Plan afaceri: cum fac un plan de afaceri în 2024?

  • 29 minute citit
plan afaceri

Cum fac un plan de afaceri pentru un magazin online?

Toată lumea spune că atunci când vrei să deschizi un magazin online, un plan al afacerii este absolut necesar.

Succesul unui magazin online nu depinde de planul de afaceri însă te poate ajuta să clarifici strategia, să identifici eventualele obstacole, să decizi de ce resurse vei avea nevoie și să evaluezi viabilitatea ideii înainte de a porni afacerea online sau înainte de scalarea afacerii tale.

Statisticile arată că atragerea noilor clienți poate fi de până la șapte ori mai costisitoare decât să vinzi clienților existenți. Astfel de cifre pot fi bun argument pentru a avea o strategie prin care să-i determini pe clienții existenți să cumpere din nou de la tine. Este ceea ce numim "clienți recurenți".

Oricare ar fi motivul pentru care dorești să știi cum să faci un plan de afaceri pentru un magazin online, probabil că sarcina va părea în continuare ca o temă pentru acasă.

Atunci când începi o nouă afacere, lista cu lucrurile de făcut este lungă și plină de sarcini mai imediat satisfăcătoare (precum imaginile produselor din magazin), crearea de campanii publicitare (printre care și marketing prin email) și deschiderea de conturi de social media.

Nu toate afacerile de succes se lansează cu un plan de afaceri formal! Totuși, mulți antreprenori alocă timp pentru cercetarea ideeii și a face studiul de piață pe care vor să intre și pentru a înțelege domeniul de aplicare și strategia din spatele tacticilor lor.

Aici intervine acest ghid despre cum să faci un plan de afaceri. Hai să aflăm împreună cum facem un plan de afaceri pentru un magazin online!

Ce este un plan de afaceri?

Un plan de afaceri este un document care descrie în mod practic și obiectiv o afacere, produsele sau serviciile sale, modul în care aceasta fac profit (sau vor face la un moment dat), conducerea și personalul său, finanțarea, modelul de operare și multe alte detalii esențiale pentru a ajunge la succes (indiferent ce înseamnă pentru tine cuvântul succes).

Când faci un plan de afaceri, părerile, opiniile și concluziile le lași la ușă!

Un plan de afaceri nu-ți garantează succesul dar fără el crește șansa de eșec!

Un plan de afaceri face lumină în drumul pe care-l ai de parcurs! Putem numi fără probleme "brain storming" deoarece alungă ignoranța: te poate ajuta să afli ceea ce nu știi!

Ignoranța înseamnă: nu știi ceea ce nu știi! Probabil cunoști vechea vorbă: prostul nu știe că este prost deoarece este prost! Dar în momentul în care realizează că este prost, nu mai este prost!

Nu sunt simple cuvinte "din popor", este un fapt!

Prin urmare, un plan de afaceri poate avea o importanță colosală, în mod special dacă ești la prima ta afacere! Indiferent că vrei să-ți creezi un magazin online sau tocmai ți-ai creat unul!

Importanța planului de afaceri pentru un magazin online

Ai urmărit vreodată emisiunea americană Shark Tank?

Investitorii se bazează pe planurile de afaceri pentru a evalua fezabilitatea afacerii înainte de fiinanțarea ei! Este motivul pentru care planurile de afaceri sunt în general asociate cu obținerea unui împrumut. Dar există mai multe motive convingătoare pentru a învăța cum să creezi un plan de afaceri, chiar dacă nu ai nevoie de finanțare

Evident, România nu se compară cu America, pentru a vorbi despre investiutori! Antreprenoriatul face parte din cultura americană - America este mai degrabă un brand - așa cum spunea și Gary Vaynerchuk, atunci când a fost în București.

Planificarea

Conceperea unui plan poate fi un exercițiu foarte valoros pentru clarificarea ideilor și poate ajuta să înțelegi amploarea afacerii tale, precum și cantitatea de timp, bani și resurse de care vei avea nevoie pentru a începe.

