Descrierea de produs: metode și exemple (2024)

  • 19 minute citit
descriere produs

Proprietarii magazinelor online se întreabă dacă descrierea de produs este citită de către cumpărători, se întreabă dacă merită să piardă timpul cu aceste descrieri de produse.

Această mentalitate are ca rezultat o descriere de produs foarte fadă, care prezintă doar caracteristicile/specificațiile - o abordare foarte greșită (sau ineficientă).

Adevărul este că 82% dintre cumpărători citesc descrierea de produs, iar acest lucru le influențează decizia de cumpărare.

Dacă ți-aș spune că o descriere de produs poate crește rata de conversie cu cel puțin 50%, ai mai evita să le scrii?

Descrierea de produs pentru clienți

Iată cele mai importante lucruri într-o pagină de produs, într-un magazin online:

Evident, știind importanța unei descrieri, nu este suficient (mulți propietari de magazine online nici atât nu știu - ceea ce este în avantajul tău). Conceperea unui text care să rezoneze și să genereze vânzări poate fi dificilă dacă nu ești copywriter de meserie.

Din fericire, dacă vrei să eviți descrierile de produs simple pe care majoritatea vizitatorilor le ignoră, acest ghid te va ajuta să găsești procesul din spatele unei descrieri de produs convingătoare.

Acest ghid va cuprinde:

  • Scopul descrierii produsului și de ce este importantă
  • Cele șase elemente esențiale ale unei descrieri de produs de impact
  • O procedură pentru a scrie mereu descrieri de produs excelente
  • Exemple de descrieri din care ar trebui să învățăm

Așadar, ai motive pentru a citi în continuare: pentru a învăța cum să scrii o descriere de produs care vinde.

Descrierea de produs pentru SEO

SEO înseamnă optimizare pentru motoarele de căutare (Google). Pentru a optimiza un produs să apară în Google, o descriere de produs este absolut necesară!

Majoritatea magazinelor online au doar specificațiile luate de la producător, fără o descriere unică de produs. Clienții au nevoie de încredere și siguranță, pentru a finaliza o comandă. La fel și Google!

Specificațiile produsului sunt considerate de către Google "conținut duplicat" deoarece toate magazinele le copiază de la producător. Pe cine ar trebuisă favorizeze din zecile (poate chiar sutele) de magazine online din aceeași nișă cu același conținut? Așadar, conținutul duplicat (în special copy/paste) este ignorat de către Google.

Poate fi unul din principalele motivele pentru care produsele din magazinul tău nu apar în Google (sunt mai multe criterii însă conținutul paginii este pe primul loc). Din păcate (sau din fericire pentru tine), foarte de puțini propietari de magazine online știu acest lucru!

Dacă un magazin online nu apare în prima pagină din Google, practic nu există!

De câte ori ai căutat un produs în paginile 2-3-4?

Pentru un magazin online, asta înseamnă extrem de puține comenzi.

Pe acele pagini se află majoritatea magazinelor online și nu vor urca în prima pagină deoarece nu au descrieri pe care Google să le folosească pentru a servi vizitatorii în funcție de cuvintele cheie din descrierea de produs.

Google are nevoie de conținut unic cu care să lucreze (pentru a extrage cuvinte cheie), motiv pentru care descrierea produsului are o importanță colosală!

Dacă mai multe magazine au descrieri de produs unice, poziția în rezulatele Google se va calcula în funcție de calitatea descrierii iar apoi sunt luați în considerare alți factori precum:

  • vechimea domeniului (deschiderea unui magazin online se poate face pe un domeniu expirat, din aceeași nișă)
  • autoritatea domeniului pe care o poți crește cu ajutorul backlink-urilor (dacă ai găsit un domeniu expirat pe care să-l folosești, poate avea deja o oarecare autoritate pe care tu o poți crește și mai mult, astfel fiind în fața competitorilor)

Majoritatea magazinelor online din România au o autoritate foarte slabă din lipsă de backlink-uri calitative (din aceeași nișă). Multe magazine au backlink-uri dar sunt inutile, de exemplu: un site fashion are link către un magazin care vinde piese auto.

Google le ignoră deoarece nimeni nu merge la un stilist să ceară recomandări pentru injectoare auto (ar fi stupid). Un service auto poate face o astfel de recomandare, nu un stilist! Așadar, contează enorm de la cine ai recomandări (link-uri). Google are algoritmi care imită viața reală.

