bidding

CPM (Cost Per Thousand Impressions) este costul la mia de afișări.

Se aplică numai pentru "Display Network" (împreună cu campaniile de retargetare/remarketing). Se plătește pentru o mie de afișări, indiferent dacă se dă click sau nu! Așa că și obiectivele tale ar trebui să fie puțin diferite.

CPM nu este tocmai util pentru a maximiza potențialii clienți sau conversiile! În schimb, este util ca "Brand Awarness", folosit ca o campanie separată, înainte de a continua cu metodele CPC și CPA.

Aceste strategii cele mai populare. Fiecare stategie poate fi optimizată pe baza modificatorilor sumelor licitate. Modificatorii obișnuiți fiind: locația geografică, dispozitive (mobil, laptop, etc) și perioada zilei.

Locația geografică te ajută să mărești sau să scazi suma licitată în funcție de locație. Sunt unele zone ale țării care au o rată de conversie mult mai mare decât altele.

Dispozitive (mobil, laptop, etc) la fel ca pentru locația geografică, poți administra sumele lictate în funcție de dispozitiv. Cei mai mulți folosesc telefonul pe parcursul zilei. Totuși rata comenzilor finalizate este foarte mare pe dispozitive mari (laptop, desktop și/sau tablete), când oamenii sunt la birou sau acasă! Conform statisticilor telefonul mobil are o rată de conversie mai mică decât celelalte dispozitive precum laptop-ul. Prin urmare, știind că oamenii se informează folosind telefonul dar comandă folosind calculatorul, te poate ajuta să-ți optimizezi sumele licitate.

Perioada zilei poate fi extrem de utilă! Spre exemplu, vârful comenzilor de Black Friday este în jurul orei 12:00. Ei bine, nu în fiecare zi este black friday! Restul anului, comenzile sunt când oamenii se află la birou sau seara, când ajung acasa. Așadar, ora te poate ajuta pentru a stabili campaniile, sumele licitate, etc.

Cuvintele cheie potrivite sunt element crucial deoarece cu cât sunt mai precise, cu atât vei atrage potențiali clienți care știu exact ce vor, dornici să găsească exact ceea ce tu oferi! Prin cuvintele cheie potrivite, vei fi prezent în fața lor, să oferi ceea ce ei caută!

În meniul de sus găsești planificatorul de cuvinte cheie: Settings -> Keyword Planner.

google ads

Dacă panoul tău nu are încă meniul din stânga, poți da un refresh la pagină, ar trebui să apară!

Așadar, am căutat "jante auto" în "Discover new keywords" iar Google a venit cu o listă de cuvinte sugerate. Poți da click pe capul tabelului pentru a sorta asc/desc în funcție de competiție, impresii, etc.

panel-3

După cum se observă în tabel, suntem norocoși, avem cuvinte cheie care să se încadreze în bugetul nostru. Este în regulă să ne încadrăm între minim și maxim. Competiția nu prea are importanță (nu acum), așa că dacă acolo apare "High", nu te panica! După cum am spus, pentru început sunt suficiente și doar 10 click-uri pe zi!

Semrush (abonament lunar)

O unealtă excelentă este Semrush, unica problemă fiind prețul ridicat! La început nu este nevoie dar mai târziu s-ar puea s-ți fie foarte util!

semrush magic kw tool

Partea interesantă este cu poți să-ți spionezi competiția, să afli exact ce cuvinte folosesc iar tu să te orientezi în funcție de asta.

Pe lângă Keyword Planner pe care-l avem direct în panoul Google Ads, mai avem și Google Trends

google trends

Este o unealtă cu ajutorul căreia poți urmări dacă anumite persoane, locuri sau locații iau avânt.

Fii specific

Cuvintele "jante auto" nu sunt specifice.

Vei ajunge în fața celor care caută jante din aliaj, jante BBS, jante de logan, jante din tablă - practic vei ajunge în fața tuturor interesați de jante de tot felul.

Dacă în schimb vei fi foarte specific, vei ajunge strict în fața acelor oameni care caută ceva specific.

De exemplu, dacă vinzi "jante BMW seria 3 de 19", ar fi bine să folosești exact aceste cuvinte cheie, pentru a ajunge exact la cei care caută un astfel de produs! Cei care vor da click, vor fi exact cei care caută astfel de jante, nu vor da click și cei care caută jante pentru Opel!