Evaluarea ideilor

Contrar a ceea ce crede mulțimea, oamenii deștepți eșuează mult mai des deoarece au extrem de multe idei iar atenția lor sare constant de la o idee la alta (dacă ai eșuat des, nu înserca să te identifici cu ceea ce tocmai am spus)! Pur și simplu le este foarte dificil să rămână până la capăt cu idee (nu finalizează mai nimic). Este motivul pentru care mulți oameni cu un IQ chiar mai mare decât Einstein au murit într-o sărăcie cruntă (cu unele rare excepții). Nici oamenii mai puțin deștepți nu finalizează mare lucru - din lene, frică de eșec, entuziasm de moment care a doua zi a dispărut, etc, etc, etc!

Dacă ai ai multe idei în minte, un plan de afaceri preliminar pentru fiecare dintre ele ar putea ajuta să concentrezi timpul și energia asupra celor care au cele mai mari șanse de succes.

Important este ca ideile, chiar dacă sunt multe, să fie în cadrul aceleiași afaceri (nu să pornești afaceri/ramuri secundare) și să le iei pe rând, în ordinea importanței lor!

Cercetare

Pentru a scrie un plan de afaceri pentru magazinul tău online, va trebui să vă cercetezi clientul ideal și concurenții tăi actuali. Sunt informații care vă vor ajuta să iei decizii strategice.

Când fac referire la "concurență", nu spun să copiezi ceea ce face concurența ta! Ci să te orientezi pentru a face studiul de piață!

Majoritatea care eșuează sunt copiuțe - că așa au citit ei în cărți că se face (foarte inteligent)! Însemnă să joci cum cântă concurența (sau să cânți cum joacă concurența) - ar însemna să nu ai nimic original, să fii un copy/paste!

Asta înseamnă a fi robot, să nu folosești cei 70 miliarde neuroni. Paradoxal, un gândac de bucătărie supraviețuiește de minune și cu doar 10 neuroni.

Poți porni o afacere cu copy/paste, dar nu te aștepta la nimic special pentru că nu va exista absolut nimic special decât printr-un noroc similar cu loto 6/49 ("noroc" fiind coincidență în favoarea ta, nu forțe supranaturale sau cine știe ce alte aberții din popor).

Recrutare

Planul de afaceri este una dintre cele mai ușoare modalități de a comunica viziunea pe care o ai către potențialii noi angajați (nimănui nu-i mai pasă decât de bani, dar mai există și acele foarte rare excepții) și te poate ajuta să le câștigați încrederea în afacere, mai ales dacă ești în primele etape de creștere (ale afacerii online).


Așadar, dacă ești în căutarea unui mod structurat de a-ți expune gândurile și de a împărtăși aceste gânduri cu persoanele care pot avea un impact important asupra succesului afacerii tale, un plan de afaceri este un punct de plecare excelent.

Cum creezi un plan de afaceri, pas cu pas?

Printre investitori circulă o vorbă: "puține lucruri sunt mai intimidante decât o pagină albă".

Să înveți cum să faci un plan de afaceri începe cu o schiță structurată și detalii cheie despre ce vei include în fiecare secțiune. Este cel mai bun prim pas pe care îl poți face.

O schiță este un pas important în procesul de creare a unui plan de afaceri! Iată cum arată cuprinsul standard al unui plan de afaceri:

  • Rezumat executiv
  • Descrierea companiei
  • Analiza pieței
  • Management și organizare
  • Produse și servicii
  • Segmentarea clienților
  • Planul de marketing
  • Planul de logistică și operațiuni
  • Planul financiar

Desigur, poți începe planul tău de afaceri și cu un simplu template.

Rezumat executiv

Un rezumat executiv bun este printre cele mai importante secțiuni ale planului tău de afaceri. Este, de asemenea, ultima secțiune pe care ar trebui să o scrii.

Scopul rezumatului este de a distila tot ceea ce urmează și de a le oferi celor care analizează pe fugă (de exemplu, potențialii investitori și creditori) o imagine de ansamblu la nivel înalt a afacerii, care să-i convingă să citească mai departe. Practic, este marketing - trebuie să fii convingător, fără lălăieli!

Fiind un rezumat, trebuie să evidențiezi punctele cheie pe care le-ai descoperit în timp ce ai scris planul (acum înțelegi de ce scrierea unui plan de afaceri te ajută să afli ceea ce nu știi?).