Dacă ai descrieri de produs calitative, autoritatea celor mai mulți din concurenții tăi nici nu prea contează!

Scopul unei descrieri de produs

Pagina de produs are rolul de a transforma potențiali clienții interesați în clienți plătitori.

Diferit de ceea ce crede majoritatea, rolul pe care îl are descrierea produsului în pagina de produs, nu este de a arăta doar caracteristicile/specificațiile. Este de a aborda obiecțiile clienților, până când aceștia nu mai au motive pentru a nu cumpăra.

Obicțiile sunt cele care-i oprește pe cumpărătorii interesați să achiziționeze produsul.

Clienții se întreabă în mod constant dacă:

  • produsul este legitim
  • produsul este 100% sigur
  • este o soluție reală la problema lor
  • face ceea ce intenționează să facă
  • există o ofertă mai bună în alt magazin

Descrierea are scopul de a aborda toate aceste bariere mentale al clienților, cu un text cât mai obiectiv! Scopul este de a demonstra de ce produsul este cel mai potrivit pentru client.

→   Ecommerce: coduri QR pentru magazin online

6 elementele esențiale pentru o descriere de produs eficientă

Există mai multe ingrediente pentru realizarea unei descrieri de produs eficiente. Vom trece în revistă șase dintre ele și vom explica cum să le folosești.

1. Punctele dureroase (Pain Point)

Un punct dureros este o problemă, o dorință sau un obiectiv specific pe care îl au clienții tăi. O descriere excelentă folosește aceste puncte atunci când încearcă să provoace un sentiment puternic cititorului.

Abordarea punctelor de durere este modul în care ancorezi interesul clientului față de textul tău și îl motivezi să citească.

Pentru a afla punctele dureroase ale clienților, trebuie să faci câteva cercetări detaliate pentru a descoperi problemele clienților, greutățile și dorințele reale cu care aceștia e confruntă (legate de produs, evident).

Acest lucru îți va permite să scrii o descriere a produsului care să rezoneze cu cititorii (potențialii clienți) și să-i stimuleze să cumpere.

De exemplu, poți include punctele de durere în locuri vizibile, locuri pe care potențialul client să le citească primele. Depinde foarte mult de design-ul magazinului tău online, de modul în care pagina de produs este creată (pentru laptop, pentru mobile, etc). Poate fi prima propoziție din descriere, poate fi un punct dintr-o listă de puncte, etc.

Motivul din spate este acela de a genera o reacție emoțională și de a face ca potențialii clienți să fie mai dispuși să ia în considerare produsul tău. Așadar, faci ca cercetarea ta să merite prin includerea punctelor de durere acolo unde orice skimmer le va citi.

Skimmer face referire la o persoană care scanează cu ochii decrierea produsului, nu o citește cuvânt cu cuvânt (majoritatea facem asta).

Pont!

Poți afla punctele dureroase ale clienților din site-urile mari precum eMag, Amazon, etc. Clienții lasă comentarii și review-uri, fiind o adevărată mină de aur!

Clienții nemulțumiți (cei care se plâng), sunt foarte valoroși deoarece acolo se află problemele unui produs, problemele unui client nesatisfăcut!

2. Anti obiecții

Așa cum am spus mai devreme, diferența dintre un cumpărător interesat și un client plătitor este că primul are multe obiecții. Ființele umane sunt pline de obiecții - primele care într-un proces de vânzare trebuie să fie eliminate!

Sarcina paginii de produs, într-un magazin online, este de a aborda cât mai multe dintre obiecțiile lor pentru a facilita cumpărarea. Iar descrierea produsului trebuie să fie făcută doar pentru asta.

Atunci când faci cercetări cu privire la clienți, încearcă să afli care sunt cele mai comune obiecții cu care se confruntă aceștia, atunci când cumpără anumite produse:

  • Există transport gratuit?
  • Este sub bugetul meu?
  • Va rezolva problema pe care o am?
  • Își merită banii?

Cumpărătorii se interesează doar de ceea ce poate face produsul tău pentru ei, așa că nu încerca să fii generalist. Poți aborda obiecțiile în descrierea produsului folosind cazuri de utilizare specifice, beneficii și caracteristici care se potrivesc cu problemele clientului.

Întrebările frecvente oferă, de asemenea, multă valoare pentru clienții potențiali (Google pune mult accent pe ele), deoarece pot răspunde direct la obiecțiile comune și îi pot ajuta pe clienți să ia o decizie de cumpărare mai bună.

