Indiferent că ți-ai creat un magain online sau ai un magazin fizic (urmând să faci transformarea digitală), ești constant cu ochii la orizont căutând noi oportunități. Asta face orice propietar de afacere, nu-i așa?
Creșterea afacerii este un lucru bun dar nu întotdeauna durabilă. De aceea, vorbim despre scalarea afacerii - o creștere deliberată, pe termen lung și pe deplin sub controlul tău.
Pentru a crește în mod sustenabil, înseamnă să mergi după un plan bine definit și să fii pregătit să faci față provocărilor care ies în cale.
Aceasta este diferența dintre:
- a avea un vârf brusc de vânzări și fiecare proces să se destrame
- a avea un vârf brusc de vânzări și a gestiona fiecare comandă fără probleme
Este nevoie de planificare, expertiză și, uneori, de finanțare pentru a reuși. Vom afla împreună cum putem elabora un plan solid pentru viitorul afacerii tale.
Ce inseamna scalarea afacerii?
Înainte de toate, este important să știm exact ce înseamnă această scalare și să nu confundăm creșterea afacerii cu scalarea afacerii deoarece sunt două lucruri foarte diferite.
Care este diferenta dintre scalare și creștere?
Diferența dintre scalarea unui business și creșterea unui business este destul de simplă:
Creștere afacere: este un proces liniar și greoi în care cheltuielile cresc odată cu încasările.
Scalare afacere: este un proces exponențial în care cheltuielile rămân la același nivel dar veniturile afacerii cresc.
Etapele unei afaceri sunt la fel de simple (în teorie): mai întâi o crești iar apoi scalezi!
Creșterea afacerii este primul lucru cu care începi afacerea, implică multă muncă (foarte multă), costuri tot mai mari și, bineînțeles, mai mult timp alocat. În caz că nu ai făcut aceste lucruri până acum, dacă vei continua în acest ritm o lungă perioadă de timp, într-un final se ajunge la stres și sănătate șubredă.
Așadar, creșterea unei afaceri devine tot mai apăsătoare și stresantă, pe lângă faptul că este foarte greu de susținut. Simți că există potențial "de creștere" dar nu îți mai ajunge ziua. Este unul din multele motive pentru care o afacere trebuie condusă în funcție de cifre, nu în funcție de ceea ce simțim!
Scalarea afacerii implică reconfigurarea strategiilor de margeting (optimizarea celor existente), aplicarea automatizărilor, vânzarea produselor folosind cât mai multe canale posibile (eMag marketplace, facebook, etc). Venitul afacerii în urma scalării poate fi dublu, triplu sau chiar mai mult (depinde de nișă, strategii și eforturi depuse).
Scalarea unei afaceri este probabil ceea ce-ți dorești. Totuși, trebuie să ai mare grijă deoarece nu întotdeauna se poate face chiar de la începutul afacerii (majoritatea propietarilor de magazine online încep direct cu scalarea afacerii, sărind peste creștere).
Nu spun că nu este posibil să începi direct cu "scalarea afacerii tale" (cam impropriu spus), spun doar că depinde (de nișă, produse, oportunități, etc)!
Formula magică a scalării unui business
Nu există o formulă magică pentru scalare, la fel cum nu există o formulă magică pentru succes (indiferent ce-o însemna cuvântul "succes").
Totuși, putem urma anumiți pași pentru a optimiza acest proces de scalare. Uneori poate fi un proces extrem de simplu, alteori poate fi un proces extrem de greoi.
Scalarea afacerii tale depinde foarte mult de tipul afacerii (nișă), de oportunități (vezi studiul de piață), de produsele vândute, de campanii de marketing, de psiholodia în marketing, etc.
Scalarea unei afaceri, pas cu pas!
După cum deja am spus, nu există o formulă magică pentru extinderea/scalarea unei afaceri deoarece fiecare afacere și fondator are puncte forte și provocări unice.
De exemplu, scalarea unei afaceri de tip fashion va fi diferită de scalarea unei afaceri care comercializează produse de îngrijire a pielii.
Totuși, există câteva elemente comune de luat în considerare:
Un plan către viitor
Dacă afacerea ta a pornit ca hobby, așa cum este cazul multora, este posibil să fi mers pe val până în acest moment (mânat de pasiune - probabil așa ar trebui să fie toate afacerile, nu ar mai exista stres).
