Acesta este un ghid complet SEO pentru anul 2024.
Acest proces de optimizare pentru motoarele de căutare este adesea cunoscut sub expresia "optimizare SEO". Inițialele "SEO" conțin deja cuvântul "optimizare", motiv pentru care omitem să mai adugăm cuvântul "optimizare" în față.
În acest ghid vom învăța:
- Cum să opimizezi conținutul
- Cum să creezi URL-uri prietenoase (SEO-friendly URLs)
- Cum să scrii titlul și descrierea
- Multe altele
Să trecem la treabă!
Cuprins
Capitolul 1 SEO, cunoștințe de bază
Ce înseamnă SEO?
SEO sunt inițiale în limba engleză pentru Search Engine Optimization (optimizare pentru motoarele de căutare). Când auzi pe cineva făcând referire la SEO, face de fapt referire la Google.
Când tu cauți ceva pe Google, acele rezultate (website-uri) sunt cele la care facem referire. Acele website-uri au muncit din greu pentru a fi acolo pe primele poziții (pe care tu dai click)! De câte ori te-ai dus pe pagina 2, sau chiar mai în spate? Foarte rar, cu siguranță!
Probabil vei auzi pe mulți susținând că exprimarea "optimizare SEO" este greșită deoarece SEO conține deja cuvântul "optimizare". Așa este, practic ai spune "optimizare search engine optimization". Problema este "romgleza", evident! Așadar, exprimarea corectă pentru a te feri de cârcotași este "optimizare pentru motoarele de căutare" sau mai simplu: "optimizare Gugăl".
Totuși, ce este mai exact această optimizare?
Toată lumea dorește să apară în primele rezultate Google, în prima pagină. SERP (Search Engine Results Page) este o denumire care face referire la rezultatele căutării după anumite cuvinte.
Dacă ai un magazin online, cu siguranță ți-ai dori să fie în primele rezultate când cineva caută produsele pe care tu le vinzi! Practic ai deveni milionar în 24 ore! Faptul că toată lumea dorește să se poziționeze cât mai bine în rezultatele Google, acest lucru a creat o piață: agențiile SEO!
Este motivul pentru care există nenumărate agenții care oferă servicii SEO contra cost. Unica problemă cu majoritatea acetor agenții este faptul că promit rezultate pe prima pagină. Nimeni nu poate garanta, ar fi o absurditate! Prima pagină este ocupată întotdeauna de website-urile care au conținut mega-calitativ!
Cu siguranță nici tu nu dorești să cauți ceva pe Google și să ajungi pe site-uri care nu-ți oferă ceea ce dorești, nu-i așa? Dacă s-ar fi întâmplat astfel, Google nu mai era ceea ce este azi! Reputația Google există dintr-un singur motiv: calitatea căutărilor!
Prin urmare, dacă vrei un website în prima pagină Google, trebuie să faci anumite lucruri foarte precis, să depui multă muncă și să ai răbdare deoarece poate dura luni întregi!
SEO On-Page și Off-Page
Avem de-a face cu două tipuri SEO:
1. On-Page SEO este optimizarea paginilor pentru motoarele de căutare și pentru vizitatori. Google este întotdeauna de partea vizitatorilor, așa că indiferent pentru cine vei face optimizarea, implicit este și pentru motoarele de căutare! Această optimizare o faci strict în paginile site-ului tău, acest lucru include conținutul pe care-l scrii în articole, blog, produse, titlurile articolelor, link-urile interne între articole (cunoscut sub denumirea de "link building"), etc.
2. Off-Page SEO este cunoscut și sub denumirea de "backlinks" și face referire la a avea link-uri din exterior către website-ul tău! Practic alte website-uri vorbesc și/sau fac referire la website-ul tău! Cu cât website-urile respective sunt mai autoritare, cu atât link-urile au mai mare valoare pentru tine (Domain Authority (DA)). Exact ca în viața reală: ai vrea să fii recomandat de către persoane cu autoritate, nu de către `neica-nimeni`! Așadar, ai vrea link-uri de la site-uri cu autoritate și din aceeași nișă. Neapărat aceeași nișă deoarece, de exemplu, dacă tu vrei să te angajezi la Facebook, ai vrea recomandări de la persoane cu aturotiate în domeniul tehnologiei, nu de la persoane cu autoritate în domeniul brutăriei! Mark Zuckerberg nu ar fi deloc impresionat!