Fiind specific vei avea o rată bună de conversie atât pentru Google Ads (deoarece clientul nu iese instant de pe pagină, studiază mai întâi oferta ta, fiind ceea ce caută) iar apoi, tu vei obține rată bună de conversie deoarece vor intra doar potențiali clienți, pregătiți să cumpere ceea ce caută!

Google AdWords are trei tipuri principale de a folosi cuvintele cheie:

  1. Amplu: preia orice cuvânt care re legătură cu cel principal ales (pentru "jante auto": jante auto aliaj, jante auto tablă, jante auto second-hand, etc).
  2. Expresie: preia cuvântul atunci când este folosit ca parte a unei expresii.
  3. Exact: este preluat doar atunci când alegerea exactă a cuvântului este folosită.
google ads kw types

Dacă mergi pe varianta amplă, vei avea multe click-uri dar în general necalitative! Înseamnă o rată mică de conversie, vei cheltui foarte mult și inutil!

Dacă mergi pe varianta exactă, poate fi în regulă la început dar dacă rămâi așa, afacerea nu mai crește niciodată.

Un echilibru al celor 3 tipuri oferă cele mai bune rezultate pentru banii investiți. Desigur, depinde de la o nișă la alta, motiv pentru care în timp va trebui să experimentezi fără să exagerezi.

Așadar, iată cum arată cuvintele folosite - mare atenție la caractere și punctuație:

  1. Amplu +anvelope +auto
  2. Expresie "anvelope auto"
  3. Exact [anvelope auto]

Acest lucru este esențial de înțeles, deoarece în timp ce licitezi pentru cuvinte cheie, ceea ce plătești de fapt sunt termenii de căutare.

Sunt cuvintele pe care oamenii le folosesc atunci când caută pe Google iar anunțul tău este afișat.

Dacă nu ai tipurile de potrivire adecvate, vei obține o grămadă de rezultate aleatorii precum jante "sablate", "de tuning" și așa mai departe.

Negative Keywords

Ei bine, ce faci dacă vrei să excluzi din căutări anumite cuvinte cheie precum "jante sablate", "jante de tuning", etc?

Le poți exclude adăugându-le drept Negative Keywords!

Vom discuta despre o rutină de întreținere care trebuie facută în mod regulat, astfel încât să fie înțelese cuvintele cheie proaste/nedorite înainte de a arunca în aer bugetul.

Pentru moment se pot "marca" anumite cuvinte cheie din campanii, astfel încât Google să nu mai afișeze anunțurile pentru acestea. În acest caz, anunțurile vor fi vizibile doar pentru cuvintele cheie dorite/bune iar rentabilitatea campaniei va crește în timp.

În ce constă lupta?

Alegerea bugetului și cuvintelor cheie este doar jumătate din luptă. Cealaltă jumătate determină cât vei plăti - este concurența cu care te confrunți.

După cum am spus mai devreme, pentru Google contează calitatea, nu întotdeauna suma licitată. Poți fi deasupra altora chiar și cu o sumă licitată mai mică!

Cuvântul cheie ar trebui să se afle în anunțul tău. Într-un mod surprinzător, nu toți procedează astfel!


Acum știm cum funcționează Google Ads și care este potențialul. Secretul este să începi cu puțin, să nu complici lucrurile și să ai răbdare!

V. Optimizare Google Ads

Să vedem cum putem optimiza eficient nunțurile Google pentru o rată de click optimă. Nu trebuie să reinventăm roata, putem prelua cu inteligență ceea ce au făcut alții! Nu să luăm cu copy/paste în speranța că va da rezultate - asta se numește disperare! Poți lua și cu copy/paste dar nu fără să înțelegi! Important este ca în viață să înțelegi!

Prin inteligență înseamnă că nu luam totul ca fiind adevăr! Trăim într-o societate ipocrită, așadar, înainte de a face ceva vom folosi inteligența!

Iată niște exemple vechi, ale celor de la wordstream, ce înseamnă testele pentru optimizarea reclamelor Ads.

Folosirea sumelor în titlu poate mări rata de click până la 23%.

wordstream

Fiind foarte specific poate crește rata de click cu până la 88%

wordstream

După cum observi, nu preiau de acolo și explicațiile acestor exemple! Procentul cu care se laudă este oricum stupid (după părerea mea).

Personal, nu cred în absolut nimeni de pe această planetă când îmi explică motivul pentru care s-a întâmplat ceea ce s-a întâmplat abia după ce s-a întâmplat (cu excepția științei).

Gândul uman este atât de pervers încât își poate imagina și infinitul! Așadar explicațiile inventate după ce s-a întâmplat nu mă interesează deoarece sunt concluzii, opinii, păreri și idei! Realitatea este cu totul altceva!

