Dropshipping: tot ce trebuie să știi despre dropshipping în 2024

  • 20 minute citit
dropshipping

Dropshipping-ul este o metodă de onorare a comenzilor în care un magazin online nu păstrează în stoc produsele pe care le vinde. În schimb, magazinul achiziționează articolul de la un furnizor terț și îl livrează clientului.

Cea mai mare diferență dintre dropshipping și modelul standard de vânzare online cu amănuntul este că un comerciant care vinde online nu deține stoc fizic sau inventar. Vânzătorul achiziționează stocul necesar de la o terță parte (de obicei un angrosist sau un producător) pentru a onora comenzile.

Dropshipping înseamnă că vânzătorul nu trebuie să se ocupe direct de produs.

Există afaceri care au făcut milioane de euro prin dropshipping. Succesul este posibil, chiar și prin dropshipping România! Evident, munca pe măsură este absolut necesară!

Hai să aprofundăm acest subiect împreună!

Magazinul classic

Dacă ți-ai deschis un magazin online și lucrezi cu stocuri de marfă, cu siguranță știi cum funcționează un magazin clasic.

Gestionarea stocurilor este una dintre cele mai mari provocări cu care se confruntă un comerciant. A avea produsele potrivite la momentul potrivit necesită o prognoză adecvată a cererii.

Dacă nu deții suficientă marfă, riști să-ți dezamăgești clienții iar aceștia vor ajunge la concurență - este ceea ce probabil nu ai vrea.

Pe de altă parte, dacă vei face prea mult stoc, vei rămâne blocat cu banii investiți. Este un echilibru complicat și mulți comercianți pur și simplu nu sunt pregătiți pentru asta.

Dropshipping-ul este un model de afaceri de comerț electronic care elimină povara stocului și inventarului. Prin dropshipping poți vinde articole fără a le avea în stoc.

Asta înseamnă că vei colabora cu producători care sunt de acord să livreze produsele după ce un vizitator a plasat o comandă în magazinul tău!

Adică tu trebuie doar să ai un magazin online pe platforma Sellfy.

→   eCommerce: ce este și cum îl pot înțelege în 2024?

Ce este dropshipping?

Dropshipping este un model de afaceri în care vinzi online dar nu deții de fapt niciun produs în stoc. Când un client comandă un produs în magazinul tău online, vei aranja ca produsul să fie expediat către client direct de la furnizor.

După cum arată Statista, numărul cumprăturilor online la nivel global cresc constant și nu vor încetini curând! Este un domeniu în plină creștere de care și tu poți profita!

Dropshipping-ul este un model de afaceri online care scutește vânzătorul de a avea nevoie de un depozit și de personal numeros pentru a gestiona produsele.

Avantajează furnizorul, oferindu-i un canal suplimentar prin care își poate vinde marfa. Dropshipper-ul, pe scurt, acționează pur și simplu ca intermediar; aranjarea tranzacției dintre client și producător sau furnizor, cum ar fi o fabrică sau un importator.

Popularitatea dropshipping-ului a crescut enorm în ultimii ani. Potrivit 3dcart, aproximativ 23% din vânzările online au fost realizate folosind dropshipping, ceea ce se ridică la 85,1 miliarde de dolari. În plus, aproape 33% dintre magazinele online folosesc dropshipping ca model de afacere.

Dropshipping-ul vine în diferite forme dar putem lua în considerare exemple comune, cum ar fi Etsy, Notonthehighstreet.com și chiar Amazon sau eMag, care încorporează elemente de drop shipping în modelul său.

În cazul Etsy, dropshippingul oferă micilor creatori de produse o platformă pe care își pot vinde bunurile. Clienții au un singur loc de unde pot face cumpărături de la o gamă largă de furnizori diferiți. Etsy acționează pur și simplu ca piață sau platformă de pe care acele articole pot fi achiziționate, dar compania în sine nu își deține propria marfă.