De ce este On-Page SEO important?
Oare SEO-ul tradițional face o diferență acum în 2024?
Cu siguranță! Poți citi pe pagina oficială Google "How Search algorithms work".

Cu toate că în zilele noastre Google este extrem de inteligent (la propriu, deoarece inteligența artificială este implicată), în continuare, cuvintele cheie sunt scanate în conținutul paginii web (articol de blog, pagină de produs, etc).

Google RankBrain
Chiar dacă o pagină este scanată pentru cuvinte cheie, mare atenție deoarece Google folosește acum RankBrain, ceea ce face ca munca dusă către extrem de a umple un articol cu cuvinte cheie (special în scop SEO) să fie aproape inutilă, mai mult pierdere de timp.
RankBrain face parte din algoritmul de bază Google care folosește învățarea automată, fără supraveghere. Adică Google învață singur din baza de date existentă. RankBrain determină cele mai relevante rezultate iar acest lucru se poate vedea prin faptul că acum rezultatele nu mai au exact cuvintele cheie căutate. RankBrain este folosit de către Google la nivel global, inclusiv în România, ceea ce înseamnă că vede relațiile contextuale automat și face presupuneri inteligente, autoeducându-se.
Acest lucru poate fi observat foarte ușor căutând orice cuvânt cheie pe Google (orice, nu are importanță). Noi am luat ca exemplu "cremă de față". Se va observa faptul că unele pagini din rezultate folosesc titluri diferite de cuvintele căutate însă foarte sugestive pentru ceea ce este căutat! Este efectul RankBrain iar pe măsură ce timpul trece, s-ar putea să observăm tot mai puține titluri care folosesc exact cuvintele căutate (deoarece, să fim sinceri, se face abuz)!

Răspunsul ghicit la o interogare se îmbunătățește pe măsură ce Google învață ce caută oamenii cu adevărat. Construiește o bază de date relațională a intențiilor.
Intenția de căutare, cunoscută și sub numele de "intenția cuvintelor cheie", este scopul final al persoanei care utilizează un motor de căutare. Deoarece oamenii caută, procesează și folosesc rezultatele căutării în mod diferit în funcție de obiectivul final, înțelegerea și optimizarea intenției de căutare este extrem de importantă pentru Google.
Prin valorificarea intenției cuvintelor cheie, agențiile de publicitate nu numai că pot crește traficul pe un website, dar pot și atrage potențiali clienți țintă. Acest lucru, în mod natural, generează mai multe vânzări. Desigur, nu este extrem de benefic doar pentru tine ca propietar de website (magazin online, de exemplu) însă este extrem de benefic și pentru Google deoarece vinde mai multe reclame. Absolut toată lumea are de câștigat!
Google folosește RankBrain pentru a selecta și pentru a construi rezultatele din fragmentele conținutului (analizându-le contextual), nu în funcție de cuvintele cheie pe care le repeți în conținut. Cuvintele cheie ajută prin a oferi indicii cu privire la subiectul conținutului dar asta este tot!
Acet fapt este un șoc pentru mulți (din păcate, pentru firmele care au plătit mii/zeci de mii de euro pentru SEO). Eforturile de a scrie conținut special pentru a manipula Google este de domeniul trecutului, ar fi de preferat să nu mai pierzi timpul (este alegerea ta, eveident). Puteți chiar dezinstala plugin-urile wordpress pentru SEO care nu fac altceva decât să tragă în jos scorul final deoarece face blog-ul să se încarce foarte greu! Viteza cu care se încarcă o pagină este extrem de iportantă din punct de vedere SEO (este tot On-Site SEO).