Ceea ce este important (prin aceste exemple) este să înțelegem ce înseamnă testele și cum să culegi date pentru a le aplica apoi la viitoarele campanii!

Aceste exemple sunt oricum banale, funcționează doar în anumite cazuri. La fel și pentru tine, după ce vei strânge date din propria experiență, vei observa cu disperare că nu funcționează tot timpul, la orice campanie.

Ființele umane nu sunt roboți (nu chiar în totalitate) iar cuvintele sunt luate într-un context, au greutate într-o situație specifică (conținut emoțional) și putem continua astfel la nesfârșit!

Sunt mult prea multe variabile iar pentru a le înțelege, niciun articol nu și nimeni din aceast univers nu te poate ajuta!

Va trebui să-ți observi propriile gânduri de dimineața până seara, inclusiv emoțiile și sentimentele pentru a le înțelege.

Să-ți vezi reacțiile atunci când observi un anunț, când observi o pasăre, un copac, în relația cu ceilalți, etc!

Abia atunci se poate înțelege cu adevărat de ce oamenii fac alegerile pe care le fac! Nu există carte să-ți spună asta!

Nu există cărți de psihologie care să te învețe asta (psihologii fac totul pe dos, 29% din ei au gânduri de sinucidere iar 62% stări depresive), așadar cărțile lor sunt bune pentru foc (dacă ești psiholog...)!

Suntem ființe identice - nu doar structura biologică (doi ochi, două mâini, etc) ci și structura psihologică! Când te înțelegi pe tine, înțelegi de fapt întreaga umanitate! Verifică dacă este așa sau nu! O vei face? Nu!

VI. Paginile magazinului tău

Până acum s-a înțeles ce trebuie făcut cu Google Ads. După cum am spus, cealaltă parte a monedei este ceea ce găsește vizitatorul imediat cum a dat click pe reclama ta din Google.

Este relativ ușor să găsești cuvinte potrivite pentru a atrage privire din Google, astfel încât vizitatorul să fie tentat/determinat să facă click.

Pe de altă parte, ceea ce găsește vizitatorul după ce a dat click are o importanță colosală!

Vezi tu, noi am discutat deja despre aceste probleme:

ACeste articole tratează cele mai importante probleme la un maghazin online. Majoritatea magazinelor au o rată de conversie mediocră deoarece platformele sunt mediocre: sunt lente, design-ul învechit (există un trend psihologc), crează confuzie prin structura lor și așa mai departe.

În mod normal, când un vizitator (nu prin Google Ads) intră în magazinul tău, tiparul comun este următorul:

  1. intrare în magazin (fie pagina home, fie altă pagina)
  2. răsfoire categorii
  3. vizualizare produs
  4. adăugare în coș
  5. formular comandă
  6. finalizare

Aceste "trepte" poartă denumirea "Sales funnel" (pâlnia de vânzări). Este precum o pâlnie deoarece foarte mulți intră pe site dar foarte puțini ajung să finalizeze o comandă. Din diferite motive, vizitatori se pierd/renunță undeva pe drum. În a doua imagine este și un exemplu cu numere (vizitatori)!

sale funnel steps sale funnel numbers

Prin intermedium reclamelor plătite, vizitatorul nu mai trebuie să parcurgă primii doi pași, el aterizează direct în pagina produsului. În plus este determinat să cumpere deoarece te-a găsit în google după cuvinte cheie specifice.

Așadar, dacă magazinul tău o dă în bară în acest punct, vizitatorul nu finalizează comanda, evident.

  • viteza magazinului (se încarcă în mai mult de 2-3 secunde)
  • design neprietenos/învechit (nu respectă trendul psihologic)
  • imaginile nu sunt calitative sau prea puține (una singură)
  • specificațiile produsului sunt incomplete
  • pagina de produs nu atacă întrebările clientului
  • pagina de produs nu-l asigură pe client că face alegerea corectă
  • formularul pentru finalizarea comenzii este prea aglomerat
  • nu există modalități de plată suficiente (sunt clienți care doresc plata cu card)
  • clientul este obligat să aibă cont
  • livrarea durează prea mult (câteva zile)
  • costul transportului este o problemă pentru multe persoane

Lista nu se oprește aici, sunt doar problemele cele mai comune. Este motivul pentru care platforma Sellfy există, motivul pentru care oferă un magazin premium, nu unul de duzină!