Cu toate acestea, pentru a te extinde în mod durabil, ai nevoie de un plan de afaceri. Nu numai că te va ajuta să-ți înțelegi mai bine afacerea, dar poate fi o dovadă ce va trebui să o prezinți în cazul în care ai nevoie de investiții externe.
Există diferite moduri de a forma un plan de afaceri, dar dacă nu ai citit articolul nostru dedicat planului de afaceri, un plan de afaceri de bază ar trebui să includă:
- Descrierea companiei
- Analiza pieței
- Management și organizare
- Produse și servicii
- Segmentarea clienților
- Planul de marketing
- Planul de logistică și operațiuni
- Planul financiar
În principiu, vei crea un plan strategic de marketing, cu o previziune pentru viitor, care să prezinte planurile tale de creștere.
- Care este un obiectiv realist de venituri pentru un an de acum încolo?
- Dar peste cinci ani?
- Care este planul de creștere a capacității de marketing?
Stabilește unde se află afacerea în acest moment și unde ai dori să ajungă.
Practic, vorbim despre a visa cu ochii deschiși însă aceste vise trebuie să conțină elemente reale (adică cifre).
Nimeni nu cunoaște viitorul, nimeni nu poate spune unde va fi mâine sau peste 5 ani. Totuși, un plan de afaceri are scopul de a te ghida, nu de a-ți determina viitorul. Așadar, visează cu picioarele pe pământ! :)
Evaluarea lanțului de aprovizionare
Scalarea implică un volum mai mare de vânzări, iar lanțul de aprovizionare trebuie să fie echipat pentru a face față acestei creșteri. Ceea ce funcționează acum s-ar putea să nu mai funcționeze la fel de bine la scară largă.
Va trebui să evaluezi dacă procesele actuale de aprovizionare și de producție încă funcționează bine la scară. Dacă nu, va trebui să te gândești la următorii pași.
Angajează strategic
Scalarea afacerii tale înseamnă că s-ar putea să nu mai poți face totul singur sau cu cei pe care i-ai angajat până acum pentru a face afacerea să funcționeze.
De exemplu, o afacere trebuie promovată în mod constant. Asta înseamnă că o afacere se poate baza foarte mult pe marketingul influencerilor (și social media, în general), pe marketingul ambasadorilor, iar acesta este un element al afacerii care consumă foarte, foarte mult timp. O poți face chiar tu însuți la început, dar nu vei avea suficient timp s-o mai faci atunci când scalezi deoarece va trebui să-ți concentrezi energia în esența afacerii (indiferent ce înseamnă asta, în funcșie de nișa afacerii tale).
Dacă angajarea face parte din strategia de scalare, ar trebui să angajezi acolo unde o persoană în plus ar fi cel mai eficient. Poate fi partea de marketing, partea de ambalare a comenzilor, partea de suport clienți - orice.
Angajații reprezintă un angajament financiar major, așa că ar trebui să se concentreze pe un domeniu care va aduce cel mai mare randament.
Externalizează pentru eficiență
Nu întotdeauna este nevoie de un angajat, atunci când scalezi o afacere. Există posibilitatea de a externaliza - adică aceeași muncă să o facă o agenție dedicată (sau persoane precum un freelancer).
Există afaceri care nu au angajați cu normă întreagă. Aceste afaceri se folosesc de agenții dedicate pentru a se ocupa de tot marketingul necesar, deoarece și-au dat seama că este ceva la care o terță parte s-ar pricepe mai bine.
Teoretic, o agenție lucrează cu seniori, oameni profesioniști care aduc rezultate (practic...). Salariul unui astfel de angajat, ar putea fi mult prea mare pentru tine, pe lângă faptul că, probabil, nu ai nevoie zilnic de un astfel de angajat. Va fi mai ieftin apelând la o agenție.
De exemplu, multe afaceri externalizează partea de marketing, în special Google Ads și Facebook Ads. Părerea mea este că acestea ar trebui să le stăpânești chiar tu, nu să le externalizezi - dar oricum vei face ceea ce vrei - este doar un exemplu de servicii externalizate.