Trebuie să înțelegi un lucru de o importanță colosală, nu pentru că o citești aici, va trebui să vezi pentru tine realitatea din spatele acestor cuvinte: în momentul în care ai apelat la o agenție SEO, înseamnă că vrei să manipulezi Google. Agenția SEO există ca afacere deoarece contra unei sume de bani, va manipula Google pentru tine (serviciile SEO vin întotdeauna la pachet cu promisiuni stupide).
Manipularea SEO este ilegală pentru Google! Dacă ești prins, există șanse ca site-ul tău să fie eliminat complet și definitiv din rezultatele Google. Dacă nu ești prins (majoritatea nu sunt), vei avea oricum de pierdut pe termen lung deoarece orice manipulare implică abuz sau folosirea unor slăbiciuni!
Update-ul Penguin (o actualizare de algoritm) a distrus nenumărate site-uri din aceste cauze! Dacă este abuz, mai devreme sau mai târziu va fi ignorat ca variabilă a algoritmului (cum s-a întâmplat cu tag-ul keywords, spre exemplu) iar dacă este o slăbiciune de care se profită, acea slăbiciună este corectată mai devreme sau mai târziu!
Nu mai bine depui efort pentru a avea un conținut de calitate, în loc să manipulezi SEO?
Capitolul 2 Optimizare conținut pentru SEO
Acum, după ce am văzut ce înseamnă SEO și faptul că încă este important, este timpul să ne ocupăm de optimizarea conținutului. Fără conținut nu există nici măcar website, nu ar avea sens să se discute măcar despre SEO (așa cum de fapt se întâmplă cu majoritatea magazinelor online - produsele au practic o poză și un preț, fără conținut din care Google să poată extrage ceva).
În acest capitol vom învăța cum să optimizăm fiecare pagină cu ajutorul cuvintelor cheie. Din nou, cuvintele cheie sunt indicii pentru Google!
Dacă te-ai întrebat "cum folosesc cuvintele cheie", s-ar putea ca sfaturile pe care le vei găsi mai jos să-ți fie de mare ajutor.
Cuvintele cheie în primele 100 cuvinte
Este o practică SEO veche și probabil nu o să dispară (cel puțin nu curând). Este precum începutul unei cărți: dacă este irelevant ceea ce citeti de la început, pui cartea pe raft, exact de unde ai luat-o! Începutul cărților este motivul pentru care nu sunt citite mai mult 20%. Extrem de puține cărți sunt citite cap-coadă! Extrem de puține! Așadar, cu Google nu este diferit!
Cuvintele cheie principale ar trebui să apară în primele 100 cuvinte, chiar în primul paragraf. După cum am spus, cuvintele cheie sunt indicii pentru Google. Chiar dacă nu mai au aceeași importanță ca pe vremuri (de care să poți face abuz), Google trebuie în continuare să citească textul (ca orice altă ființă umană), pentru a ști despre ce este vorba.
Tot ce trebuie să faci este să folosești cuvintele cheie în primele aproximativ 100 cuvinte. Vei observa acest fapt în toate articolele din blog-ul Sellfy.
Spre exemplu, deschidere magazin online sunt cuvinte cheie pe care le-am folosit chiar la începutul articolului, fiind de fapt subiectul principal al întregului articol. Aceste cuvinte au fost menționate chiar din prima propoziție, cuvinte ce se regăsesc și în titlu. Aceste cuvinte nu trebuie să fie identice, le poți folosi chiar și la plural sau la gerunziu. Pentru Google nu mai este o problemă!

Imaginează-ți că tocmai scrii un articol despre "diete de slăbit" pe care vrei să-l publici cititorilor tăi. Folosești aceste cuvinte abia la mijlocul articolului? Evident, le folosești cât mai sus, astfel încât cititorul să perceapă într-o fracțiune de secundă ce urmează să citească (dacă reusești să-i stârnești și curiozitatea prin modul de formulare/exprimare, și mai bine).
Așadar, menționarea cuvintelor cheie în primele 100 cuvinte este unul din micile lucruri care ajută, aduce beneficii atât pentru vizitatori cât și din punct de vedere SEO.