Dacă scrii în scopul propriei planificări, poți sări peste rezumat cu totul (deși ai putea dori să încerci oricum, de dragul de a exersa).

Un rezumat executiv nu ar trebui să depășească o pagină.

Această constrângere de spațiu poate face ca înghesuirea tuturor informațiilor importante să fie puțin stresantă. Dar nu este imposibil!

Iată ce ar trebui să includă rezumatul executiv al planului tău de afaceri:

  • Conceptul afacerii: cu ce se ocupă afacerea ta?
  • Obiectivele și viziunea afacerii: ce vrea mai exact să facă afacerea ta?
  • Descrierea și diferențierea produselor: ce vinzi și de ce este diferit?
  • Piața țintă: cui vinzi?
  • Strategia de marketing: cum intenționezi să ajungi la clienții tăi?
  • Situația financiară actuală: care sunt veniturile pe care le obții în prezent?
  • Situația financiară preconizată: ce venituri preconizezi că vei obține?

Descrierea companiei

Această secțiune a planului de afaceri trebuie să răspundă la două întrebări fundamentale:

  • Cine sunt?
  • Ce intenționez să fac?

Răspunsul la aceste întrebări oferă o introducere la motivul pentru care ești în afaceri, de ce ești diferit, ce ai în favoarea ta și de ce ești un bun pariu de investiții (dacă este cazul pentru investiții).

Clarificarea acestor detalii este totuși un exercițiu util, chiar dacă ești singura persoană care le va vedea. Este o oportunitate de a pune pe hârtie unele dintre fațetele mai intangibile ale afacerii tale online, cum ar fi principiile, idealurile și filozofiile culturale.

Iată câteva dintre componentele pe care ar trebui să le incluzi în prezentarea generală a companiei tale:

  • Structura afacerii
  • Modelul de afaceri
  • Sectorul de activitate
  • Viziunea și misiunea afacerii
  • Informații de bază despre afacere și/sau istoricul acesteia
  • Obiectivele afacerii atât pe termen scurt cât și pe termen lung
  • Echipa, incluzând personalul cheie și salariile acestora

Unele dintre aceste puncte sunt declarații factuale însă unele vor necesita mai multă gândire pentru a fi definite - în special atunci când este vorba de viziunea, misiunea și valorile afacerii (deoarece sunt concepte, nu realitate fizică către care să punctezi/direcționezi). Aici te observă un investitor bun: ești ancorat în realitate sau ești într-o continuă visare? (foarte puțini realizeză acest fapt, chiar și printre investitori, deoarece este un trigger psihologic).

Aici ajungi la esența motivului pentru care afacerea ta există, la ceea ce speri să realizezi și la ceea ce reprezinți.

Pentru a defini valorile, gândește-te la toate persoanele în fața cărora compania ta este responsabilă, inclusiv proprietarii, angajații, furnizorii, clienții și investitorii. Acum gândește-tă la modul în care ai dori să faci afaceri cu fiecare dintre ei. Pe măsură ce faci o listă, ar trebui să înceapă să apară valorile tale de bază.

Odată ce-ți cunoști valorile, poți redacta o "declarație de misiune". Declarația ar trebui să explice, într-un mod convingător, de ce există afacerea ta și nu ar trebui să fie mai lungă de o singură propoziție.

De exemplu, declarația de misiune a Sellfy este "Un comerț online simplu și eficient pentru oricine". Exsită multe "de ce"-uri în spatele a tot ceea ce facem însă această simplă propoziție este suficient de clară pentru a nu necesitaparagrafe și liste interminabile cu explicații.

Ce impact îți imaginezi că afacerea ta va avea, odată ce viziunea ta a fost împlinită?

Formulează acest impact ca pe o afirmație! Poți începe declarația cu "Vom". Declarația de viziune, spre deosebire de declarația de misiune, poate fi mai lungă decât o singură propoziție, dar încearcă să o limitați la cel mult trei propoziții.

Cele mai bune declarații de viziune sunt concise. Chiar dacă vorbim despre imaginație, întotdeauna să ai elemente factuale, să fii ancorat în realitate! Imaginația te poate duce la capătul universului într-o clipită însă realitatea este cu totul alta, nu-i așa?