Aceste elemente sunt parte din "angrenajul încrederii". Să nu uităm că facem referire la un străin, care nu ne cunoaște și intră în magazinul nostru online pentru a cumpăra.

Acești oameni sunt exact asemeni nouă, și noi ne comportăm foarte similar. De fapt, antreprenorii și progamatorii sunt mult mai pretențioși deoarece ei lucrează zilnic cu aceste lucruri și sunt privite în mod critic cu intenție, ba chiar sunt căutate! Ceilalți o fac în mod inconștient.

Așadar, acum știi de ce rata de conversie a magazinelor online este atât de mică, motiv pentru care noi am făcut calculul pentru o rată de conversie de 1%.

Toate aceste lucruri sunt cele pe care le găsesc clienții după ce au dat click din Google! Așadar, pentru o bună rată de conversie, acestea au o importanță colosală!

Folosind o platformă de comerț online nepotrivită, nu vei putea face multe lucruri pentru a rezolva aceste probleme. Vei avea nevoie de programatori, designeri și mai ales de oameni care să știe exact ce trebuie făcut deoarece un designer și un programator nu au cunoștințe avansate în psihologie și nici experința necesară (cunoștințele psihologice nu sunt suficiente).

Conform statisticilor, companiile cheltuie doar $1 (un dolar) pentru optimizarea ratei de conversie la fiecare $92 cheltuiți pentru achiziția unui client! Nu este de mirare că majoritatea magazinelor online sunt așa cum sunt! Sellfy face asta pentru tine deoarece este modular și testează automat fiecare element folosit, actualizând-ul instant! Nu există platformă ecommerce cu o astfel de funcționalitate! Și este gratuită, ca parte a platformei!

Sellfy rezolvă toate aceste probleme, fiind motivele pentru care a fost conceput: viteză, SEO, experiența clienților, conversie! Vezi funcționalitățile Sellfy!

VII. Optimizare Landing Page

Pagina pe care ajunge vizitatorul din click-ul google poartă denumirea de "Landing Page" (pagină de sosire). Pentru un magazin online, de obicei este chiar pagina de produs. Adică pagina produsului care se promovează.

Sunt câteva puncte cheie pe care trebuie să le ai în vedere:

  • Design simplu! Nu înghesui pagina cu o mulțime de videoclipuri, animații, "design elegant" și cine știe ce bizbizuri care durează o veșnicie să se încarce. Clientul a intrat cu mentalitatea de cumpărător iar tu îl transformi în admirator de artă în design-ul web! De ce ai face asta? În cei 20 ani de programare, asta a fost cea mai înâlnită problemă: toți doreau un magazin cu un design "de elită", astfel încât `toți să cadă lați`! Design-ul contează enorm dar când spun asta nu fac referire la a avea ghiuluri pe toate degetele! Un design premium nu înseamnă multe ghiuluri! Înseamnă multe conversii!
  • Titlul distinct, puternic! Titlul produsului să iasă în evidență deoarece este primul lucru pe care oamenii îl observă. Un titlu foarte vizibil și impunător asigură subconștientul că s-a ajuns la destinația căutată!
  • Descriere simplă și clară! În ciuda a ceea ce probabil crezi, o descriere academică, folosind termeni complecși, va alunga clienții precum o ghioagă pe spinare! 99% din clienți sunt oameni normali, oameni simpli asemeni nouă care urăsc termenii formali/academici. Sunt îmbrățișați doar de către profesori! Folosește-i când vinzi profesorilor! Dacă ești profesor, ei bine... :)
  • Structură simplă și clară! Structurează descrierea/conținutul cât mai simplu, chiar folosind liste, exact ca asta pe care o citești acum. Imagini și alte elemente vizuale sunt foarte utile. Evident, fără exagerări! Vizualul atrage atenția și ajută clientul să înțeleagă mai bine mesajul pe care vrei să-l transmiți.
  • Review-uri! De câte ori ai intrat pe youtube? De câte ori, imediat după ce clipul s-a terminat te-ai dus glonț la comentarii? Asta dacă nu cumva ai făcut-o înainte sau în timpul clipului! Ei bine, aceeași reacție o au și clienții tăi! Review-urile ajută, dacă există! Oare pot exista? :)

Sper că acest ghid Google Ads să-ți fie util și să aplici ceea ce ai învățat pentru a-ți crește afacerea. Dacă ai întrebări, poți contacta echipa Sellfy! Mult succes!

Spune și prietenilor tăi despre articol

Articole similare

Ghiduri