Titlul în interiorul tag-ului H1
Probabil ar fi greu de găsit în ziua de azi o platformă (blog, magazin online, etc) care să nu folosească tag-ul H1. Nu are importanță critică însă ajută Google să înțeleagă mai bine subiectul/contextul articolului.
Dacă titlul unui articol nu are nicio legătură cu conținutul, atunci Google va ignora complet titlul. Va crea un titlu din conținutul articolului. Așadar, Google spune că tag-ul H1 nu este obligatoriu și nici nu afectează dacă sunt folosite mai multe H1 în aceeași pagină (de regulă este folosit doar ca titlu principal). Dar din moment ce-l ajută pe Google, îl trecem la optimizări, motivu pentru care pomenim de el!
Elementele H1 sunt o modalitate excelentă de a oferi mai multă structură unei pagini, astfel încât utilizatorii și motoarele de căutare să poată înțelege ce părți ale unei pagini se află sub diferite titluri. Așadar, le-aș folosi în mod corespunzător pe o pagină.
Și mai ales că HTML5 are mai multe elemente h1 pe o pagină este complet normal și de așteptat. Deci nu este ceva pentru care trebuie să vă faceți griji. Unele instrumente SEO semnalează acest lucru ca fiind o problemă spunând "oh, nu aveți tag H1 sau aveți două tag-uri H1". Din punctul nostru de vedere, aceasta nu este o problemă critică. Din punct de vedere al utilizabilității, poate că are sens să îmbunătățim asta. Deci nu este că aș ignora complet aceste sugestii, dar nu aș vedea-o ca o problemă critică.
– A clarificat John Mueller din partea Google!
Majoritatea platformelor (precum WordPress) adaugă automat tag-ul H1 pentru titlul articolului în blog. Dacă folosești wordpress (majoritatea folosesc), nu ai de ce să-ți faci griji.
Dar nu este întotdeauna cazul. Ar fi de preferat să verifici manual codul website-ului tău pentru a te asigura că titlul este în interiorul tag-ului H1. Cuvântul tău cheie se află în interiorul acestui tag H1.

Subtitlul în interiorul tag-ului H2
Cuvintele cheie din titlu trebuie să se afle în cel puțin un subtitlu. Subtitlurile sunt considerate ca fiind tag-ul H2.
Un subtitlu H2 irelevant, va afecta calitatea SEO? Nu, bineînțeles că nu, ar fi complet lipsit de sens. Însă cu siguranță un subtitlu poate ajuta, mai ales că mulți dintre noi doar scanăm articolele, nu le citim cuvânt cu cuvânt!
Experimente SEO la Sellfy au arătat că folosirea cuvântului cheie într-un tag H2 poate avea o mică semnificație (foarte mică, să nu facem din tânar armăsar).

Frecvența cuvintelor cheie
Frecvența cuvintelor cheie reprezintă de câte ori apar cuvintele țintă în conținut.
Google mereu a negat faptul că folosirea aceluiași cuvânt cheie de mai multe ori ajută. Dar experimentele SEO vor spune contrariul, și anume: cu siguranță că repetarea cuvintelor cheie vor ajuta! Este un fapt, în urma experimentelor, nu este o presupunere. Totuși trebuie avut mare grijă la abuz!
La fel ca în viața reală, imaginează-ți că într-o discuție se pomenește o singură dată cuvântul iPhone! La un moment dat vei fi tentat să întrebi: "faci referire tot la iPhone"? Poți deveni confuz deoarece discuția ar putea fi în continuare despre o funcție iPhone sau este o comparație cu funcție la un telefon Andoid. Dacă nu se specifică, poți doar să bănuiești însă ai șanse să greșești! Dacă se sepcifică prin repetare, evident, greșeala este complet eliminată.
Așadar, are sens să repeți cuvintele cheie iar Google știe acest lucru. De ce nu recunoaște public, în ciuda faptului că testele experților SEO spun contrariul? Probabil că dacă ar recunoaște public, s-ar face abuz, așa cum s-a întâmplat de fiecare dată.