Avantaje dropshipping

Vânzătorii și producătorii se pot concentra pe punctele lor forte

Motivul pentru care dropshipping-ul a avut atât de mult succes este că permite fiecărei părți să se concentreze asupra domeniului lor de expertiză. Compania care înființează un site de dropshipping ar trebui să facă acest lucru pentru că are abilitatea sau viziunea de a crea un magazin care va atrage și converti clienți.

Pe de altă parte, dropshipping-ul avantajează foarte mult furnizorii care sunt excelenți în fabricarea sau crearea produselor lor, dar sunt prea ocupați sau neinteresați în dezvoltarea platformei de comerț electronic pentru a le vinde.

Avantajul dropshipping-ului este că oferă ambelor părți (dropshipper-ul și furnizorul) o oportunitate de a se baza fiecare pe punctele lui forte pentru a face ceea ce știe cel mai bine.

Fără costuri inițiale de inventar pentru vânzător

Asigurarea capitalului de inventar nu este o problemă atunci când faci dropshipping.

În calitate de comerciant, nu va trebui să cheltui fonduri pentru a cumpăra inventar, astfel încât costurile inițiale sunt minime. Când clientul plasează o comandă, furnizorul sau producătorul tău va trimite comanda iar tu vei fi plătit pentru intermediere (va fi profitul tău).

Acest lucru face ca dropshippingul să devină o opțiune atractivă pentru cei care vor să evite riscurile (precum investiția în stocuri).

Dacă nu dorești sau nu poți achiziționa inventarul în avans, poți face echipă cu un furnizor sau un producător pentru a se ocupa de stocare și de onorare.

Dropshipping România

Sellfy este platforma preferată celor care fac dropshipping în România.

Unica investiție este într-un magazin online Sellfy, unde plătești strict cât folosești, fără abonamente lunare fixe sau alte obligații.

Elimină durerile de cap cu logistica

O altă bataie de cap majoră se află în logistică.

Imprimarea, ambalarea și expedierea necesită timp și un anumit nivel de expertiză, mai ales astăzi, când consumatorii se așteaptă ca toate comenzile lor online să fie livrate rapid și rentabil.

Comercianții care folosesc modelul de afaceri dropshipping sunt feriti de problemele de onorare a comenzilor.

Dezavantaje dropshipping

Relații dificile cu furnizorii

În unele cazuri, furnizorul poate prefera să vândă în vrac și să expedieze produse cu ridicata către un comerciant cu amănuntul. Nu toți sunt foarte deschiși să le expedieze individual clienților, pe măsură ce sosesc comenzile.

Ar fi putut fi a furnizorului dacă ar fi vândut direct clientului.

Aceste scenarii se reduc la preferințele personale ale furnizorului. Atât vânzările în vrac, cât și crearea propriului site de comerț electronic ar putea fi benefice, așa că este întotdeauna decizia furnizorului pentru a alege ce căi sunt viabile pentru afacerea și capacitățile lor.

Unii producători și furnizori chiar au propriul lor site de comerț electronic și aleg să participe, de asemenea, la aranjamentele de drop shipping, deoarece ajută să-și extindă acoperirea și să facă vânzări suplimentare.

Puțin control asupra experienței clienților

Nu poți garanta întotdeauna că furnizorii vor livra la timp și că produsele vor îndeplini așteptările clienților.

Reputația este totul pentru o afacere online. Prin urmare, plasarea reputației tale în mâinile unei rețele de furnizori este un risc relativ mare.

Când nu ești cel care deține stocul, devine foarte greu să controlezi timpul de întoarcere și satisfacția clienților.

Cele mai de succes companii de dropshipping au investit enorm în menținerea standardelor înalte de la furnizori și au luptat în mod constant pentru a se asigura că furnizorii se angajează să respecte programele de livrare convenite.