Analiza pieței

Analiza pieței este o secțiune cheie a planului tău de afaceri, indiferent dacă intenționezi sau nu ca altcineva să o citească vreodată.

Indiferent de tipul afacerii online pe care o începi - un magazin online la cheie sau alte canale pentrtu a vinde produsele - piața căreia te adresezi are o importanță colosală!

Trebuie să găsești piața potrivită pentru produsele tale, o piață cu suficienți clienți care caută ceea ce tu vinzi, care înțeleg și au nevoie de produsul tău! Vei avea un avantaj uriaș în ceea ce privește succesul.

Dacă alegeți o piață greșită sau piața potrivită la momentul nepotrivit, s-ar putea să te trezești luptând fdin greu pentru fiecare vânzare.

De aceea, cercetarea și analiza pieței este o secțiune cheie a planului de afaceri, indiferent dacă intenșionezi sau nu ca altcineva să o citească vreodată. Aceasta ar trebui să includă o prezentare generală a dimensiunii pieței pentru produsele tale, o analiză a poziției pe care o ocupă afacerea ta pe piață și o prezentare generală a peisajului concurențial (pentru că vor exista cei care să încerce constant să-ți ia pâinea de la gură).

Cercetarea amănunțită care să susțină concluziile (bazate pe date concrete) este importantă atât pentru a convinge investitorii (dacă este cazul), cât și pentru a-ți valida propriile ipoteze pe măsură ce elaborezi planul afacerii.

Înțelege profilul clientului ideal, în special în ceea ce privește datele demografice.

De exemplu, dacă te adresezi consumatorilor mileniali, poți căuta mai întâi date oficiale despre dimensiunea acestui grup. De asemenea, ai putea să te uiți la schimbările preconizate în ceea ce privește numărul de persoane din intervalul de vârstă pe care îl vizezi în următorii câțiva ani.

Cercetați tendințele și traiectoria industriei relevante.

De exemplu, dacă produsul tău se adresează pensionarilor, încearcă să găsești date despre câte persoane vor ieși la pensie în următorii ani, precum și orice informații pe care le poți găsi despre modelele de consum în rândul acestui grup.

Dacă vinzi echipamente sportive (echipamente fitness, produse yoga, etc), ai putea căuta tendințele în ceea ce privește înscrierea în sălile de sport, sănătatea și condiția fizică generală în rândul publicului tău țintă sau al populației în general (datorită pandemiei, probabil va trebui să fii foarte atent într-o astfel de nișă).

În cele din urmă, caută informații despre creșterea sau declinul preconizat în nișa afacerii tale, pe următorii ani.

Nu vei avea niciodată informații perfecte și complete despre dimensiunea pieței tale. Ai mare grijă, dacă ești perfecționist - te vei sabota singur!

Obiectivul tău este să-ți bazezi estimările pe cât mai multe date verificabile, cât mai multe, pentru a avea o estimare cât mai apropiată de realitate (estimare sigură 100% nu va exista - motoiv pentru care nu există formula succesului).

Analiza competitivă

Există trei factori generali pe care îi poți folosi pentru a-ți diferenția afacerea:

1. Costuri

Ai capacitatea de a maximiza profiturile prin oferirea unor prețuri mai mici decât majoritatea concurenților. Multe companii mari o fac însă o fac deoarece sunt mari și au un volum mare de vânzări! La început, tu nu o vei putea face la fel - așa că va trebui să faci niște calcule!

2. Diferențiere

Produsul sau serviciul pe care-l vinzi are ceva distinct față de liderii actuali din industria ta și mizează pe a ieși în evidență pe baza unicității. Dacă nu vei avea nimic diferit, de ce un client te-ar alege pe tine în defavoarea eMag, de exemplu? Poate te-ar ajuta să vinzi și pe eMag?

3. Segmentare

Pare a fi un cuvânt academic însă în realitate, segmentarea clienților nu este altceva decât gruparea acestora în funcție de anumite criterii, și să le trimiți apoi oferte cât mai personalizate! Segmentarea este utilă atunci când vinzi clienților existenți! Nu ai cum să segmentezi clienți pe care încă nu-i ai, logic!