Automatizează acolo unde este posibil
Unele lucruri pot fi realizate mai rapid sau mai eficient la scară largă, cu ajutorul unor instrumente concepute pentru a-ți automatiza fluxul de lucru.
Unele automatizări nu te scapă de angajați (în caz că asta gândeai). Astfel de unelte pot face viața mai ușoară unui angajat, în acest mod fiind mult mai eficient și cu mai puțin stres.
Un exemplu de automatizare, aplicabil de către orice magazin online, este chatbot-ul! Acesta poate pune automat întrebări clientului și afișează apoi răspunsuri.
Un chatbot nu poate elimina complet angajații care oferă suport cliențilior dar poate ușura munca lor.
Poți automatiza și campaniile de marketing prin email, etc. Depinde de nișa afacerii tale și cât de mult dorești să scalezi. Așadar, astfel de unelte automate pot fi de un mare ajutor însă este foarte important este să nu exagerezi - factorul uman nu poate fi înlocuit 100%.
Căutarea de capital
Scalarea unei afaceri costă bani și ar putea fi necesar să identifici momentul potrivit pentru a căuta investiții externe pentru a duce planurile la bun sfârșit și pentru a menține fluxul de numerar (cashflow).
Capitalul este un lucru pe care dorești să îl asiguri înainte de a trece la acțiune. Nu ai vrea să o faci atunci când afacerea începe să ia avânt - să te trezești în plin avânt că nu ai fondurile necesare.
Așadar, să ai siguranța că în caz de nevoie, poți obține fonduri. Mulți apelează la fonduri (investitori, bancă, etc) deoarece scalarea implică dublarea veniturilor (triplarea lor sau chiar mai mult) - dar nu este la fel de simplu precum pare.
În medie, datele arată că magazinele care beneficiază de finanțare pentru scalare, au vânzări în medie cu 36% mai mari.
→ Primii pași pentru a avea un magazin online
Ești pregătit pentru următorul pas în antreprenoriat?
Acum știi ce implică scalarea unei afaceri, știi cum să începi și de unde! Întrebarea este: să treci la acest pas sau nu?
Ar trebui să treci la pasul următor doar dacă simți cu adevărat că ai pregătirea mentală pentru o afacere mărită (nu toată lumea este pregătită).
Scalarea afacerii implică mai mult timp, mai multe resurse și expertiză pe care trebuie să le oferi. Extinderea afacerii este un moment interesant dar vei avea nevoie de un echilibru pentru a o face într-un mod sustenabil.
Întrebări ajutătoare înainte de a te apuca de scalare business
- ești gata să-ți asumi provocări strategice legate de scalarea bunsiness-ului tău? Ar putea însemna extinderea gamei de produse și/sau vânzarea la nivel global.
- vei putea dedica mai mult timp scalării afacerii fără ca alte laturi ale vieții personale să aibă de suferit?
- ai la dispoziție resursele financiare necesare?
- ai nevoie de ajutor extern? De exemplu, s-ar putea să te afli într-un punct care să ajutor marketing sau serviciul clienți/suport (ar putea face ziua mai ușoară).
- ai nevoie de mai mulți angajați pentru a face treaba? Faptul că te străduiești din greu pentru a face afacerea să funcționeze cu actuala echipă, poate fi un semn că este timpul să te extinzi.
- întâmpini dificultăți în a ține pasul cu comenzile? Un volum mai mare decât este pregătită afacerea să gestioneze înseamnă întârzieri în ceea ce privește ambalarea și livrările, lacune în serviciile pentru clienți și o mulțime de stres pentru tine. În plus, recenziile clienților pot fi foarte importante iar neonorarea comenzilor (sau întârzierea lor) poate duce la recenzii negative.
- rămâi în urmă cu inventarul? Dacă ajungi în mod constant în situația de a fi fără stoc, cu clienți care cer cu insistență refacerea stocurilor, este cu siguranță timpul să te extinzi/mărești.
În cele din urmă, unele afaceri sunt menite să fie afaceri mici. Nu este absolut nimic greșit să păstrezi o activitate secundară ca fiind o activitate secundară. Totul se reduce la prioritățile tale personale, la stilul de viață și la situația ta financiară.