Puțin control asupra calității produsului

Calitatea produsului poate fi o problemă, mai ales dacă ai de-a face cu dropshipperi din afara țării. În calitate de comerciant, nu ai multe de spus în procesele de producție ale furnizorului; dacă nu verifici cu atenție furnizorii, poți ajunge să vinzi produse care nu se potrivesc cu descrierea și standardele precizate în pagina de produs a magazinului tău.

Afacere dropshipping pas cu pas

Contrar a ceea ce spun online toți acești guru în cursurile lor gratuite și plătite, pornirea unei afaceri dropshipping nu este deloc ușoară!

Toți acești guru în afaceri, guru spirituali - ar trebui pur și simplu să nu existe! Toți acești guru, care apar ca ciupercile după ploaie, distrug viețile a mii de oameni!

Dacă ai decis că ești pregătit pentru provocare și ești gata să îmbrățișezi beneficiile pe care dropshipping-ul le poate oferi, iată pașii pe care ar trebui urmați pentru a deschide și a conduce o afacere de comerț electronic cu dropshipping:

1. Alegerea nișei

Primul pas pentru a începe o afacere, indiferent că este dropshipping sau una clasică cu stoc propriu, este nevoie de o nișă.

Ce tipuri de produse ar trebui să vinzi? Un studiu de piață te va ajuta să gsești prdusele potrivite.

Cel mai bun mod de a răspunde la aceste întrebări este să-ți observi chiar propriile interese. Este mult mai ușor să conduci o afacere dacă ești cu adevărat pasionat de ceea ce vinzi. Deci, atunci când ai determinat nișa, pune-ți ochii pe lucrurile care-ți stârnesc interesul.

Desigur, trebuie să găsești o nișă care să aibă sens în afaceri. Dacă nu face profit, atunci este un hobby, nu o afacere, indiferent de intensitatea pasiunii! Poți s-o faci ca pasiune, nu este nimic greșit, dar numai dacă nu este important profitul.

Așadar, înainte de a decide ce produs să vinzi, pune-ți următoarele întrebări:

Este un produs căutat?

Google Trends poate fi o unealtă foarte utilă pentru a te ajuta să afli dacă oamenii caută ceea ce dorești să vinzi.

Generează profituri atrăgătoare?

În calitate de comerciant, ești în afaceri pentru a face bani - motiv pentru care trebuie să alegi un produs sau o nișă care poate oferi marje de profit rezonabile - cel puțin 25%.

Poți face acest lucru făcând unele cercetări asupra produselor vândute pe site-urile de dropshipping.

Probabil ai auzit de AliExpress, un magazin online din China - aici poți face căutări. Uită-te la costul mărfurilor, apoi rulează numerele pentru a-ți da seama cât de mult poți vinde produsele.

Sunt mici costurile de transport?

Chiar dacă nu tu faci expedierea și manipularea, costurile pentru trimiterea și livrarea comenzilor contează foarte mult pentru clienții tăi!

Cu excepția cazului în care intenționezi ca tu să acoperi costurile de transport, alege întotdeauna produse și furnizori cu costuri de transport reduse.

2. Studiul de piață

În acest punct, ai ales ce produse să vinzi! A fost doar începututul!

În continuare, studiază competiția pentru nișa ta.

  • Cine sunt concurenții tăi?
  • Ce fac ei bine și care sunt deficiențele lor?

Răspunsurile la aceste întrebări te vor ajuta să-ți dai seama cum să comercializați și să-ți poziționezi afacerea de comerț electronic.

3. Definirea standardelor

Deja ai ales un produs (sau mai multe) pe care să-l vinzi și ți-ai dat seama cum te vei poziționa, în funcție de competitiție.

Următorul pas este să stabilești standardele pentru modul în care comenzile vor fi trimise de către furnizori.

Iată câteva întrebări care să te ajute:

  • Care este timpul de livrare?
  • Care este marginea ta de profit?
  • Care este politica de returnare a produselor?
  • Care este politica de garanție a produselor?
  • Care sunt termenii/condițiile furnizorilor?