Practic, trebuie să te concentrezi pe o piață țintă foarte specifică (adică nișă), chiar dacă asta înseamnă inițial un public mic. Vei trece după aceea la o piață mai largă.

În orice caz, va trebui să începi cu o piață mai largă până vei obține câteva date/clinți iar apoi începi să segmentezi. Când nu ai absolut nimic (ești chiar la început), practic nu ai cu ce lucra, motiv pentru care va trebui să te adresezi unui public mai larg!

Aici poți apela la două mari rețele, pentru a te adresa unui public cât mai țintă, cât mai restrâns:

Întotdeauna vei avea concurență pe piață, chiar și cu un produs inovator, așa că este important să incluzi o prezentare generală a concurenței în planul de afaceri. Dacă intri pe o piață consacrată, include o listă cu câteva companii pe care le consideri concurență direcță și explică cum intenționezi ca afacerea ta să se diferențieze.

De exemplu, dacă începi o afacere cu bijuterii, diferențierea afacerii tale ar putea consta în faptul că, spre deosebire de mulți din aceeași nișă, donezi un procent din profiturile afacerii tale unei organizații de caritate importante (mulți știu că bijuteriile au, în general, o margine de profit mare). A devenit popular acest șiretlic (chiar și eMag o face), motiv pentru care va mai funcționa o perioadă.

Dacă intri într-o piață/nișă unde nu-ți poți identifica cu ușurință concurenții direcți, poate ar trebui să iei în considerare concurenții indirecți: companii care oferă produse similare.

Management și organizare

Secțiunea de management și organizare a planului de afaceri ar trebui să arate cititorilor cine conduce compania. Detaliază structura juridică a afacerii tale, fiind important acest pas în crearea a unui plan de afaceri.

Dacă ai o echipă de conducere, utilizează o organigramă pentru a arăta structura internă a companiei tale, inclusiv rolurile, responsabilitățile și relațiile dintre persoanele din organigramă. Comunică modul în care fiecare persoană va contribui la succesul start-up-ului (magazinului tău online, în cazul nostru).

Produse și servicii

Produsele sau serviciile tale vor figura în mod proeminent în majoritatea zonelor din planul de afaceri, dar este important să oferi o secțiune care să prezinte detalii cheie despre acestea.

Dacă vinzi mai multe articole, poți include informații generale despre fiecare dintre liniile de produse; dacă vinzi doar câteva, furnizeză informații suplimentare despre fiecare dintre ele. Descrie noile produse pe care le vei lansa în viitorul apropiat și orice proprietate intelectuală pe care o deții. Exprimă modul în care acestea vor îmbunătăți rentabilitatea/profitabilitatea afacerii tale.

De asemenea, este important să menționezi de unde provin produsele, de exemplu, produsele artizanale realizate manual sunt obținute în mod diferit față de produsele la modă pentru o afacere de dropshipping.

Segmentarea clienților

Clientul ideal, cunoscut și sub numele de piață țintă, este fundamentul planului tău de marketing, dacă nu chiar al planului de afaceri în ansamblu.

Vei dori să ai în vedere "clientul ideal" în timp ce iei decizii strategice, motiv pentru care este important să înțelegi și să incluzi în planul tău o prezentare generală a cine sunt aceștia.

Pentru a oferi o imagine de ansamblu a clientului ideal pentru afacerea ta, descrie o serie de caracteristici demografice generale și specifice.

Segmentarea clienților include adesea:

  • Unde locuiesc
  • Intervalul lor de vârstă
  • Nivelul lor de educație
  • Câteva modele de comportament comune
  • Cum își petrec timpul liber
  • Unde lucrează (dacă este posibil, depinde de nișă)
  • Ce tehnologie folosesc
  • Cât câștigă (dacă este posibil, depinde de nișă)
  • Unde sunt angajați de obicei (dacă este posibil, depinde de nișă)
  • Valorile, credințele sau opiniile lor (dacă este posibil, depinde de nișă)

Aceste informații pot varia în funcție de nișă, dar ar trebui să fii suficient de specific încât să fie clar cine este cel pe care încerci să îl atingi și, mai important, de ce ai făcut alegerile pe care le-ai făcut pe baza cine sunt clienții și ce valoare au.