Repetăm să fie clar: a repeta cuvintele cheie într-o pagină nu înseamnă a face abuz, nu înseamnă a scrie un articol special pentru cuvintele cheie respective!
Vorbim de a menționa de câteva pori cuvintele cheie în pagină, astfel încât Google să înțeleagă fără dubii despre ce este vorba. Google înțelege contextual, așadar, cuvintele țintă trebuie repetate acolo unde are sens, pentru a se înțelege întregul context fără a lăsa loc de interpretare!
Așadar, pentru un articol de aproximativ 2000 cuvinte, este suficient să repeți cuvintele cheie exacte de maxim 6-7 ori! În restul articolului poți folosi variații, diverse exprimări, sinonime, etc. Important este să le folosești natural, să aibă logică, să nu se simtă abuz când citești.
Link-urile externe către alte site-uri (Outbound)
Facem referire la link-urile pe care le pui tu către alte site-uri.
Linkurile externe către pagini conexe ajută Google să-și dea seama de subiectul/contextul paginii. De asemenea, îi arată că pagina ta este un centru de informații de calitate.
Nu este o teorie sau o presupunere! Cei de la Reboot Online au făcut un experiment pentru a monitoriza dacă linkurile externe ajută la îmbunătățirea poziționării în rezultatele Google.
Cei de la Reboot au creat 10 website-uri noi. Jumătate dintre ele au link-uri către website-uri cu autoritate (precum Universitatea Oxford). Cealaltă jumătate nu avea astfel de link-uri.
Dacă nu ai citit articolul, pe scurt: site-urile cu link-uri către website-urile cu autoritate au depășit pe celelalte care nu aveau astel de link-uri!
Așadar, folosește link-uri către site-uri cu atoritate, atunci când citezi sau dai exemple (wikipedia, etc).
SEO și URL-urile paginilor
Parte din SEO sunt și URL-urile. Google a ținut mereu cont de structura lor. Structura URL este foarte subestimată.

Chiar dacă în momentul de față Google afișează parțial structura link-ului, este totuși afișată. Dar ceea ce probabil mulți nu realizează este că Google pune accept prim primul segment, nu și pe celelalte. Este motivul pentru care blog-ul Sellfy a fost proiectat (nu este wordpress, este programre de la zero) să preia link-urile din rădăcină. Dacă te uiți la link-ul acestui articol, vei observa că nu se află în /blog/ (acolo se află doar titlurile articolelor, sunt doar listate). Asta face link-ul să fie foarte scurt!
După cum se observă în rezultatele Google, link-ul website-ului se află deasupra titlului paginii! Asta înseamnă o importanță aparte, ca factor de identificare, implicit sortare vizuală! S-ar putea ca URL-ul să fie acum mai important decât înainte!
Așadar, URL-ul trebuie să conțină cuvintele cheie pentru care articolul este optimizat! Nu neapărat să conțină doar cuvintele cheie, poate conține fără probleme încă un cuvânt sau două în plus. De preferat ca URL-ul să fie cât mai simplu și scurt (observă URL-ul acestui articol pe care-l citești)! Ai mare grijă deoarece nu poate fi schimbat ulterior! Dacă vei schimba URL-ul, vei pierde SEO-ul, chiar și link-urile către articolul tău, dacă cineva a pus link-uri între timp! Poți face redirect 301 dar de ce să te complici?
Capitolul 3 Optimizare title și description
În acest capitol vom învăța împreună cum să optizăm tag-urile "meta title" și "meta description" din punct de vedere al SEO.
Potrivit Google, tag-ul title încă ajută foarte mult. Asta înseamnă că merită optimizat!
Începând cu 2021 a fost foarte vizibil faptul că Google nu mai folosește întotdeauna titlul și descrierea pe care tu o sugerezi! Aparent, Google le extrage din conținutul paginii atunci când consideră că nu le-ai scris corespunzător.
Deci, dacă doriți să scrieți un titlu și descriere corespunzătoare din punct de vedere al SEO, acest capitol este pentru tine.
Așadar, ce sunt aceste două tag-uri?

- meta title