3. Povestea produsului

Cea mai bună modalitate dovedită de a te conecta cu emoțiile clienților tăi (și de a vinde) este povestirea.

O poveste captivantă poate avea potenșialul de a-i determina pe clienții potențiali să uite că le vinzi un produs. O poveste îți poate oferi mai multe șanse de a finaliza o vânzare.

Nu este obișnuit să găsești descrieri de produse cu povești. Așadar, pentru cumpărătorii interesați care navighează pe pagina de produs, ar fi o experiență destul de unică atunci când citesc o poveste captivantă care, cumva, îi face să dorească și mai mult produsul.

Există o mulțime de modalități de a face acest lucru. Inclusiv:

  • O poveste captivantă despre modul în care a fost inventat/creat produsul.
  • Dacă produsul reprezintă o narațiune, cum ar fi lupta împotriva cancerului, schimbările climatice sau testarea animalelor (sau ceva la fel de simplu ca și schimbarea dietei animalului de companie). Poți spune o poveste adiacentă care are legătură cu acesta.
  • Povestea reală a unui client ideal care a avut succes cu produsul tău.
  • Modul unic în care produsul este realizat și cum se diferențiază de alte poduse similare.

Toată lumea are o poveste, așa că nu încerca să te gândești că nu ai povești de spus!

4. Un format ușor de scanat (skimming)

Mulți cumpărători trec peste citirea descrierii produsului, presupunând că aceasta va fi plină de informații inutile. Se întâmplă astfel deoarece totul este formatat într-un bloc masiv de text.

Să fim sinceri, aproape nimănui nu-i mai place să citească cărți! Iar cei care totuși iubesc cărțile, sunt plictisiți de citit deoarece o fac în cărți!

Mai exact: nimeni nu stă să-ți citească o descriere lungă, precum o pagine de carte! Este foarte utilă din punct de vedere SEO (pentru Google), dar clientul nu o s-o citească! Așa că va trebui să le combini pe ambele (decrierea dealiată o pui dedesub - acolo unde de obicei nu ajung clienții - depinde cum este magazinul construit).

Vezi tu, nu se întâmplă nimic dacă oamenii nu citesc textul. Formatarea paginii de produs într-un mod ușor de parcurs va face ca acești cumpărători să fie mai predispuși să citească o descriere a produsului. De aceea, trebuie să o faci dacă vrei să faci mai multe vânzări.

Pentru aceasta, poți începe prin a urma cele mai bune practici:

  • Listă de tip puncte/bullets (exact ca asta pe care o citești acum)
  • Font mai mare
  • Paragrafe și propoziții mai scurte
  • Un limbaj simplu, să-l înțeleagă absolut oricine
  • Folosește în textul un ton activ, în locul celui pasiv (induce clientului senzația de autoritate)
  • Adăugare de pictograme/icon-uri care să reprezinte caracteristicile produsului.

Dacă ești sceptic, poți folosi heatmap pentru a urmări dacă vizitatorii citesc textul produsului (din păcate nu este gratuit). Desigur, ai putea întreba direct clienții dacă au citit descrierea produsului.

În cele din urmă, cea mai bună rată de conversie este îmbunătățirea continuă.

5. Dovada socială

Indiferent de nișă, orice cumpărător de pe internet are aceeași obiecție atunci când vine vorba de dovada socială.

Ceea ce se întâmplă este că nu putem pur și simplu să ne încredințăm banii oricărei persoane de pe internet care face afirmații mari despre sine.

Dovada socială demonstrează cumpărătorilor că este sigur să cumpere produsul de la tine și că acesta se va potrivi nevoilor lor.

Poți include dovezi în descrierea produsului prin:

  • Citarea clienților care au achiziționat produsul (va trebui să le ceri o părere).
  • Menționarea a ceea ce produsul a realizat pentru alți clienți.
  • Recompensele pe care magazinul/brand-ul tău le-a obținut de la produsul respecitv.
  • Statistici care dovedesc că produsul funcționează cu adevărat.
  • Review-urile pe care clienții le lasă din proprie inițiativă.

Dacă ești în criză de dovezi sociale, poți oricând să contactați clienții actuali și să le ceri să scrie o mărturie sau o poveste pentru tine. Unii dintre ei o vor face cu bucurie. Eventual, ai putea să-i recompensezi pentru că fac acest lucru.