Răspunsurile la astfel de întrebări te vor ajuta să găsești și să verfici furnizorii potriviți pentru o afacere dropshipping.

4. Construiește-ți site-ul de comerț electronic

Acum să vorbim despre site-ul tău de comerț electronic. Adică un magazin online care va conține produsele.

Afacerile de dropshipping rulează în principal online, așa că trebuie să găsești o platformă ecommerce. Opțiunile sunt aproape infinite însă ceea ce te interesează pe tine la o astfel de afacere este să fie scalabilă și investiție minimă - în sensul de corectitudine, nu "investitiție minmă" în sensul de compromisuri!

Platforma ecommerce contează enorm deoarece este cea care vinde produsele!

Rata de conversie (numărul de cumpărători din totalul numărului de vizitatori) este strict legată de platformă, de design-ul, viteza magazinului, etc. Optimizarea ratei de conversie este un subiect complex!

Sellfy Dropshipping

Sellfy este unica platforma ecommerce premium în România, preferată de cei care fac dropshipping în România.

Unica investiție dropshipping este într-un magazin online Sellfy, unde plătești strict cât folosești, fără abonamente lunare fixe sau alte obligații.

Acestea fiind spuse, când vine vorba de dropshipping, recomandăm cu căldură Sellfy deoarece este una dintre cele mai prietenoase și simple platforme dropshipper din România.

Procesul pentru a crea un magazin online de dropshipping implică următorii pași simpli:

  1. Crearea unui cont Sellfy
  2. Adăgrarea produselor în magazin
  3. Personalizarea magazinului (există inclusiv teme premium prestabilite ce pot fi ușor modificate din câteva click-uri de mouse)

5. Găsește produsele și furnizorii

Acum că știi ce produse vrei să vinzi, trebuie să cauți furnizorii poptriviții, cei mai rentabili.

Niciodată nu te baza pe un singur furnizor deoarece pot apărea oricând probleme - precum să nu existe produsul în stoc.

Întotdeauna să ai minim doi furnizori cu care să lucrezi. Acest lucru este benefic și din punct de vedere al profitabilității - întotdeauna un furnizor va avea produsul mai ieftin decât un alt furnizor (chiar dacă nu cu mult).

6. Analizează și optimizează

Odată ce vânzările încep să apară, va trebui să analizezi performanța și să determini o strategie bazată pe ceea ce funcționează.

În principiu, regula Pareto se aplică: 80% din profituri sunt generate de 20% din produse! Așadar, acele produse sunt cele pe care ai vrea să-ți concentrezi eforturile în dropshipping!

Asigură-te că ai instalat Google Analytics pentru a ști de unde vine traficul. Orice platformă ecommerce are această opțiune!

Este important să analizezi costurile de achiziție a clienților (cât cheltui pentru a atrage vizitatorii care cumpără). Este valabil pentru reclamele precum Gogole Ads și/sau Facebook Ads.

Cu excepția cazului în care vinzi un produs premium, marjele dropshipping pot fi strânse, așa că ai dori să fii eficient și rentabil atunci când achiziționezi noi clienți.

În cele din urmă, uită-te la feedback-ul clienților și discută cu furnizorii tăi pentru a vedea cum merg procesele și dacă există posibilități de îmbunătățire sau optimizare a acestora.

Nu te vei putea baza prea mult pe furnizori pentru a obține feedback așa că mai bine te adresezi direct clienților tăi care cu siguranță vor fi comunicativi, atâta timp cât le pui o singură întrebare simplă și obiectivă!

Costurile unei afaceri dropshipping

Evident, costurile rulării unui site de comerț electronic de tip dropshipping pot varia.

Totul depinde de produsele pe care le vinzi, de instrumentele pe care le utilizezi și de modul în care-ți gestionezi afacerea.

Iată exemple de costuri asociate cu derularea unei afaceri dropshipping:

Costurile platformei ecommerce

Dacă ai ales altă platformă decât Sellfy, așteaptă-te la costuri consistente! Există motive pentru care Sellfy există!