De exemplu, un student de colegiu are interese, obiceiuri de cumpărături și sensibilitate la prețuri diferite față de un director executiv de 50 de ani. Planul de afaceri și deciziile tale ar arăta foarte diferit în funcție de care dintre ei este clientul ideal.

Planul de marketing

Eforturile tale în marketing sunt direct influențate de clientul ideal, despre care tocmai am vorbit.

Planul tău ar trebui să prezinte deciziile actuale și strategia viitoare, cu accent pe modul în care ideile se potrivesc cu acel client ideal.

De exemplu, dacă plănuieștri să investești masiv în marketing pe Instagram (nu recomand, dar oricum mulți o fac că așa li se spune), ar fi logic să știi dacă Instagram este o platformă de top pentru publicul tău țintă (clienții tăi ideali se află acolo și pot fi atrași de acolo).

Dacă nu este, ar putea fi un semn că trebuie să-ți regândești întregul plan de marketing (99% din magazinele online din România ar trebui să facă asta, oricum).

Majoritatea planurilor de marketing includ informații despre patru subiecte cheie. Cât de multe detalii prezinți despre fiecare dintre ele va depinde atât de afacerea ta (de nișă, mai exact) cât și de audiență (foarte probabil să nu fie cazul pentru tine, dar este vorba de investitori).

  • Prețul: cât costă produsele tale și de ce ai luat această decizie?
  • Produsul: ce vinzi și cum îl diferențiezi pe piață?
  • Promovarea: cum vei face ca produsele tale să ajungă în fața clientului ideal?
  • Locul: unde vei vinde produsele? (magazinul tău online, marketplace precum eMag, etc)

Promovarea poate reprezenta cea mai mare parte a planului de afaceri deoarece poți intra mai ușor în detalii tactice, dar celelalte trei domenii ar trebui să fie abordate cel puțin pe scurt (fiecare dintre ele este o pârghie strategică importantă în mixul tău de marketing).

Planul de logistică și operațiuni

Logistica și operațiunile sunt fluxurile de lucru pe care le vei implementa pentru a transforma ideile în realitate. Dacă redactezi un plan de afaceri în scopul propriei planificări, aceasta este totuși o secțiune importantă de luat în considerare, chiar dacă s-ar putea să nu fie nevoie să incluzi același nivel de detalii ca în cazul în care ai căuta investitori/investiții.

Încarcă să acoperi toate părțile operațiunilor, inclusiv:

  • Furnizori: De unde vei obține materiile prime de care aveți nevoie pentru producție sau unde sunt fabricate produsele tale? (dacă este cazul, evident)
  • Producție: Vei fabrica produsele? Dacă da, cât timp durează să produci produsele și să le expediezi? Cum vei face față unui sezon aglomerat sau unei creșteri neașteptate a cererii?
  • Facilități: Unde vei lucra atât tu cât și membrii echipei? Intenționezi să ai un spațiu fizic de vânzare cu amănuntul? Dacă da, unde?
  • Echipamente: Ce tehnologie este necesară pentru a fi operațional? Acest lucru include totul, de la calculatoare la becuri și tot ceea ce se află între ele (ace cu gămălie).
  • Transportul și îndeplinirea: Te vei ocupa de toate sarcinile de îndeplinire la nivel intern sau vei apela la un partener terț?
  • Inventarul: Care este numpăul produselor și unde vor fi depozitate? Cum îl vei expedia partenerilor, dacă este necesar, și cum vei aborda gestionarea inventarului?

Această secțiune ar trebui să semnaleze că ai o înțelegere solidă a lanțului de aprovizionare și că ai pus în aplicare planuri solide de urgență pentru a acoperi eventualele incertitudini. Planul final de afaceri ar trebui să ofere o bază pentru a lua alte decizii importante, cum ar fi modul de a stabili prețulurile produselor, astfel încât să acopere costurile estimate și momentul în care intenționezi să atingi pragul de rentabilitate din cheltuielile inițiale.