Chiar și atunci când vine vorba de statistici, poi efectua propriile cercetări și eventual poți plăti clienții pentru a participa la un astel de studiu.

Dovada socială este ceva ce trebuie făcut în mod proactiv, nu aștepta să vină la tine (pentru că nu vor veni singure).

6. Orientat spre acțiune (CTA = Call To Action)

Atunci când un potențial clientul nu are obiecții logice, el este atras emoțional de produsul tău și plănuiește deja cum să-l folosească. Acesta este momentul în care trebuie să lansezi un call-to-action puternic care-l va determina să cumpere, plaseze comanda.

Dacă oamenii nu știu ce să facă după ce au citit descrierea de produs, atunci este complet inutil. Scopul scrierii unui text este de a conduce la acțiune, iar descrierea produsului are exact acest scop principal.

Pentru a fi acționabilă, trebuie să determini care este următoarea acțiune a vizitatorului:

  • Este aceea de a adăuga produsul în coșul de cumpărături?
  • Să se aboneze la planul dumneavoastră?
  • Pentru a programa un apel/telefon?

Adăugarea unui produs în coșul de cumpărături nu este singura opțiune, evident. De fapt, sunt clienți care preferă să te sune!

Atunci când scrii o descriere, trebuie să încadrezi acțiunea următoare încă de la început și să o poziționezi ca pe un pas fără risc - încheind cu un apel la acțiune (CTA = Call To Action).

Un CTA poate fi un buton, un link, un simplu îndemn pentru a adăuga produsul în cos sau de a te contacta - poate fi orice.

Poți scrie un CTA în mai multe moduri. Unele dintre cele mai bune practici includ:

  • Reducerea la un singur CTA! Bombardarea vizitatorului cu prea multe opțiuni va reduce șansele acestuia de a cumpăra (este tipic site-urilor de tip "scam").
  • Poziționarea CTA-ului ca o oportunitate pozitivă pentru ei și nu ca o favoare pentru dvs.
  • Făcându-l ușor de înțeles. Explică pe scurt cum să cumpere produsul.
  • Adăugând o anumită urgență și un motiv pentru a acționa acum. Atunci când produsul are o ofertă limitată, anunță-ți clienții, pentru ca aceștia să nu piardă ocazia.

Poți întotdeauna să-ți îmbunătățești CTA-urile (precum și descrierile și paginile de produs). Așadar, nu uita să experimentezi în mod constant cu aceste CTA-uri pentru a continua să-ți optimizezi ratele de conversie.

Nu există o formulă exactă, depinde de la o nișă la alta, de tipul produsului, etc. Va trebui să experimentezi.

Cum scrii o descriere excelentă a produsului tot timpul?

Acum că știi care sunt ingredientele unei descrieri de produs cu impact, trebuie să urmezi o rețetă.

Această rețetă urmează o procedură simplă pentru a scrie un text eficient. Așadar, nu ezita să o copiezi și să o lipești ori de câte ori ai nevoie să scrii o descriere de produs decentă pentru magazinul tău.

Luând în considerare ceea ce a fost acoperit anterior în acest articol, iată cum ar trebui să arate procesul de scriere:

  1. Faci cercetări cu privire la clienți. Aduni punctele de durere, obiecțiile comune și profilul general al publicului tău.
  2. Definești "vocea brandului" tău, cum ar fi cuvintele preferate, tonul și valorile pe care dorești să le transmiți.
  3. Faci o listă de obiecții pe care clienții tăi le au atunci când cumpără un produs ca al tău. Scrii un răspuns pentru fiecare dintre ele, explicând modul în care produsul tău rezolvă acele îndoieli.
  4. Scrii un titlu care să vizeze un punct de durere puternic.
  5. Scrii o descriere care să urmeze și să răspundă la obiecții în ordinea apariției. Începi cu prima obiecție care-ți vine în minte, urmată de a doua, și așa mai departe.
  6. Adăugă dovadă socială în text (să pară în mod natural), doar atunci când este relevant.
  7. Încadrează următoarea acțiune și include un CTA (Call To Action) clar.
  8. Să fie ușăr de sanat cu ochii (skim) - la fel cum scanezi pe Facebook când faci scroll.
  9. Editează cu ochii clientului și întrebă-te:
    • Par onest și demn de încredere?
    • Este textul atât de detaliat încât te poți imagina folosind produsul?
    • L-aș cumpăra în locul unei opțiuni mai ieftine?