Dar dacă nu ai ales Sellfy, platformele de comerț electronic costă nu tocmai puțin, așa că acest lucru ar trebui să fie luat în considerare.

Majoritatea platformelor ecommerce percep o taxă fixă, adică un abonament lunar care pleacă de la cel puțin 27 euro pentru 500 produse! Crezi că este mult? Stai să vezi când vei fi taxat pentru numărul de comenzi, deoarece toate au limită iar când o depășești, plătești de peste 3 ori mai mult decât abonamentul de bază. Depăsești 100 euro pe lună foarte rapid!

Costuri de publicitate și marketing

Nu există două afaceri identice, motiv pentru care nu există cifre precise pentru marketing!

Costurile depind de canalele utilizate, de bugetul setat (Google Ads și/sau Facebook Ads) și prețurile tale.

Când vine vorba de dropshipping, cele mai comune canale de publicitate și marketing sunt reclamele Google Ads și Facebook Ads.

Google Ads

Ai aici un ghid complet Google Ads. Dacă nu l-ai citit, ar fi bine s-o faci după ce parcurgi acest articol deoarece te ajută gratuit să începi cu astfel de reclame!

Pe scurt, Google are 63.000 căutări pe secundă! Cu siguranță ai vrea să știi cum poți ajunge să profiți din aceste cifre cu ajutorul reclamelor Google - un mod rapid și ușor de a ajunge în primele căutări pentru anumite cuvinte cheie (produsele pe care le vinzi, evident).

Facebook Ads

Ai aici un ghid complet Facebook Ads. Din nou, un ghid gratuit și complet pentru a începe cu reclamele pe Facebook.

Facebook are încă un preț foarte bun pentru reclame, motiv pentru care poate ai vrea să profiți de această oportunitate. Nu se știe cât vor crește în viitor!

Dropshipping și servicii clienți

Serviciul pentru clienți este una dintre provocările cele mai importante cu care se va confrunta o afacere de dropshipping.

Atunci când produsele provin de la un furnizor, este dificil să gestionezi timpii de livrare și să faci promisiuni clare către client.

De asemenea, este greu să decizi cine are grijă de serviciul clienți. Dacă un produs se defectează sau este nesatisfăcător, cine ar trebui să se ocupe de interacțiunea cu clientul?

Probabil va necesita un oarecare dus-întors cu furnizorul și dacă nu te simți confortabil să ai conversații dure, poate exista riscul să te simți presat de client și să-ți reverși nervii pe furnizor (evident, așa se strică relațiile).

Dropshipperul acționează ca intermediar între client și furnizor. Cheia este să vii cu soluții pentru a-i face pe toți fericiți și pentru a gestiona ambele relații pentru a obține un rezultat pozitiv.

Iată câteva sfaturi:

  • Setează termene clare. Specifică clientului că va trebui să discuți cu furnizorul și vei reveni în X ore/zile. Spune furnizorului despre problemă și că ai promis clientului o soluție în intervalul de timp X ore/zile.
  • Fii politicos. Politețea este absolut necesară atât cu clienșii cât și cu furnizorii! Ambele relații sunt esențiale pentru a obține un rezultat pozitiv.
  • Caută mai multe soluții. Încearcă să stabilești standarde cu furnizorii tăi, înainte de a începe relația cui ei, astfel încât să cunoști termenii acestora pentru diverse probleme. Acest lucru va facilita elaborarea de soluții strategice atunci când problemele apar (pentru că vor apărea cu siguranță, mai devreme sau mai târziu - nu există perfecțiune în acest univers). De asemenea, ar trebui să găsești mai mulți furnizori, astfel încât să nu rămâi blocat cu un singur furnizor atunci când apar probleme.
  • Ține-i pe toți la curent. Dacă soluțiile sunt greu de găsit, continuă să stabilești termene cu clientul când se poate aștepta să primească vești de la tine. Dacă tot ce poți promite este o actualizare, este în regulă, atâta timp cât te ții de promisiune.