Planul financiar

Indiferent cât de grozavă este ideea pe care o ai, indiferent de efortul pe care-l depui, timpul și banii pe care îi investiți, o afacere trăiește sau moare în funcție de sănătatea sa financiară. În cele din urmă, toată lumea vrea să lucreze cu o afacere viabilă în viitorul apropiat (și stabilă pe termen lung).

Nivelul de detaliere necesar în planul financiar va depinde de publicul (precum investitorii, dacă este cazul) și de obiectivele tale, dar vei dori să incluzi trei vizualizări majore ale datelor financiare:

  1. Declarație de venituri
  2. Bilanțul
  3. Declarație cashflow (flux de numerar)

De asemenea, poate fi oportun să incluzi proiecții financiare.

1. Declarație de venituri

Profitabilitatea și pierderile - sunt conepute pentru a oferi o privire asupra surselor de venit și a cheltuielilor pe o anumită perioadă de timp. Cu ajutorul acestor informații, se poatee vedea rezultatul final, profitul sau pierderea pe care afacerea a înregistrat-o în perioada respectivă. Dacă nu ți-ai lansat încă afacerea, poți întocmi o prognoză cu aceleași informații.

2. Bilanțul

Bilanțul oferă o privire asupra valorii capitalului propriu pe care îl ai în afacerea ta. Pe de o parte, listează toate activele afacerii (ceea ce deții), iar pe de altă parte, toate datoriile. Acest lucru oferă o imagine instantanee a capitalului propriu al afacerii tale, care se calculează astfel:

Active - Pasive = Capital propriu

3. Declarație cashflow (flux de numerar)

Situația cashflow este similară cu situația veniturilor, cu o singură diferență importantă: ia în considerare momentul în care sunt încasate veniturile și când sunt plătite cheltuielile.

Atunci când intrările de numerar sunt mai mari decât ieșirile de numerar, fluxul de numerar este pozitiv. Dacă situația este invers, fluxul de numerar este negativ. În mod ideal, situația fluxului de numerar te va ajuta să vezi când numerarul este scăzut, când s-ar putea să ai un excedent și când ar putea fi nevoie de un plan de urgență pentru a accesa fonduri.

Poate fi deosebit de util să prognozezi situația cashflow pentru a identifica lacunele sau cashflow-ul negativ și pentru a ajusta operațiunile după cum este necesar.

→   Idei de afaceri: afaceri profitabile în 2024

De ce eșuează planurile de afaceri?

Ceea ce puțini o să-ți spună, este faptul că planul tău de afaceri poate eșua. Uneori cu artificii iar uneori atât de subtil încâ nu realizezi decât când este prea târziu!

Ultimul lucru pe care ți-l dorești este ca timpul și efortul să se ducă pe apa sâmbetei. Iată ce greșeli comune trebuie să eviți în afaceri:

Idei de afaceri

Nu toate ideile au succes, chiar dacă sunt idei geniale! Punct!

Vei fi tentat să crezi că ideea ta este genială! Ei bine, ai auzit pe careva spunând: "am o idee proastă cu care voi construi o afacere"?

Uneori, ideea ta poate fi prea riscantă și nu vei obține finanțare pentru ea (dacă este cazul finanțării - bancă, investitor, proiect de lege, etc). Alteori, este prea scumpă sau nu există o piață (chiar dacă este în realitate genială). Orientează-te spre idei de afaceri mici pe care le pornești cu bani puțini și ocolești costurile tradiționale de pornire.

Educarea pieței (cum ar fi un produs radical nou) este este extrem de scumpă și extrem de riscantă! Nu ai vrea să faci asta cu prima ta afacere!

Strategie de ieșire

Investitorii care citesc un plan de afaceri vor să știe un singur lucru: va face afacerea bani? Fără profit nu există afacere, este atât de simplu!

Dacă nu ai o strategie de ieșire, sau un plan pentru ca investitorii să plece din afacere cu profituri maxime, nu vei avea prea mult noroc în găsirea de capital.

Chiar dacă nu este cazul unor investitori, aceleași strategii trebuie să le ai pentru tine deoarece invesitorul ești chiar tu!

Valoarea unei echipe

Un produs ideal este de preferat pentru a începe o afacere. Dar nu întotdeauna produsul contează! Mulți s-au îmbogățit din scobitori!