Nu uita: acest proces nu este bătut în cuie. Modifică-l și îmbunătățește-l până când găsești cea mai bună variantă pentru tine.

Din păcate, nu există o formulă exactă, va trebui să testezi, să modifici, iar să testezi, etc. Nu vei cunoaște niciodată limita ratei de conversie (majoritatea magazinelor online o au de aprox 1% - dar acum știi de ce), motiv pentru care rata de conversie se plafonează doar în momentul în care te oprești! Poți îmbunătăți tot timpul, depinde doar de tine!

Exemple de descriere produs din care putem învăța

Vom folosi exemple externe, în locul magazinelor românești.

#1 Almond milk

Ceea ce face ca acest text să fie ointeresant este modul în care abordează o mulțime de obiecții obișnuite încă din prima propoziție, arătând în același timp cum funcționează.

Mulți "cumpărători bio" se îngrijorează dacă un produs este cu adevărat natural și sigur de utilizat, așa că laptele de migdale care este făcut numai din migdale este declarația corectă pentru început.

De asemenea, oferă exemple de utilizare, cum ar fi smoothie-urile, cafeaua sau înghețata - validând faptul că acest produs funcționează într-adevăr în scopurile menționate.

Dacă vei face scroll puțin mai jos, vei găsi o secțiune despre motivul pentru care produsul este special, trecând în revistă aspectele care fac produsul unic - ceea ce poate face diferența între a cumpăra și a renunța la el.

#2 Kroma Passion Latte

Printre primele lucruri pe care le citești pe această pagină de produs, distinctiv prin folosire iconițelor:

  • Fără conservanți
  • Fără soia
  • Fără produse lactate
  • Fără gluten
  • Vegan

Îndepărtează obiecțiile comune ale publicului încă de la prima vedere. În plus, descrierea începe să se compare cu kama sutra, ceea ce va stârni cu siguranță intriga persoanelor potrivite.

A se observa, mai jos pe pagina produsului, modul în care sunt adăugate ingredientele, explicând beneficiile pe care le aduce produsului. În acest fel, potențialii clienții pot înțelege mai bine produsul și pot fi mai entuziasmați de el.

#3 Cat cabin

Primul text pe care îl observi după ce pagina s-a încărcat, este "animalul tău de companie are nevoie de un loc să se ascundă?".

Nu este doar o preocupare comună în rândul proprietarilor de animale de companie. De asemenea, generează suficientă intrigă pentru a face scroll să citești mai mult.

Odată ce ai făcut scroll, observi că descrierea produsului nu este un bloc text. Descrierea este structurată folosind un limbaj simplu și împărțită în paragrafe scurte. Prezintă caracteristicile produsului sub formă de listă (bullet points) în loc să le compileze într-o singură propoziție care ar fi fost lungă și aglomerată.

În plus, include și o secțiune cu întrebări și răspunsuri (FAQ) care răspunde la obiecțiile majorității atunci când cumpără online, inclusiv o garanție de rambursare a banilor în 30 de zile. Întrebările frecvente sunt excelente pentru a-i ajuta pe clienții cu îndoieli.

Mergi mai departe cu descrierea produsului

Descrierile de produse sunt unul dintre acele lucruri care sunt atât de standardizate încât presupunem că știm cum să scriem una.

În realitate, cele mai bune texte provin de la brandurile care au decis să investească mai mult timp în ele, asigurându-se că atrag cu adevărat atenția clienților și le influențează decizia de cumpărare.

Acest ghid a acoperit elemente fundamentale care ies în evidență pentru a face vânzări, inclusiv:

  • Punctele dureroase (Pain Point)
  • Anti obiecții
  • Povestea produsului
  • Un format ușor de scanat (skimming)
  • Dovada socială
  • Orientat spre acțiune (CTA = Call To Action)

Poți începe chiar acum să urmezi acest ghid, înainte de a experimenta strategii mult mai complexe, ceea ce-ți va ușura puțin viața.

Nu uita, descrierile de produse au ca scop acoperirea obiecțiilor până când clientul nu mai are motive să nu cumpere.

99% din magazinele online existente nu aplică ceea ce ai citit în acest ghid. Este motivul pentru care au o rată de conversie foarte mică, supraviețuiesc strict din reclame plătite (cum ar putea din SEO, din moment ce nu au conșinut?).

Spune și prietenilor tăi despre articol

Articole similare

Ghiduri