Întrebări și răspunsuri

Am nevoie de firmă?

Da, pentru a vinde ai nevoie de o formă juridică: firmă sau PFA. Vezi aici actele necesare pentru un magazin online.

Când clientul plasează o comandă, platforma Sellfy trimite automat o proformă clientului prin email. Apoi tu generezi factura finală din panoul de administrare pentru comanda respectivă.

Care este exact procesul unei comenzi prin dropshipping?

  1. Clientul plasează comanda
  2. Preiei comanda din panoul tău de administrare al magazinului
  3. Trimiți datele clientului către partenerul tău de dropshipping (adresa clientului, lista de produse)
  4. Partenerul tău de dropshipping trimite produsele clientului
  5. Primești comision

Pot face dropshipping de pe Aliexpress?

Din păcate, comenzile de pe Aliexpress durează foarte mult: 30-40 de zile. Niciun client nu va aștepta atât mult pentru o comandă, motiv pentru care vei avea nevoie de stoc dacă dorești să lucrezi cu Aliexpress!

O alternativă pentru Aliexpress ar putea fi Bigbuy.

Este dropshipping-ul legal?

Desigur, dropshipping-ul este legal. Tu practic ai rolul de intermediar și percepi un comision de la furnizor, acesta fiind de fapt profitul tău pe care îl bagi în contabilitate. Dacă ai vinde tu produsele direct către client, în loc de comision vei avea un adaos. Evident, detaliile juridice va trebui să le discuți cu contabilul tău și/sau un jurist.

Cum fac contabilitatea pentru dropshipping?

Pentru detalii juridice ar fi indicat să discuți cu un contabil și/sau jurist.

Dacă vinzi în alte țări și/sau continente, taxele sunt diferite. Actele necesare pentru contabilitate sunt la fel ca pentru orice alt serviciu online: extras de cont (paypal dacă este cazul, cardul firmei si/sau cel folosit pentru cumparaturile produselor), eventual capturi de ecran cu produsele comandate în cazuri foarte speciale.

Merită dropshipping?

După cum am menționat, dropshippingul nu este o modalitate perfectă, fără stres, de a construi o afacere online de succes. Ferește-te de astfel de oameni care suțin că ar fi simplu și ușor!

Este întotdeauna necesară o muncă grea pentru a începe o afacere de dropshipping. Modelul are câteva avantaje clare, dar vine cu o serie de complexități încorporate pe care va trebui să le abordezi.

Vestea bună este că, cu o planificare și o analiză atentă, majoritatea acestor obstacole pot fi rezolvate și nu trebuie să te împiedice să construiești o afacere dropshipping prosperă și profitabilă.

Nu este tocmai ușor dar se poate. Unii au făcut milioane de euro dar în spate a fost muncă pe măsură, nu ceea ce spun acești guru!

Concluzie

O afacere dropshipping poate fi o aventură interesantă și chiar plăcută, atâta timp cât ești conștient că nu este ușor ci este ca orice altă afacere (în ciuda a ceea ce tot repetă acești guru care au apărut ca ciupercile).

Ca orice afacere, necesită muncă, vine cu situații provocatoare și va avea succes doar dacă reușești să menții standarde înalte de servicii, care necesită relații puternice cu furnizorii de dropshipping.

Dacă ești pregătit pentru provocare și ești pregătit să lucrezi, dropshipping-ul poate fi oportunitatea perfectă pentru a stabili o afacere online cu cheltuieli generale reduse și un potențial mare de extindere.

Dropshipping-ul ar putea fi viitorul în ecommerce! Stocurile de produse dispar încetul cu încetul deoarece sunt foarte costisitoare!

Dropshipping-ul în România este la început! Ce ai de gând să faci?

Spune și prietenilor tăi despre articol

Articole similare

Ghiduri