Echipa contează foarte mult!

O echipă incredibilă poate duce vânzările în top. Din păcate, mulți proprietari de afaceri trec cu vederea valoarea unei echipe.

Proiecții financiare

Cifrele sunt cele mai importante într-o afacere! Nu părerile, concluziile, presupunerile - ăstea sunt doar cuvinte (încearcă să gândești ceva fără cuvinte, vei fi șocat).

Planul tău de afaceri trebuie să includă analiza pragului de rentabilitate, calculele de rentabilitate. Uneori, un împrumut poate fi esențial pentru a porni sau dezvolta o afacere - fie ea un magazin online sau alt tip de afacere precum agricultura.

Greșeli de ortografie și gramatică

Mulți consideră că angajarea unui editor profesionist este exagerată. Poate chiar este, depinde de nișă!

Realitatea este că un editor care să revizuiască documentele ar putea fi de ajutor. Dacă cineva observă greșeli de ortografie în timp ce-ți citește planul de afaceri, cum poate crede că vei conduce o companie de succes?

Să ma fac înțeles: eu niciodată nu asociez o ființă umană cu un cuvânt sau o cratimă! Sunt două lucruri complet diferite! Totuși, foarte mulți se împiedică de greșeli gramaticale - există un motiv psihologic (deloc plăcut) dar nu intrăm în astfel de detalii!

Așadar, cel puțin, ai verifică planul de afaceri înainte de a merge mai departe cu el (pentru a obține fonduri, investitori, etc).

Concluzie

Există câteva lucruri esențiale de care trebuie să ții cont când concepi un plan de afaceri.

Cunoaște-ți publicul

Atunci când știi cine-ți va citi planul, chiar dacă îl scrii doar pentru tine (pentru a-ți clarifica ideile), poți adapta limbajul și nivelul de detalii în funcție de acest lucru.

Obiectiv foarte clar

Obiectiv implică a fi clar! Dacă nu este clar, este subiectiv!

Va trebui să depui mai multă muncă și să livrezi un plan mai amănunțit dacă obiectivul tău este să obții finanțare pentru afacerea ta.

De exemplu, dacă forești fonduri europene pentru afacerea ta, cei care-ți vor citi planul de afaceri sunt extrem de plictisiți (deoarece au citit un munte de alte planuri), vor citi exact la fel cum citești tu o carte care te plictisește! Ai observat ce greu îți este să înțelegi ceea ce citești? Ei bine, este motivul pentru care trebuie să fii extrem de obiectiv, fără lălăieli și încercări de a convinge (ar fi doar umplutură care plictisește și mai mult).

Timp de cercetare

Secțiunile din planul tău de afaceri vor fi în primul rând formate din ideile și viziunea ta, dar unele dintre cele mai importante informații de care vi avea nevoie necesită cercetări din surse independente. Aici poți investi timp pentru a înțelege cui vinzi, dacă există cerere pentru produsele tale și cine altcinva mai vinde produse sau servicii similare (concurență).

Scurt și obiectiv

Indiferent pentru cine faci planul de afaceri, trebuie să fie scurt și ușor de citit, în general, nu mai mult de 15-20 de pagini. Dacă ai documente suplimentare și consideri că ar putea fi valoroasepentru obiectivele tale, ai putea considera posibilitatea de a le adăuga ca anexe.

Păstrează tonul, stilul și vocea consecventă. Cel mai bine gestionezi acest aspect dacă o singură persoană scrie planul sau dacă acorzi timp pentru ca planul să fie editat corespunzător înainte de a-l distribui.

Planificarea afacerii poate oferi o bază solidă

Un plan de afaceri te poate ajuta să identifici în mod clar și deliberat următorii pași ai afacerii, chiar dacă nu intenționezi să te adresezi unor investitori.

Fie că ai scris un plan de afaceri pentru o nouă idee de afacere online, pentru un magazin online sau pentru creșterea companiei pe care deja o ai, ai acum un ghid cuprinzător și informații de care ai nevoie pentru a te ajuta să începi să lucrezi la următoarea etapă a afacerii tale.

Spune și prietenilor tăi despre articol

Articole similare

Ghiduri